کد خبر: ۱۸۴۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷ 21 February 2016

دکتر منادی با حالت خوشحالی رو در روی ما می نشیند. ابتدا با ما به گرمی برخورد میکند و آماده گفتگوی صریح می شود.

خیلی خوشحالیم که در خدمت شما عزیز هستیم . خیر مقدم عرض کرده و آماده گفتگو هستیم.

بسم الله الرحمن الرحیم. بنده هم خوشحالم که در خدمت تابناک تبریز هستم.

درباره مديريت دانشگاه آزاد استان و نحوه انتخاب رئیس دانشگاه تبریز مختصری تو ضیح دهید؟

بنده قریب ٢٠ سال است که در محیط دانشگاهی هستم. دانشگاه آزاد دانشگاهي غير دولتي است و در اين دانشگاه من از ٣١ سالگي پست مديريتي از قبیل مدير گروه، رئيس دانشگاه، رئيس دانشگاه هاي آزاد شمالغرب و  رئيس منطقه اي دانشگاه آزاد بوده ام. با تغيير سيستم مدیریتی دانشگاه آزاد به هيئت امنايي، نماينده تام الاختيار رئیس  دانشگاه آزاد در استان شدم. بعداً اين سيستم  به هيئت موسس  تغییر کرد كه در این سیستم نیز هيئت هاي عالي نظارت بر استان ها تشکیل شدند  كه بنده  رئيس هيئت عالي نظارت بر دانشگا ه هاي آزاد استان هاي زنجان، آذربايجان شرقي در خدمت دانشجویان می باشم..

*پس شما در تغيير روساي دانشگاه ها نيز نقش داريد؟

روسای قبلي وفعلي دانشگاه از دوستان من هستند و هر دو مورد تاييد من مي باشند. در مورد تغييرات هم ستاد مركزي خودش عمل مي كند، در سيستم هاي قبلي بله ما دخالت مستقیم داشتيم در سيستم جديد نیزما عملكردي نظارتي داريم ودر تعيين اينكه چه فردي رئيس شود يا خير نقش مشاوره ای با ستاد مرکزی داریم.



* آیا فساد در دانشگاه آزاد را قبول داريد؟

از منظر ديگر اگر بخواهيم صحبت كنيم، فساد یعنی  حيف و ميل، حيف و ميل در كشور ما بخصوص در سيستم دولتي بسيار افزايش پيدا كرده است، ميل همان اختلاس يك مدير است و حيف هم عدم استفاده درست از منابع كشور، به نظر من در سيستم دانشگاه آزاد هيچ فسادي نيست. اين موضوع را تيم تحقيق و تفحص مجلس نيز تاييد كرد براي اينكه در دانشگاه آزاد، دانشجو با ١ ميليون تومان اداره مي شودولی در سيستم دولتي با ٦ ميليون. در مورد  اختلاس در دانشگاه آزاد نیز با وجود مراكز نظارتي متعدد و آنلاین مانند بازرسي، حسابرسي، حراست، سيستم دانشگاه و سنجش و نظارت، احتمال وقوع فساد منتفي است و در بررسي های بعمل آمده نیز تا بحال موردي مشاهده نشده است. در جريان ساخت بيمارستان امام سجاد(ع) نيز با وجود اينكه ستاد مرکزی تهران دست ما را در هزينه ها باز گذاشته بود اما مديران دانشگاه درست هزينه كردند و مي توان گفت مديران دانشگاه آزاد با نگاه اقتصادی به مسائل مالي برخورد مي كنند كه اين روش احتمال وقوع فساد مالي را در دانشگاه آزادصفر مي كند.

در بحث خريد ها و تامين دستگاه ها و مایحتاج دانشگاه نيز مديران دانشگاه سعي مي كنند با حداقل قيمت خريد و صرفه جویی در منابع کنند.

*با وجود گستردگي دانشگاه آزاد  برخي از واحد ها در معرض ورشكستگي قرار دارند، نظرتان در اين باره چيست؟

بله، در بسياري از واحد های آموزش عالي در كشور ما پيشرفت و توسعه زيادي صورت گرفته  , دانشگاه هايي كه كيفيت علمی كمي دارند، چه دانشگاه هاي آزاد باشد یا دانشگاه هاي ديگر محکوم به حذف هستند ولي دانشگاه آزاد سعي دارد تا كيفيت را افزايش دهد، براي مثال در مسئله تاسيس دانشكده دندانپزشكي، ما با وجود اينكه در بسياري از استان ها دندانپزشكي نداشتيم و دندانپزشكي نيز در شهر ما بصورت دولتي تدريس مي شود باز  توانستیم مجوز تاسیس دانشکده و بیمارستان دندان پزشکی را گرفتیم ، ما به دانشگاه آزاد تعصب داريم و اگر بپرسند كه بزرگترين دستاورد استان در سال ٩٤ چه بود؟ بايد بگويم تاسيس دانشكده دندانپزشكي دانشگاه آزاد اسلامی تبریز که در این خصوص ٣٥ استاد استخدام كرديم و تمامي دروس مربوط به دندانپزشكي را در آن تدريس می گردد.

ما دندانپزشكي را افتتاح كرديم،بيمارستان ساختيم و مهمانسرايي وزين براي دانشگاه ايجاد كرديم كه همگي براي آينده سازی بود.

  من تنها نماينده اى هستم كه تا كنون بيمارستان ساخته است، من از قدرت مجلس براي برخي از تحولات مثبت در استان استفاده كرده ام .

بيمارستان را به سرعت و در عرض ٩ ماه ساختيم و از مجلس و نمايندگي براي تامين تجهيزات استفاده كرديم تا بيمارستان آماده بهره برداری شود. ساخت بيمارستان دولتي ١٠ سال به طول مي كشد اما من در عرض ٩ ماه اين بيمارستان را تكميل كردم و آن هم براي شهر بود، من تا بحال براي خودم هيچ كاري يا سوءاستفاده اي از نمايندگي نكردم و اين بيمارستان نياز شهر و دانشگاه بود.

در رابطه با ورشكستگي دانشگاه ها هم بايد بگويم، ما آنقدر مديريتي و خوب عمل كرديم كه بدون اينكه من اطلاعي داشته باشم، نامه اي از تهران به رئيس دانشگاه آزاد تبريز زده شده بود كه پيگيري ها و مديريت شما باعث شده كه دانشگاه آزاد استان آذربايجان شرقي كارآمد ترين دانشگاه در بين دانشگاه های کشور باشد. عملكرد ما آنقدر خوب بود كه خود دانشگاه آزاد هم شگفت زده شد. ما در همین قضیه بیمارستان  35 نفر متخصص کردیم و ١٠.٠٠٠ متر فضا ايجاد كرديم.

علاوه بر آن بنده ٧ دانشگاه تاسيس كردم كه به شهر هاي استان از جمله خسروشاه، ... رونق دادم، چرا انتقاد مي كنند؟ من در دانشگاه ها شغل ايجاد كرده ام، حق التدريس ها را به كار گرفته ام، ما به شهر ها رونق داديم، من با يك حساب سرانگشتي  حساب كنيد ١٤٠.٠٠٠ نفر براي استان شغل ايجاد كردم. هر دانشجو غير بومي بصورت متوسط ٥٠.٠٠٠.٠٠٠ تومان پول خرج مي كند در عرض ٤ سال يعني حدود ٣٥٠٠ ميليارد تومان  وارد استان مي شود كه اين بزرگترين سود از گردشگري تحصيلي است و يك دانشجوي غير بومي براي استان در حقیقت يك توريست ٤ ساله است.


*آيا زير ساخت برای این توسعه دانشگاه آزاد آماده بود؟

كشور ما يك كشوري است كه در تحريم است ما بايد با واقعیت ها زندگی کینم، وقتي منابع مالی کارخانه ها تامین نمی شود، ارز کافی برای سرمایه در گردش نداريم و نمي توانيم سرمايه اش را تامين كنيم، مجبوري براي بيكار نبودن جوانان دانشگاه ايجاد كنيم، دانشگاه بيكاري را ٤ سال عقبتر مي اندازد و اگر حالا فوق ليسانس بخواند ٢ سال ديگر و دكترىٰ ٤ سال بيكاري فرد را به تعويق مي اندازد. اما از اين زاويه هم نگاه كنيم كه در ٣٥ سال بعد از انقلاب اگر دانش و جوانان دانشجو نبودند، ما توان علمي براي حضور در صحنه هسته ای نداشتيم. جوانان ما باعث پيشرفت دانش هسته اي شدند و جوانان و علم ما بود كه در بسياري از مسائل پشت ما ايستاده اند. در قضيه سوريه نيز علم به ما كمك مي كند، ما از جريان سوريه سود مي بريم، برخي انتقاد مي كنند كه چرا به اعراب پول مي دهيم؟ بايد بگويم الان ما در برجام اين هزينه ها را برداشت مي كنيم، در سال بعد به دليل هجوم سرمايه گذاران به شدت رونق اقتصادي خواهيم داشت و حتی سود بای اقتصادی خواهیم داشت سال آینده سال رونق اقتصادي است.

رشد اقتصادي نيازمند نيروي انساني است، ما در دانشگاه ها اين منابع را تامين مي كنيم، الان ما در تمامي رشته ها متخصص داريم. من در سال بعد قول مي دهم آمار بيكاري بشدت كاهش يابد، چراكه علاوه بر اينكه دولت خودش هم سرمايه گذاري مي كند، كارخانه داران نيز ميزان عملكرد را افزايش مي دهند و در نتيجه ميزان اشتغال افزايش مي يابد. بسياري از سرمايه گذاران خارجي مانند سوئد، ايتاليا و تركيه در تبريز بودند، چرا اين سرمايه گذاران به ايران مي آيند؟ براي اينكه ايران ٢ خصوصيت بزرگ دارد، در ايران نيروي انساني بسيار ارزان است، كه به گفته خود دولت هر نيرو حدود ٢٠٠ دلار هزينه ماهانه دارد، كه در چين ٣٥٠ دلار، و در غرب ٣٠٠٠ دلار است، اين سرمايه گذار اگر 300 دلار هم بدهد باز هم برنده است، مورد دوم هم اين است كه ايران امن ترين كشور دنياست اگر ما به اين جوانان آموزش نمي داديم امنيتمان در اين حد نبود، فقط ٢٪‏ زندانيان كشور تحصيلات دانشگاهي دارند، يعني تحصيلات با ميزان ارتكاب جرم رابطه معكوس دارد و اگر آموزش عالي نبود شايد ميزان زندانيان افزايش مي يابد. الان اين حد سرمايه گذاري نياز به نيروي انساني دارد و همين جوانان كشور اين نيرو را تامين مي كنند.

*در مورد انتخابات و زمزمه هاي حضورتان در ليست اصلاحات استان نظرتان چيست؟

من تا به حال در هيچ ليستي نبوده ام و علاقه اي ندارم در ليستي باشم، ليست هايي بعضاً ارائه مي شود اما من هيچگاه در ليست اصلاح طلبان يا اصولگرايان نبوده ام، در اين دور نيز از هر دو جناح به من مراجعه كردند كه من استقبالي نشان ندادم.

لیست اصولگرایی نظر یک شخص است و لیست اصلاحات را نیز قبول ندارم.

در لیست مردمی هستم و معتدل و مردمی خواهم ماند به طوری که دفتر مردمی اینجانب در طول دو دوره نمایندگی مجلس همیشه به روی مردم باز بوده و همواره بین مردم بوده ام.

*يكي هم ليست معتدلين مطرح است:

چنين ليستي در دست اقدام است .

*اخيراً دكتر پزشكيان در مصاحبه اي كه با ما داشتند گفتند مي خواهند ليستي از افرادي كه پايگاه راي مناسبي دارند تهيه كنند:

گفتم، در دست اقدام است و به دنبال ليستي هستيم كه بتوانيم اعتدال رونق دهيم و در روز اول تبليغات اين ليست منتشر خواهد شد.

من براي اين شهر، بيمارستان ساختم، هم در بحث درياچه اروميه مصوبه هايى را از جانب مجلس تصويب كردم و  مشكل آب تبریز با این مصوبه کلا  برطرف می شود، اين چنين نماينده اي را شما نمي توانيد پيدا كنيد.

من در زمينه تجارت و ارتباط خارجي نيز كمك هايى داشتم،

همين بزرگراه تبریز به ارمنستان را طرحش را كشيدم و در ساخت آن از دولت قبل و از مجلس بودجه و هزينه گرفتم. من در تصویب برجام نيز نقش موثری در هیات رئیسه مجلس داشتم و با روش هاي مديريتي باعث شدیم تا برجام راى بياورد.

*بر سه ضلع لاريجاني، شمعخاني و دفتر مقام معظم رهبري در تصويب برجام چقدر معتقديد؟

اساس برجام بعد از مقام معظم رهبري آقایان روحاني و  لاريجاني بودند. بعد از تصويب آخرين مرحله برجام، باقي قضايا به دست اين دو نفر مدیریت می شد. لاريجاني پاي ثابت برجام بود و آن را مديريت مي كرد. تنها كسي كه در طول ٢ سال مي گفت برجام پايان است .من بودم. من برجام در اوایل ماه رمضان تبریک گفتم. چون هم عملكرد ها را مي ديديم و هم فهميده بودم نظر حضرت آقا مثبت است البته ما در باره نفوذ بیگانگان نیز هشدار دادیم.

در بحث برجام ما موافقت كرده بوديم كه بسياري از مسائل ملي كشور رعايت شود و مجلس نقشي در اين زمينه در ابتدا كار نداشت و شورا امنيت ملي آن را بررسي مي كرد، ما با آن همه تعداد مجبور به عبور سريع از برجام بوديم، ٣ قدرت درباره آن نظر دادند و به خوبي و بهترين نحو توانستيم از آن عبور كنيم. ما آب سنگينمان سر جايش است و مشكلات پزشكي و بحث علميمان حل مي شود بدون بمب اتم، بتني كه ريخته شد براي پلوتونيوم بود.

*در بحث صلاحيت ها نظرتان چيست؟

ما بايد تابع نظر رهبري باشيم حضرت آقا گفتن نظارت شورا نگهبان استصوابي است، همواره ما درباره اعتراضاتي را ديده ايم در همين تبريز در جريان رد صلاحيت برخي از مجلس خبرگان در دهه هاي قبل نيز اعتراضاتي بود، فردي را داشتيم كه در روز آخر تبليغات و يك روز مانده به انتخابات رد صلاحيت شد قانون به اين ها اجازه داده است و ما بايد تابع قانون باشيم.

*درباره اصولگرايان و اصلاح طلبان:

من نه كسي را در اين كشور اصلاح طلب ديدم و نه اصولگرا، در دولت قبل كه دم از اصولگرايي مي زدند الان مي بينيم كه دروغ هاي بسياري گفتند در حالي كه اصل اول اصولگرايي راستگويى است، وقتي يك جريان اصولگرايى كه دولت را در دست دارد به قانون پايبند نيست و بار ها قانون شكني مي كند، اين را نمي توان اصولگرا خطاب كرد.

درباره اصلاحات نيز وقتي دولت را در دست داشتند اصلاحاتي انجام نداند، الان دم از صلاح طلبي مي زنند ما هيچ جا اصلاحاتي نداشتيم. در دولت اصلاحات نیز به باورهای دینی حمله کردند و در حالی که اصل اصلاحات باید برهمین اصول دینی و راستگویی پایبند باشد.

نظرات جالب دکتر منادی درباره مسئولین نظام

رهبری:باهوش ترین و مقتدرترین رهبر تاریخ جهان اسلام

هاشمی رفسنجانی:سیاستمدار بی پروا

قاسم سلیمانی:مالک اشتر

محسن رضایی: سردار مقتدر و دانشمند

لاریجانی: نخبه ترین فرد سیاسی ایران


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
من به شخصه با چیزی به اسم سیاسی کاری و جناح کاری ندارم. اما نظرم این هست که به کسی رأی بدیم کهکار میکنه.
پاسخ ها
مهدوي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
دكتر منادي خدمت زيادي به اين استان كرده و همينكه بتونه حزب سياسي تو هيءت رئيسه نشسته نشان از توانمندي اين فرد داره. درود بر نماينده مردمي دكتر منادي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
نماینده قشر کارگر و بی بضاعت از جنس مردم پایین شهر فقط دکتر منادی
یحیوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
جناب منادی مردم میفهمند! جناب منادی مردم میبینند! جناب منادی همه دست برای لقمه گرفتن و دندان برای خوردن و گلو برای بالا کشیدن غذا دارند! ایکاش کمی از فامیل بازی ها و استخدام اطرافیان خود بگویید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
مردم ميفهمند و در اين شكي نيست. مردم ميبينند كه چه كسي كار ميكند و چه كسي شعار ميدهد. مردم به منادي رأي خواهند داد و تفسيرها را معنا خواهند كرد.
نعمت زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
دکتر منادی مرد روزهای سخت است. هوای دوستان خود را دارد و آنها رها نمیکند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
دکتر منادی را ما هر چهار سال یکبار نزدیک انتخابات ملاقات مینیم
پاسخ ها
جعفرزاده
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
خوب بايد بريد تا ببينيد وگرنه چهارسال يكبار ايشون به ديدار مردم ميشتابد~
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
شما الان در مرحله دوم نماینده ای به قدرت دکتر منادی نمی بینید من حودم در مرحله قبل به دکتر پزشکیان هم رای دادم فارغ از اصولگرایی و اصلاح طلبی بایستی به افرادی رای داد که قدرت انجام کاری داشته باشند این توان رو توی همه چهار نفر تیم اصلاج طلب نمی بینم بعضی ها خوبند ولی بعضی ها نه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
دکتر منادی مرد خدمت و عملگرایی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :