رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بالا بودن منابع درآمدی به معنای بالا بودن اعتبارات دریافتی نیست، گفت: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای استان در سال ۱۴۰۲ حدود ۲.۹ همت و این رقم برای اصفهان ۲.۵ همت است.
کد خبر: ۱۰۹۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳ 11 March 2023

به گزارش تابناک تبریز، محمد فرشکاران صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران به شفاف سازی بودجه ای استان پرداخت و به شایعات و شبهات ایجاد شده در این ارتباط پاسخ داد.

وی افزود: منابع بودجه (منابع تامین درآمدهای) استان آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۱ رقم ۱۱.۶ همت و این منابع در اصفهان حدود ۳۴ همت است؛ چرا که شرکت‌های دولتی بزرگی مثل ذوب آهن و فولاد که درآمدهای کلان دارند منابع درآمدی استان را بالا برده اند؛ بنابراین پرداخت مالیاتشان هم سنگین است.

فرشکاران ادامه داد: در واقع اصفهان سهم درآمدی بیشتری از استان آذربایجان‌شرقی به خزانه کشور واریز می‌کند و در خزانه منابع تعریف و به مصارف باز توزیع می‌شود تا هزینه‌ها را در کشور پوشش دهد؛ البته درآمدهای عادی مالیاتی استان اصفهان همتراز و هم سطح استان آذربایجان‌شرقی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: اینجا باید دقت شود که اگر درآمدهای استان آذربایجان‌شرقی ۱۱.۶ همت است، رقمی که در استان هزینه می‌شود حدود ۲۳ همت است.

این مسوول تصریح کرد: قسمتی از اعتبارات، استانی، قسمتی هم به صورت متمرکز و ملی است؛ به‌طوریکه حدود ۲۱ همت اعتبارات هزینه ای آذربایجان‌شرقی، ملی و ۱.۶ همت به صورت استانی مدیریت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بالا بودن منابع درآمدی به معنای بالا بودن اعتبارات دریافتی نیست، گفت: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال ۱۴۰۲ حدود ۲.۹ همت و این رقم برای اصفهان ۲.۵ همت است.

وی متذکر شد: همانطور که اشاره کردم اعتبارات هزینه‌ای آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۲، حدود ۱.۶ همت و این رقم برای اصفهان ۱.۷ همت است.

 فرشکاران تعداد شاغلان را در استان‌های آذربایجان‌شرقی و اصفهان به ترتیب ۶ هزار و ۷۰۰ نفر و ۷ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: بالا بودن اعتبارات هزینه ای اصفهان به دلیل بیشتر بودن تعداد پرسنل در این استان است.

*فوق‌العاده‌های مناطق مرزی که رتبه اعتباری آنها را بالا می برد!

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به رتبه‌بندی اعتباری استان‌ها، توضیح داد: استان‌های مرزی از چندین مورد فوق‌العاده اعتباری مثل ماده ۱۱۲، مناطق جنگی، محرومیت یا بدی آب و هوا برخوردار هستند؛ در حالی که استان‌های آذربایجان‌شرقی، اصفهان و تهران این فوق‌العاده‌ها را ندارند.

فرشکاران اذعان داشت: این فوق‌العاده‌ها خودبه‌خود سرانه و رتبه اعتباری استان‌های مرزی را  بالا می‌برند؛ البته عدالت توزیعی بر مبنای شاخص‌ها کاملا رعایت می شود و اصلا امکان ندارد در مصارف یک استان بتواند چند برابر اعتبار دریافت کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: باید همت کنیم سطح درآمدی استان را بالا بریم و کمک حال کل کشور باشیم. از طرف دیگر لازم است چرخش درآمدهای مالیاتی تاثیرات مثبتی در فعالیت‌های بانکی و گردش سرمایه استان داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :