استاندار آذربایجان ‌شرقی خبر داد:
استاندار آذربایجان ‌شرقی از تشکیل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین به‌عنوان قرارگاه مرکزی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان خبر داد و گفت: ایجاد زیست‌بوم فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، جزو اولویت‌های اصلی استانداری در دولت سیزدهم بود و با نام‌گذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، تکلیف ما در این حوزه سنگین‌تر شده است
کد خبر: ۱۰۳۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴ 27 March 2022

به گزارش تابناک تبریز،عابدین خرّم ظهر امروز (یکشنبه) در جلسه بررسی راهکارهای تقویت تولید دانش‌بنیان، اظهار داشت: طرح تشکیل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، سال قبل تدوین شده بود و هدف از تشکیل آن، ترسیم نقشه راه استان در این حوزه و جبران عقب‌ماندگی‌ها با ارائه راهکارهای عملیاتی و به دور از شعارزدگی است.

وی تأکید کرد: جلسات این ستاد به صورت مرتب ماهانه تشکیل خواهد شد و کمیته اجرایی آن باید هر 15 روز یک بار عملکرد دستگاه‌ها و اعضای ستاد را رصد کرده و گزارش کار اعلام کند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روزهای نخست سال، یادآور شد: ایشان در نام‌گذاری سال جدید، اهمیت و محوری بودن مسأله اقتصاد را روشن کردند که اگر رشد اقتصادی همراه با عدالت باشد همه زمینه‌های پیشرفت فراهم خواهد بود.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر لزوم توجه به تولید ملی به عنوان اولویت اول کشور و به وجود آوردن فضای دلگرمی و تزریق امید به جامعه، ادامه داد: اگر بخواهیم از چالش‌های اقتصادی دهه ۹۰ خلاص شویم به راهکارهایی از جنس فکر، عمل و تولید نیاز داریم.

خرّم، حرکت قاطع به سمت اقتصاد دانش‌بنیان را برای اصلاح رشد اقتصادی کشور ضروری دانست و افزود: ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید و افزایش درآمد ملی درگرو حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش برای تبدیل ایده‌های فناورانه و نوآورانه به محصول است.

وی تأکید کرد: این رویکرد از نخستین روزهای فعالیت دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی مورد توجه بوده و صنایع بزرگ استان مکلف شده‌اند تا از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فعالیت خود حمایت کنند و این شرکت‌ها را به کار بگیرند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان و زیست‌بوم فناوری وارد گفتمان مدیریتی استان شده است، افزود: طی دیدارهای مفصل با نخبگان و بازدیدهایی که از مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم، مسائل و مشکلات را احصا کرده‌ایم؛ یعنی زمینه و بسترهایی فراهم کرده‌ایم تا امروز ادعا کنیم که تحقق شعار سال را پیش از این آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به فعالیت 208 شرکت دانش‌بنیان در آذربایجان شرقی، گفت: این شرکت‌ها باید روی پای خود بایستند و آورده مالی بالایی داشته باشند و تا زمانی که نتوانند از تولید و محصول خود به ثروت‌سازی برسند راه به جایی نخواهند برد.

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان هم در این جلسه ضمن رونمایی از نقشه راه حوزه دانش‌بنیان‌ استان، گزارشی از روند تدوین آئین‌نامه ایجاد ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین ارائه کرد و گفت: با بررسی نقاط ضعف و قوت استان که براساس گزارش مراکز معتبر ملی و بین‌المللی احصا شده، تلاش کردیم تا نقشه راه استان در حوزه فناوری و دانش‌بنیان را ترسیم کنیم.

عبدالرضا فلاح افزود: شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، بازیگران اصلی این عرصه هستند که متأسفانه هنوز به طور کامل این زنجیره شکل نگرفته و شرکت‌ها به جای اینکه در مسیر رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قرار گیرند، تلاش می‌کنند تا سریع‌تر وارد بازار شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 537 شرکت خلاق شامل 208 شرکت دانش‌بنیان در استان فعال هستند که 6 مرکز اعم از پارک علم و فناوری و مراکز رشد پذیرای این شرکت‌ها هستند.

فلاح اظهار داشت: مدل مفهومی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین استان در سه لایه سیاست‌های ملی، مدیریت تقاضا و مشوق‌های حمایتی تدوین شده است که نقش استان در دو لایه اخیر بیشتر و تعیین‌کننده است.

وی با بیان اینکه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین استان به‌عنوان قرارگاه مرکزی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایفای نقش خواهد کرد، افزود: هدف از تشکیل این ستاد، ایجاد هم‌افزایی و جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌های مسئول، تدوین برنامه‌های توسعه، حمایت کامل از فعالان حوزه نوآوری و فناوری، پایش مستمر برنامه‌ها و در نهایت رسیدن به چشم‌انداز جایگاه دوم کشور در یک افق 5 ساله است.

در این جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص راهکارهای توسعه نوآوری و فناوری و نقش‌‌آفرینی فعال شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه تولید و اشتغال پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :