کد خبر: ۱۸۴۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰ 21 February 2016
برای آشنایی بیشتر با نظرات و دیدگاه های دکتر حبیبی اصل، نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، مصاحبه ای ترتیب داده شده است که توجه شما را به آن جلب می کنیم:

•    چرا در این انتخابات شرکت کردید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. همه ما در قبال مسائل کشوری مسئول هستیم. بنده به عنوان عضو کوچکی از ملت بزرگ ایران علی الخصوص خطه آذربایجان، بر آن شدم تا جهت خدمت به این مردم شریف و غیور، گام در این عرصه انتخاباتی بگذارم.

•    شعارهای شما برای حضور در این عرصه چیست؟

البته اینها شعار نیست و بنده به این موارد به چشم هدف هایی نگاه می کنم که قصد دارم ان شاء الله آنها را عملیاتی کرده و در حد توان در این راه گام بردارم. بله، این اهداف ولایت ، وحدت، عدالت و پیشرفت است. خوب، وحدت بدون تبعیت از ولایت و اعتدال گرایی قابل دست یابی نیست. باید تمامی قشرها و گروه ها با هر گرایش سیاسی و دینی در جهت اعتلای کشور گام بردارند تا بتوانیم به کشوری در همه سطوح پیشرفته برسیم و این همان عدالت است. اگر تنها به پیشرفت در حوزه شهرنشینی فکر کرده و از توسعه روستا ها عقب بمانیم، بی شک از عدالت که یکی از مؤلفه های جامعه اسلامی است، دور خواهیم شد.

•    اعتدال گرایی؟

بله، همانطور که عرض کردم برای پیشرفت کشور وحدت همه حوزه ها لازم است و من بر این امر قائلم.

•    آقای دکتر خود را اصولگرا می دانید یا اصلاح طلب؟

اصولگرای اصلاح طلب. بنده خود را  بر اصولی چون ولایت و مبانی و اعتقادات دینی پایبند می دانم و معتقدم پیشرفت کشور با اصلاح رفتارها و قوانین ممکن است و برای همین نیز در این انتخابات شرکت کرده ام تا علاوه بر عمل به قوانین، در اصلاح نقاط ضعف آن بکوشم.

•    راهکار عملی شما برای تحقق عدالت و پیشرفت چیست؟!

ببینید، برای این که مستند تر صحبت کنیم؛ در قرآن کریم داریم: «اعدلوا هو اقرب للتقوی» و یا از طرفی در کلام امیر مؤمنان می خوانیم: «العدل یضعالامورمواضعها»در واقع پیاده سازی عدالت، به معنای اعتدال گرایی در همه امور و بهره مندی همه افراد از حقوق مسلم خودشان است. بطور مثال، زنان ما باید همانند مردان از حقوق متناسبی برخوردار باشند. قشر روستایی، حاشیه نشین، شهرستانی ها، باید امکاناتی متناسب با امکانات شهرهای کلان داشته باشند؛ به خصوص در مسائل مربوط به حوزه بهداشت و سلامت و حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان باید کوشید تا اقتصاد کشور نیز پویا تر شود.




•    صحبت از اقتصاد پویا شد، راهکارهای اقتصادی شما چیست؟

 تحقق این امر در اقتصاد دانش بنیان است؛ موضوعی که در تمام کشورهای پیشرفته نیز پیاده سازی و عملیاتی شده است. خوب این امر نیاز به دو جهاد دارد: هم جهاد از سوی قانون گذاران ما تا ترغیب در هر دو حوزه صنعت و دانشگاه برای قرابت بیشتر شود و هم از سوی صنعتگران و دانشگاهیان که بیشتر در این امر گام بردارند. به لحاظ قانونی، تمامی صنعتگران باید موظف به تغییر و تحول در صنعت خود و واگذاری پروژه ها به دانشگاه ها باشند که متاسفانه چندان به آن توجه نمی شود و این باید بیشتر در دستور کار قرار گیرد. دانشگاهیان نیز باید مخارج خود را با اجرای پروژه های صنعت به دست آورند. از طرفی باید آیین نامه ارتقای اساتید بهبود یابد؛ وقتی در دانشگاه ارائه مقالات معتبر، از امتیاز بیشتری برخوردار است، حرکت دانشگاه نیز به سمت پروژه های صنعتی کمتر می شود. در واقع پایان نامه های دانشگاهیان باید تا حد امکان در جهت رفع نیاز های صنعت باشد تا نه تنها مشکل صنعت حل شود بلکه سرمایه های کشور نیز به هدر نرود؛ دانشجو نیز بیشتر در متن مسائل صنعت قرار بگیرد و راحت تر بتواند در عرصه صنعت قدم بردارد. این امر کمک میکند تا مشکل اشتغال جوانان نیز حل شود. در واقع اقتصاد مقاومتی داروی شرایط کنونی کشور ماست. البته توجه کنیم که در ارتباط با دیگر کشورها و بهره مندی از تجارت نیز باید حتما پویا تر شویم؛ چیزی که در دولت محترم نیز به خوبی به آن توجه شده و در راستای آن، رفع تحریم ها صورت پذیرفته است؛ که در همین جا از دولت محترم و آقای دکتر ظریف کمال تشکر را دارم؛ اما نباید فراموش کرد که این ارتباط با دیگر کشور ها، ما را از پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان غافل کند، بلکه باید با بهره گیری از تکنولوژی و تجربه کشورهای پیشرفته، راه را برای توسعه هر چه بیشتر کشور فراهم کرد؛ مطلبی که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند.


•    آقای دکتر منظور از این صحبت های اخیر، تایید برجام است؟

قطعا همینطور است. ببینید، برجام و لغو تحریم ها حق ملت ایران است، کنار همه حقوق دیگری که کشور باید داشته باشد و این کمک میکند تا ان شاء الله گام بلندی در راستای پیشرفت کشور برداریم؛ البته همانطور که بیان باشد باید در راستای اقتصاد مقاومتی باشد نه خلاف جهت آن.

•    خوب آقای دکتر، اگر اجازه بفرمایید از این فضای سیاسی و اقتصادی فاصله بگیریم و بیشتر در حوزه تخصصی شما وارد شویم؛ با توجه به اینکه شما استاد(تمام) دانشگاه علوم پزشکی هستید و سابقه درخشانی در سمت معاونت غذا و داروی استان داشتید، چه چالش ها و مشکلاتی را پیش روی حوزه سلامت می بینید؟

در حوزه سلامت همیشه باید پیشگیری را مقدم بر درمان لحاظ کنیم؛ برای این امر نیازمند بسترسازی در حوزه های مختلفی هستیم؛ باید دانش عمومی بیشتر شود، کار فرهنگی صورت بگیرد و از طرفی معیشت مردم نیز بیشتر مورد توجه باشد. افزایش برنامه های ورزشی به خصوص ورزش همگانی، کار مناسبی است که باید پر شتاب تر در کشور دنبال شود. بهبود الگوی مصرف همچون نوشیدن چای کم رنگ، غذاهای کم چرب و مصرف کمتر نمک از جمله کار های فرهنگی مورد نیاز هستند. افزایش دانش عمومی نیز باید به شکل تخصصی دنبال شود و این نیازمند قرارگیری واحد های درسی عمومی در بیشتر رشته_گرایشهاست. در واقع آموزش در دانشگاه ها، نه تنها برای گروه علوم پزشکی، بلکه تمامی علوم دانشگاهی در نظر گرفته شود؛ همانطور که برای رانندگی نیازمند دریافت گواهینامه هستیم. در تولید محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی نیز باید ارتقای کیفی لحاظ گردد که این امر، خود تعامل هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه را می طلبد.
پیشرفت کشور در گرو سلامت عمومی است و تلاش بیشتر در این زمینه از اقداماتی است که در تمامی کشور های پیشرفته به آن توجه ویژه می شود که خوب البته باید از تجارب این کشورها نیز در حوزه سلامت بهره برد.
در حوزه صنعت باید حمایت ها بیشتر شود؛ بنده به عینه دیدم که ظرفیت های کشور و بالاخص استان در حوزه غذا و دارو بسیار بالاست و قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارد که در این فضای پسا تحریم باید حمایت برای صادرات هر چه بیشتر محصولات فراهم گردد.
نکته دیگر، عدالت و بهره مندی از امکانات بهداشتی درمانی است که در ابتدای صحبت به آن اشاره شد؛ باید امکانات بهداشتی و درمانی به خصوص در روستاها و شهرستان های کوچک توسعه یابد تا یک فرد شروستایی برای حل مشکل خود، در همان شهرستان تحت درمان قرار بگیرد که این نیازمند توجه بیشتر مسئولین و  نهاد های قانون گذار است تا با بستر سازی مناسب و بهبود امکانات رفاهی و درمانی برای پزشکان، زمینه را جهت فعالیت آنان در این مناطق مساعد کنند؛ چرا که اگر بدون توجه به بستر سازی مناسب، کار انجام گیرد، مشکلات بزرگتری سر باز می کنند؛ طرح تحول نظام سلامت هم علی رغم اهداف خوب خود، قربانی همین مشکل شد که به نظر می رسد نیازمند بازنگری هایی در مورد جزئیات اجرای مراحل بعدی این قانون باشیم.

آقای دکتر، وارد حوزه انتخابی شما بشویم؛ در حوزه تبریز، آذرشهر، اسکو و توابع، چه طرح هایی دارید؟

( برای اختصار، سایر طرح ها و نظرات دکتر را در حوزه های مختلف به شکلی تیتروار  عرض می کنیم):
- گسترش امکانات تفریحی عمومی به خصوص برای بانوان با اختصاص سالن های مجهز
- گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی بالاخص در شهرستان ها
- حمایت از کشاورزان و توسعه روستاها
- حمایت از تولیدکنندگان استان با بستر سازی مناسب
- توجه ویژه به جاذبه های گردشگری در سطح استان
- توسعه گردشگری سلامت با توجه به ظرفیت های استان و شرایط جدید ایران در دوران پسا تحریم
•    کلام آخر شما با مردم:
"آذربایجان سر ایران است. مردم آذربایجان لایق بهترین ها هستند."

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
نیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
سلام. خدمت استاد بزرگوار سلام عرض میکنم و مهر نأییدی بر اخلاق گرایی ایشون میزنم. آرزوی موفقیت دارم.
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
هر آدم خوبی به درد نمایندگی نمیخورد
اصغری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
سلام. باتشکر از ترتیب دادن مصاحبه های مختلف روزانه و کمک به روشنگری. من از آقای دکتر حبیبی خیلی خوشم میاد ولی ایشون نمیتونند نماینده خوبی باشند چون آدم خیلی پاکدست و صادقی هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار