تشریح عملکرد 4 ساله سعیدی در گفتگو با تابناک تبریز:
کد خبر: ۱۸۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸ 23 February 2016

آیا برنامه ای داشتین که در طی این 4 سال نمایندگی هنوز به سرانجام نرسیده است؟

یکی از برنامه هایی که داشتیم و مطالبه مردم هم بود ، مبارزه با مفاسد اقتصادی بود که اقدامات خوبی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس انجام گرفت. حدود 35 نفر از همکاران نماینده متعهد شدیم که مبارزه جدی علیه مفاسد اقتصادی انجام دهیم. در این راستا مجمع شهید مدرس را ایجاد کردیم و در این مجمع قریب 6 ماه مطالعه کردیم و ازنظرات کارشناسی و تجربیات سایر کشور ها نیز بهره گرفتیم و نهایتا طرحی برای تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی را به مجلس ارائه کردیم. سازمانی مستقل برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، که هم سیاست گذاری و هم مستقل از مجموعه هایی است که ذاتا وظیفه مبارزه با مفاسد اقتصادی را ندارند و وقتی که بحران به وجود آید ورود پیدا میکنند. در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز که از سران قوا تشکیل شده و چندان عملکرد موفقی نداشته است.

آمار رشد رشاع و ارتشاع و رشوه حکایت از این نکته دارد، پس ستاد موفق عمل نکرده است. مردم نگران مفاسد اقتصادی هستند.چون آبروی نظام در خطر است و فساد ، رشد و توسعه اقتصادی کشور را با مشکل روبرو کرده است.

این طرح بعد از یکسال کار آماده شده و بعد از تعطیلات به صحن علنی آمد خواهد آمد.

طرح دیگری که روی آن کار کردیم حمایت از صنایع کوچک مخصوصا صنایع دستی و صنعت چرم بود. استان ما آسیب فراوانی در این زمینه دیده است.

متاسفانه یک تفکر غلط عدم احیای صنعت صنایع دستی مخصوصا فرش وجود داشت. به این قضیه ورود کردیم. برای اولین بار با 60 نفر از نمایندگانفارکسیونی تشکیل دادیم در این فراکسیون در اوایل امسال 60 نفر عضو شدند. مسئولیت این فراکسیون با من بود. حتی تعداد این فراکسیون به 120 نفرنیز اخیرا رسید . طرحی مهم برای احیای فرش در این فراکسیون بررسی و تهیه و تنظیم کردیم که حتی به خدمت ریئس جمهور دادیم و آن ایجاد یک سازمان مستقل فرش و صنایع دستی است که با تصویب این طرح متولی مشخصی برای فرش ایجاد می شود.

متاسفانه امروزه فرش مثل یک فرزند ناخوانده است و متولی مشخصی ندارد. صنعت فرش بین سازمان گردشگری و وزارت صنعت و معدن و تجارت معلق مانده است.

عدم دارا بودن متولی خاص معضلات پیچیده ای را برای فرش بوجود آورده است. شبکه های مافیایی فرش این صنعت را به خاک سیاه کشانده است. مستندات داریم که چه کسانی و با چه روش هایی فرش را به این روز انداخته اند متاسفانه امروز نیز این افراد بر سر کار هستند. این شبکه ها با واردات اقلامی مانند رنگ مصنوعی و تقلبی برای فرش، ایجاد نخ تقلبی با پلی استر ضربه محکمی به فرش وارد کرده اند والان هم مانع اقدامات اصلاحی هستند.

الان بالای 80 درصد صنایع دستی از چین و هندوستان میاِد. در حالی که از نظر تنوع صنایع دستی در صدر دنیا هستیم و لی از لحاظ تولید در رتبه 17 دنیا قرار گرفته ایم.



همت کردیم که صنایع دستی احیا شود.

در ارتباط با چرم نیز با بازدیدی که از شهرک های چرم داشتیم در جریان مشکلات آنها قرار گرفتیم. در این راستا اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس را به تبریز آوردیم و با اتاق بازرگانی تبریز جلسه بر گزار و در ادامه، این جلسه را با اعضای اتاق بازرگانی تهران تشکیل دادیم و یک سری تصمیمات اساسی گرفتیم تا مشکلات این صنعت حل شود.

این کار ها را شروع کردیم و لی در حال تکمیل هستند.

موضوع دریاچه ارومیه را نیز پیگیر شدیم. بعنوان رئیس مجمع نمایندگان استان در هفته آخر دولت قبل با وزیر نیرو به ریاست جمهوری رفتیم و دستور دولت را گرفتیم وو طرح انتقال آب ارس را به دریاچه کلنگ زنی کردیم و با آمدن دولت فعلی این برنامه ها متاسفانه متوقف شد.این دولت نیز تا بحال کار موفقی در این باره انجام نداده است.

چرا به برجام رای منفی دادید؟

در این مورد 2 بحث وجود دارد.در اردیبهشت امسال طرحی ضد ایرانی در کنگره آمریکا تصویب شد و اوباما را ملزوم به تهدید اقدام نظامی علیه ایران کرد. در همین اثنا بود که حضرت آقا هم فرمودند که مذاکره در سایه تهدید معنا ندارند. دولت در این مورد منفعلانه عمل کرد. مجلس بر حسب وظیفه باید طرحی را آماده می کرد و بر این اساس دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه تهدیدات آمریکا ، مذاکره مستقیم با آمریکا قطع شود ومذاکره به صورت مذاکره با 1+5 ادامه یابد.

بعضی از رسانه ها با عنوان طرح قطع فوری مذاکرات منتشر کردند که متاسفانه کاردرستی نبود.اصلا این قضیه مطرح نبود.

اما بحث دوم، رای به طرح برجام حرف ما این بود که چرا دو فوریت طرح را مطرح کردند. چه طور پرونده هسته ای 12 ساله ایران را میخواستند با دو فوریت تمام کنند. چون ما یک هفته وقت داشتیم تا طرح را بررسی کنیم. آمدند در عرض 12 دقیقه تصویب کردند.رای منفی من به عملکرد سر وته جمع کردن این قضیه بود.تاریخ در باره ما قضاوت خواهد کرد.

تاریخ نمی گوید که چرا کار کارشناسی نکردید؟نطر مردم و رهبری معظم انقلاب این شکل نبود.هرتوجیه می خواهند بکنند. باید قارغ از جریانات سیاسی قضاوت کنیم.

عضو جبهه پایداری هستید؟

خیر

با جبهه یکتا ارتباط دارید؟

خیر

پزشکیان را بیشتر قبول دارید یا فرهنگی ؟

من هردو بزرگواران را از جهاتی قبول دارم


چرا همگرایی خوبی در میان نمایندگان استان وجود ندارد؟

وقتی مجمع نمایندگان استان را تحویل گرفتم متاسفانه خلائ هایی را مشاهده کردم. تلاش کردیم که با همگرایی مشکلات استان را پیگیری کنیم. مسائل اساسی استان را استخراج کردیم تا بدنبال حل مشکلات باشیم. جلسات را با رئیس جمهور آغاز کردیم. هم با رئیس جمهور قبلی و فعلی جلساتی داشتیم تا گام بلندی در جهت حل مشکلات استان بر داریم. جلسات سه هفته در میان با مسئولین اسیتانی داشتیم.همگرایی عملی زا بوجود آورده بودیم.

اما ما میثاق نامه ای داشتیم که رئیس مجمع نمایندگان دوره ای انتخاب شود و میراثی نباشد. به همین دلیل بعد از من متاسفانه این همگرایی شکل نگرفت.

آن زمان نیز چند نفر از نمایندگان از جمله دکتر پزشکیان از من حمایت میکردند که همگرایی بیشتر شود.باید تعامل مثبت بین سه قوه درکشور و استان بوجود آید تا مشکلات حل شود.

چرا آقای بیگی سرلیست نشد؟

اصلا به این موضوع نه فکر کردم و نه علاقه ای به سرلیستی دارم. باید سرلیستی در قلب مردم باشد.

چند درصدا ز لیست اصولگرایی رای می آورد؟

تجربه ثابت کرده که مردم آذربایجان به لیست ها رای نمی دهند به اشخاص رای می دهند.من معتقدم که 60 درصد لیست اصولگرایی تبریز رای می آورد. مجلس آینده را اصولگرا میبینم.

چرا سپاه به مدیریت تراکتور وارد شد؟

باشگاه تراکتوسازی ازابتدا جایگاه خاصی بین مردم آذربایجان دارد. بعنوان نماد ورزش استان مطرح است. مجموعه ای برای فعال کردن باشگاه علاقه مند بودند. مردم هم میخواستند که تراکتور در عرصه ملی و بین المللی موفق باشد در همین راستا متاسفانه در چندین سال گذشته تراکتور نتوانسته بود موفقیت کسب کند و هر روز مردم نیز ناامید تر می شدند.

جمعیت هواداربرای تشویق تراکتور می آمدند و لی 200 نفر نیز بدنبال بحث های تجزیه طلبی و بهره برداری سیاسی بودند . وقتی که قرآن قرائت می شد این ها صدای گرگ در می آوردندو به قران اهانت می کردند. پس عدم موفقیت و وجود گروههای تجزیه طلبی ، سبب شد که شورای امنیت ملی مسئولیت تراکتور را به سپاه محول کندو آن زمانی که سردار جعفری مدیریت تراکتور را به عهده گرفت واقعا تراکتور پله های پیشرفت و موفقیت را کسب کرد. همچنین فضای هواداران نیز کاملا فضای سالم و فرهنگی تبدیل شد.

در باره رد صلاحیت ها مخصوصا سردار مولوی و دکتر شکوراکبرنژاد چه نظری دارید؟

در باره رد صلاحیت ها شورای نگهبان به مستنداتی استناد کرده اند . شورای نگهبان را نباید تضعیف کرد.چرا رد کرده اند را باید از شورای نگهبان بپرسیم.

سیاستهای احمدی نژاد را چطور ارزیابی می کنید؟

در دوره انتخابات مجلس فعلی منتقد به سیاست های دولت بودم. ولی همیشه نقد منصفانه می کردم. متاسفانه در کشور نقد سیاسی است تا منصفانه دولت ها نقاط قوت و ضعف دارند .نباید سیاسی نگاه کنیم. سیاست هایی که در دوره دوم احمدی نژاد بیشتر نمود پیدا کرد بر خلاف اهداف دور اول بود.از دیدگاه من احمدی نژاد تعداد رای را مختص خود دانست و خطای استراتژیک احمدی نژاد همین بود. در حالی که این تعداد رای به تفکر بود نه شخص.

در مورد این دولت نیز ، ضعف مشهود دولت دکتر روحانی نبود برنامه اقتصادی روشن است. با منع ورود نقدینگی باعث مهار تورم شدند که این هم موجب ایجاد یک رکود شدیدی شده است.

و حرف آخر :

ما نامه ای به وزیر اقتصاد و بانک مرکزی و رئیس جمهور گفتیم که یکی از نماد آذربایجان در پول ملی ایران ثبت کنند در این میان قول داده بودند که امسال نی زاین کار عملی شود که متاسفانه تا به امروز عملی نشده و منتظر اقدامات جدی هستیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
درود بر مرد صداقت انتخابات و نمايندگى. مهندس سعيدى
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
مهندس دوست داریم فرمانده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
درود بر مرد صداقت انتخابات و نمايندگى. مهندس سعيدى
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
جناب سعيدى چه راى بياوريد چه نه، شما نماينده مردم بوديد و در قلب ما جاى داريد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
سعیدی نماد پاکی ،صداقت،همگرایی و پیگیری نمایندگان استان هستند و حتما پیروز خواهند شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
سلام و خداقوت خدمت هيءت تحرريه محترم. مصاحبه فوق العاده ريزسنج و خوبى بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :