واکنش مراجع تقلید قم نسبت به اخذ دیرکردهای بانکی؛
چند تن از مراجع تقلید قم با تاکید بر حرام بودن دریافت دیرکرد بانکی گفتند:دیرکرد بانک‌ها حرام و ‌رباخواری است؛ جلوی رواج آن گرفته شود زیرا مردم را گرفتار کرده است.
کد خبر: ۱۳۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸ 25 November 2015


دیرکرد بانک‌ها حرام و ‌رباخواری است/جلوی رواج آن گرفته شود تابناک تبریز
شبکه بانکی در هر کشوری به صورت مستقیم با مردم آن کشور ارتباط دارد و حتی بانک ها برای تحقق یک اقتصاد مولد درون زا و برون زا و پیشرو با سایر دستگاه های ذیربط مخصوصا وزارت خانه های اقتصادی باید همکاری های مناسبی را انجام دهند.

با توجه به بانک محور بودن اقتصاد کشور ما، بانک‌ها به عنوان مهم ترین عنصر بازار پولی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و مردم و صنایع نیز برای رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی خود اقدام به دریافت تسهیلات بانکی در برخی مواقع با سود بالا می کنند،اما شرایط نامطلوب مالی، تنگناهای مالی گاهی اوقات باعث می شود تا برگشت بخشی از این تسهیلات به بانک توسط مردم با مشکل مواجه شود که بانک ها برای این موضوع راه حل هایی را پیش بینی کرده اند که فشار دو چندانی به مردم وارد می کند.

آیت الله مکارم شیرازی: کسانی که از روی عدم توانایی مالی قادر به پرداخت بدهی خود به بانک نیستند خلافی نکرده اند

آیت الله مکارم شیرازی، در خصوص جریمه دیکردی که بانک‌ها از مشتریان خود می‌گیرند، افزود: جریمه در زمانی مصداق می‌یابد که کسی کار خلافی انجام داده باشد و اسم آن نیز از اسلام تعزیر است که این تعزیر باید به حساب بیت المال واریز شود.

وی ادامه داد: کسانی که از روی استیصال و عدم توانایی مالی قادر به پرداخت بدهی خود به بانک نیستند خلافی نکرده اند که به این واسطه به آنان جریمه دیرکرد تعلق گیرد.

این مرجع تقلید شیعیان، عنوان داشت: نمونه‌های بسیاری از مردم در نامه‌های خود به ما می‌نویسند که به دلیل عدم توانایی مالی در بازپرداخت‌ها موجب شده که بانک ملک و خانه آنها را نیز تصرف کند که در چنین مواردی بانک‌ها باید ملایم‌تر برخورد کنند هر چند که باید با کسانی که توانایی مالی دارند و نمی‌خواهد بدهی خود را پرداخت کنند برخورد قاطع داشته باشند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی:اخذ دیرکردهای بانکی مردم را بیچاره می‌کند

آیت‌الله سید محمد علوی‌گرگانی در دیدار با مدیرعامل بانک ملت با اشاره به اهمیت دیدار با علما و بزرگان اظهار کرد: هر اندازه فعالیت‌ها با علما در میان گذاشته شود، سبب انتخاب بهترین راه و روش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل بانک تسهیل برای بندگان خدا بوده است، بنابراین به مسئولان بانک تذکر داده می‌شود سعی کنید از مواردی که برای مردم گرفتاری به وجود می‌آورد کم کنید و هدف اصلی را پیگیری کنید و کاری کنید مردم به بیچارگی گرفتار نشوند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در زمینه دیرکردها سخت‌گیری نکنید زیرا مردم بیچاره می‌شوند، اینکه اسلام دیرکرد را حرام کرده زیرا نمی‌خواهد مردم به فلاکت گرفتار شوند و این بر خلاف هدف اصلی بانک است.

وی یادآور شد: در بخش‌هایی که افراد از حساب خوب و مناسبی برخوردار هستند، در صورت مواجهه با سختی و مشقت، اعتباراتی به آنها داده شود..

 آیت‌الله نوری همدانی:دیرکرد بانک‌ها حرام و ‌رباخواری است؛ جلوی رواج آن گرفته شود‌

آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار با مدیرعامل بانک ملت، با اشاره به اینکه انقلاب مسئله مهمی در جامعه به شمار می‌رود، اظهار کرد: انقلاب ایران با سعی و جدیت مردم سبب رواج اسلام ناب در جامعه شد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه دیرکرد بانک‌ها حرام و نوعی رباخواری است گفت: متاسفانه امروز دیرکرد در جامعه رواج دارد و از آنجایی که حرام است باید جلوی آن گرفته شود.

وی بیان کرد: بانک‌ها تنها یک بار می‌توانند دیرکرد دریافت کنند و بیش از آن حرام است البته اسلام پیشنهادهایی برای حل این مشکل ارائه کرده است.

آیت‌الله سبحانی :دیرکرد وام مردم را گرفتار ‌کرده است/از ارائه دسته چک و وام به افراد فاقد صلاحیت خودداری شود‌

آیت‌الله جعفر سبحانی امشب در دیدار با مدیر عامل بانک ملت با اشاره به اهمیت خدمت‌رسانی به مردم اظهار کرد: براساس فرمایشی از امیر مومنان(ع) خدمت کردن در جامعه و نظام اسلامی و دینی از جایگاه بالایی برخوردار است، بنابراین باید از این بخش با تلاش و کوشش سربلند و پیروز خارج شویم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله دیرکرد وام گرفتاری برای مردم ایجاد کرده به طوری که سئوالاتی در این زمینه مطرح می‌کنند، بنابراین برای این امر باید چاره‌اندیشی کرد، زیرا مردم از این امر ناراحت هستند.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: باید پیش از ارائه دسته چک و وام به افراد بررسی لازم در زمینه توان افراد در زمینه پرداخت وام و وصول چک صورت گیرد، زیرا افراد فراوانی به دلیل وصول نکردن چک زندانی می‌شوند.

منبع : قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار