احداث جاده جایگزین «خاروانا» برای تکمیل سد «حاجیلرچای» شهرستان ورزقان با هدف آبگیری کامل آن، یکی از دستورات رئیس جمهور در سفر استانی به آذربایجان‌شرقی بود که تفاهم‌نامه یک هزار میلیارد ریالی اجرای آن بین شرکت آب منطقه‌ای استان و مجتمع مس سونگون به امضاء رسید.
کد خبر: ۱۰۷۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵ 05 November 2022

 به گزارش تابناک تبریز، فرماندار ورزقان در آیین امضای این تفاهم نامه با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی و مدیر مجتمع مس سونگون ورزقان، سد حاجیلر چای را ظرفیتی بی بدیل برای شکوفایی صنعت و کشاورزی منطقه و تأمین آب شرب سالم و بهداشتی مردم شهرستان دانست و از امضاء تفاهم‌نامه اجرای جاده جایگزین بخش خاروانا بر روی سد حاجیلر با رعایت استاندارهای اداره‌کل راه و شهرسازی استان با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال در قالب همکاری مشترک شرکت آب منطقه‌ای و مجتمع مس سونگون ورزقان خبر داد.
مهدی نعمتی از پیگیری‌های استاندار آذربایجان شرقی، نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین برای رفع نواقص سد حاجیلر چای و سایر طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی شهرستان ورزقان تشکر و ابراز امیدواری کرد در دولت سیزدهم عقب ماندگی‌های شهرستان ورزقان در حوزه‌های مختلف تا حدود زیادی جبران شود.
فرماندار شهرستان ورزقان با اشاره به تنش آب در بسیاری از کشورهای جهان و جمهوری اسلامی ایران به دلیل تغییرات آب و هوایی و سایر عوامل ناشی از فعالیت‌های بشر، عدم مصرف بهینه منابع آبی، برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیر زمینی و خشکسالی را یکی از چالش‌های پیش روی شهرستان عنوان کرد.
وی تخصیص آب مورد نیاز چهار واحد گلخانه‌ای و تولیدی را از ضروریات شهرستان برشمرد و افزود: شناسایی و تعیین و تکلیف چاه‌های آب غیرمجاز، راکد و انحراف از پروانه فعالیت با هدف حفاظت از منابع آب زیر زمینی موجب صرفه‌جویی و تعادل بخشی منابع آبی می‌شود که باید در دستور کار جدی قرار گیرد.
نعمتی، تکمیل پایاب سد آقبلاغ‌سفلی- سیه‌کلان با هدف بهره‌برداری حداکثری مردم منطقه از برکات این سد در راستای افزایش تولید و اشتغال را خواستار شد و گفت: شهرستان ورزقان ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در زمینه معادن دارد که معدن مس سونگون به عنوان بزرگ ترین معدن مس کشور و  یکی از پنج معدن بزرگ جهان از جمله آنهاست؛ لذا برای توسعه معادن منطقه با هدف افزایش تولید، ایجاد هزاران فرصت شغلی و ارزآوری تأمین منابع آبی پایدار یک ضرورت بسیار مهم تلقی می‌شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه بازگشایی و رفع تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها حیاتی و حساس را یکی از اولویت‌های این شرکت دانست و کاهش ذخایر آب سفره‌های زیر زمینی را در کنار خشکسالی یکی از چالش‌های پیش روی این شرکت عنوان کرد.
یوسف غفارزاده، با اشاره به محدودیت منابع مالی دولت برای اجرای شبکه پایاب سدها، مشارکت مردم برای اجرای شبکه پایاب در قالب تعاونی آب بران را خواستار شد و اظهار داشت: برای اجرای طرح‌های بزرگ گلخانه‌ای نظیر شهرک گلخانه‌ای خاروانا آمادگی لازم برای همکاری با سرمایه‌گذاران ذی صلاح را داریم.
عباس زاده، مدیر مجتمع مس سونگون ورزقان نیز در این جلسه با اشاره به سرمایه‌گذاری ۳۴۰ هزار میلیارد ریالی در مجتمع مس سونگون که به تصویب هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران نیز رسیده است، شرط لازم برای تحقق این سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه این مجتمع را تأمین منابع آبی پایدار به میزان حداقل ۱۰ میلیون متر مکعب برشمرد. 
معبود عباس زاده ابراز امیدواری کرد: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای، سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئولان منطقه شاهد تحقق طرح‌های توسعه مجتمع مس سونگون ورزقان در حداقل زمان ممکن بود.
عملیات اجرایی سد حاجیلر چای در شهرستان ورزقان همزمان با دهه فجر سال ۱۳۸۸ آغاز شد و با صرف ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه مرداد ماه ۱۳۹۸ به بهره بقرداری رسید.
سد مخزنی «حاجیلار چای» پشت رودخانه ای به همین نام از سرشاخه های رودخانه ارس در مدت ۱۰ سال ساخته شده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد ۵۳۶ کیلومترمربع است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال تبریز و ۵۰ کیلومتری شمال غربی ورزقان و ۲ کیلومتری روستای «قره قیه» قرار دارد. 
سد مخزنی حاجیلار چای سد خاکی با هسته «ناتراوای رسی» و حجم مخزن با ظرفیت ۴۸.۹ میلیون مترمکعب است که ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است. 
ارتفاع تاج سد از پی ۹۵ متر و از بستر رودخانه ۷۱ متر بوده و با طول و عرض به ترتیب ۲۵۶ و ۱۰ متر می باشد و تراز تاج سد ۱۰۵۲ متر از سطح آب های آزاد و حجم کل خاکریزی بدنه سد ۲ میلیون مترمکعب است. 
عمده ویژگی سد حاجیلار مصارف صنعتی بوده که با ظرفیت موجود موجب بهره وری بالایی برای صنعت منطقه خواهد شد و ۱۰ میلیون مترمکعب در سطح ۱۰۰۰ هکتار از اراضی دیم زار کم بازده را سیراب می کند. 
تامین سالانه سه میلیون مترمکعب آب برای شرب، بهداشتی و کشاورزی شهرستان های ورزقان و خاروانا و روستاهای اطراف آن، تامین نیازهای آبی حقابه بران و محیط زیست (۵.۷) میلیون مترمکعب، کنترل سیلاب، جاذبه های گردشگری و اشتغال زایی در منطقه از دیگر مزایا و ویژگی های سدحاجیلار چای ورزقان است.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :