رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی از صدور احکام و مجازات‌های جایگزین حبس در راستای حفاظت از منابع طبیعی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲ 10 March 2023

به گزارش تابناک تبریز، موسی خلیل اللهی امروز در نشست مشترک با مدیرکل و مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: باید به حفظ منابع طبیعی به عنوان یک امر الهی و حیاتی نگاه کنیم، در غیر این صورت موفق نمی‌شویم. ما هم از لحاظ شرعی و هم قانونی موظف هستیم تا از انفال الهی و منابع طبیعی به عنوان حقوق عامه مردم حراست کنیم.

وی ادامه داد: ما هر چقدر بتوانیم در پیشگیری از تخریب منابع طبیعی و جرایم مشابه پیشگیری کنیم، از پیامد‌های بعدی این تخلفات و جرایم کاسته خواهد شد، چرا که در اصل وقتی درختی قطع شود و یا در حوزه حفاظت محیط زیست حیات وحشی شکار شود، با جریمه و زندان این خسارت‌ها به طبیعت جبران نخواهند شد.

خلیل اللهی پیشنهاد داد تا گشت‌های تلفیقی منابع طبیعی، امور اراضی و حفاظت محیط زیست تشکیل شود تا کار پیشگیری و نظارت میدانی بر عرصه‌ها با قدرت بیشتری به انجام برسد.

وی در ادامه بر برخورد قاطع با متخلفان در حوزه منابع طبیعی تأکید کرد و گفت: در برخورد با متخلفان و اجرای احکام مجرمان در حوزه منابع طبیعی باید بسیار جدی عمل کنیم، همکاران منابع طبیعی هم در مستندسازی جرایم شکل گرفته باید بیشتر تلاش کنند تا قضات در صدور احکام با قدرت بیشتری بتوانند اقدام کنند. من در این زمینه پیشنهاد می‌دهم تا کمیته‌ای برای پیگیری اجرای احکام منابع طبیعی تشکیل یابد.

این مقام قوه قضائیه بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست تأکید کرد و افزود: تا فرهنگ حفاظت از طبیعت در عام مردم نهادینه نشود، چرخه تخریب منابع طبیعی ادامه خواهد یافت. فرهنگ‌سازی یک برنامه طولانی مدت است و مردم باید خودشان اراده کنند تا از منابع طبیعی و محیط زیست که متعلق به خودشان و نسل‌های آینده است حفاظت کنند.

خلیل اللهی گفت: باید از قدرت فضای مجازی و مشارکت مردم برای فرهنگ‌سازی در این زمینه استفاده کرد.

وی از صدور احکام و مجازات‌های جایگزین حبس در راستای حفاظت از منابع طبیعی خبر داد و افزود: پیشنهاد مدیرکل محترم منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این خصوص بسیار خوب است و ما در این زمینه اقدام خواهیم کرد تا از خدمات عمومی رایگان محکومان قضایی در راستای طرح کاشت یک میلیارد درخت و حفاظت از منابع طبیعی استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار