استاندار آذربایجان شرقی در ارتباط تصویری با سفیر ایران در باکو تأکید کرد:
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر ایجاد و گسترش منافع مشترک ایران و آذربایجان از طریق تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی، گفت: فعال شدن پایانه مرزی خداآفرین یکی از اقدامات ضروری در این زمینه است که زیرساخت‌های آن از طرف ایران آماده است و مشکلی برای بازگشایی این مرز نداریم.
کد خبر: ۱۰۲۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱ 10 January 2022

عابدین خرّم در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو و سرکنسول ایران در نخجوان، اظهار داشت: ارتباطات بسیار خوبی از گذشته با جمهوری آذربایجان داریم و این روابط در مقطع کنونی هم برای دوطرف مهم و قابل توجه است.

وی با اشاره به پیوندهای فرهنگی و دینی و ارتباط بسیار خوبی هنرمندان، فرهیختگان و شعرای دو کشور، گفت: همکاری‌های مشترک رسانه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری، از موضوعاتی است که باید به عنوان فرصت از آن بهره‌مند شویم و در عین حال از درگیری‌های کاذب رسانه‌ای که طراحی دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است پرهیز کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ استان در حوزه بخش‌های تولیدی، صنعتی، معدنی، غذایی و کشاورزی، بر ضرورت تسهیل فرایندهای گمرکی و ترخیص آسان کالا و همچنین تکمیل شبکه آزادراهی و ریلی متصل به جمهوری آذربایجان تأکید کرد.

وی همچنین بر احیای گردشگری سلامت، گسترش مبادلات و همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌های تبریز و باکو، راه‌اندازی بازارچه‌های مشترک جدید مبتنی بر محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، برپایی نمایشگاه‌های مشترک و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری دو کشور، رفع محدودیت برای صدور ویزای تجاری برای فعالان اقتصادی، حل مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول و برقراری پرواز مستقیم تبریز- باکو برای تسهیل در رفت‌وآمد فعالان اقتصادی تأکید کرد.

خرّم با اشاره به اینکه چالش‌های موجود بین دو کشور قابل حل است، افزود: آزادسازی قره‌باغ فرصت بسیار خوبی است تا شرکت‌های توانمند جمهوری اسلامی از لحاظ فنی و مهندسی در این منطقه حاضر شده و در بازسازی آن ایفای نقش کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز دراین ارتباط تصویری گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان همواره از مناسبات بسیار خوب، نزدیک و صمیمانه‌ای به عنوان دو همسایه برخوردار بوده‌اند و رویکرد دولت سیزدهم افزایش تعاملات با کشورهای همسایه است.

سیدعباس موسوی با تأکید بر اینکه تقویت دیپلماسی اقتصادی در اولویت ما قرار دارد، افزود: براساس آمارهای دو طرف به‌رغم شیوع کرونا و فضاسازی دشمنان در 10 ماهه امسال حدود 90 میلیون دلار معادل 22.5 درصد به حجم تجاری دو کشور افزوده شده است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی و تبریز در جمهوری آذربایجان بسیار شناخته شده هستند و باید ازاین ظرفیت در راستای افزایش تعاملات و مروادات بین دو کشور بهره‌مند شد.

موسوی با اشاره به اینکه گشایش پایانه مرزی خداآفرین به صورت رسمی به دولت جمهوری آذربایجان اعلام شده، اظهار داشت: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با جمهوری آذربایجان در حال نهایی شدن است که در این صورت بحث صادرات ما به کشور آذربایجان تسهیل خواهد شد.

سیداحمد حسینی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان نیز با اشاره به اینکه تبریز شهری تاریخی و مهم بین مردم آذربایجان و نخجوان شناخته می‌شود، بر فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تأکید کرد.

مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان آذربایجان شرقی هم در این ارتباط تصویری، گزارشی از فرصت‌ها و زمینه‌های موجود برای همکاری‌های اقتصادی میان ایران و جمهوری آذربایجان ارائه کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :