نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌ شرقی گفت: دومین کنگره بین‌المللی ترکی شعر غدیر می‌تواند به ترویج و اشاعه فرهنگ و اندیشه غدیر در سایه انتشار و ارائه آثار تولیدی در جامعه اسلامی بپردازد
کد خبر: ۱۰۴۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱ 07 June 2022

به گزارش تابناک تبریز، حجت السلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم صبح امروز در آیین رونمایی دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر با تاکید بر اینکه باید برای پاک کردن غبار مظلومیت از چهره غدیر تلاش کنیم، اظهار کرد: پیام غدیر را می توان با شعر به گوش دنیا رساند.

وی با بیان اینکه ضروری است واقعه غدیر برای مردم درست تبیین شود، افزود: شاعران باید واقعه غدیر خم را برای مردم و حتی در ابعاد بین‌المللی برای مردم جهان به درستی تبیین و معرفی کنند.

امام جمعه تبریز با اظهار اینکه شاعران ترک زبان و آذربایجان از ابتدا زندگی خود به مولا علی (ع) و اولاد علی گرایش خاصی و ارادت ویژه دارند تصریح کرد:یکی از شعرای کلاسیک آذربایجان که از اهالی این دیار اما ساکن و متوفی در شهر کربلاست، مولانا محمد فضولی است، این شاعر به سه زبان ترکی، عربی و فارسی شعر می سروده که مملو از آموزه های دینی و عشق به خداوند، اسلام و ائمه اطهار است.

وی با اعلام اینکه مدح مولا زینت بخش قلب ها و ذهن ها و دفترها ست گفت:کمتر شاعری را می توان پیدا کرد که از حلاوت عشق علوی بهرمند نشده باشد.

آل هاشم با اشاره به اینکه کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر می‌تواند علاوه بر معرفی شاعران و ایجاد انگیزه، شور و نشاط معنوی برای تولید آثار فاخر و ماندگار در گستره ادبی جامعه اثرگذار باشد گفت: دومین کنگره بین المللی ترکی شعر غدیر می تواند به ترویج و اشاعه فرهنگ و اندیشه غدیر در سایه انتشار و ارائه آثار تولیدی در جامعه اسلامی بپردازد.

وی با بیان اینکه این کنگره به همت حوزه هنری استان و با همکاری بنیاد بین المللی غدیر برگزار می شود، تصریح کرد: امیدوارم با انتشار اشعار این کنگره وحدت میان جامعه مسلمانان افزایش یابد.

11 کشور جهان جامعه هدف دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر/ شبکه گسترده ای از شاعران ترک زبان ایجاد شده است

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم گفت: یازده کشور جهان جامعه هدف دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر است.

سیدمحمدحسین بلاغی اظهار کرد: نخستین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر سال گذشته با حضور شرکت کنندگانی از هشت کشور جهان در تبریز برگزار شد؛ در این دوره، بیش از ۴۸۰ اثر از شعرای داخل و خارج از کشور به دبیرخانه این کنگره ارسال شد.

وی افزود: این کنگره موجب شد تا شبکه گسترده ای از شاعران اهل بیت (ع) ایجاد شود که خوشبختانه با ضریب رسانه ای این کنگره در شبکه های تلویزیونی کشورهای همسایه به ویژه پخش مستقیم اختتامیه این کنگره در شبکه ترکیه ای، هویت و قطبیت تبریز به عنوان پایتخت تشیع جهان اسلام بازگردانده شد.

دبیر کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر در ادامه با اشاره به برگزاری دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر اظهار کرد: یازده کشور جهان جامعه هدف دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر است که پیش بینی شده بیش از یک هزار شعر توسط شاعران ترک زبان جهان به دبیرخانه این کنگره ارسال شود.

وی با اشاره به برنامه جانبی این کنگره اظهار کرد: تولید سرود ولایت با گروه سرود ۳۰۰ نفره، برگزاری نشست های پژوهشی با همکاری دانشگاه های تبریز، برگزاری نشست عصر شعر علوی در استان های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان و اردبیل، نشست های فرهنگی در کشورهای همسایه، تولید تابلو نقاشی فاخر، تولید محتوای فضای مجازی و چندین برنامه فرهنگی و هنری دیگر از برنامه های پیش بینی شده این کنگره می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :