کد خبر: ۲۱۳۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 17 April 2016
ضمن تشکر از قبول دعوت و حضور در تحریریه تابناک تبریز اگر اجازه بدید بریم سراغ سوالاتمان.
 من هم از شما تقدیر و تشکر می کنم و آماده پاسخ گویی به سوالاتتان هستم.

چه تصمیمی شما را واداشت تا در شورای شهر تبریز حضور داشته باشید ؟

محرز است که تجربه ی فرهنگی و صنعتی -سیاسی مرا وا داشت تا بتوانم در این نهاد مثمر ثمر باشم و بتوانم  در مقابل اعتماد مردم تبریز به بنده ، تا با کمک به تصویب مصوبه های که گرهی از مشکلات مردم باز کند ادا کنم.

به نظرتان حضور شما درشورای شهر تبریز که 2 سال و نیم که از عمر شورا گذشته - موفق آمیز بوده است ؟

داور اصلی و قضاوت کننده در این باره مردم شهر تبریز هستند و از طرفی وقتی در ذهنم نقش خود در شورا را مرور می کنم تا اندازه ی با مشارکت در تصویب مواردی که به نفع جامعه باشد- توانستم قدمی برای بهبود اوضاع شهر بردارم.

کارنامه شورای چهارم را تا بدین روز چگونه ارزیابی می کنید ؟

باتوجه به حجم پروژهایی که در سطح شهر در احال اجرا و تکمیل می باشند در وضعیت رکود اقتصادی کنونی می توان نمره قابل توجهی به شورای چهارم داد.

شورا در چند سال گذشته کارهای خوبی را به ثمر رسانیده است و بعبارتی حرف های برای گفتن دارد ما در شورای چهارم یه بودجه ی سالهای 93 و 94 و 95 را بررسی کرده ایم.

باتوجه به وضعیت اقتصادی کنونی - شورای چهارم پروژهای زیادی در حوزه های عمرانی و فرهنگی اجتماعی بصورت متوازن و توام انجام داده است که از این منظر نمره قابل توجه ی می توان به شورای چهارم داد.

از مسائل و قضیه ها اخیر شورای شهر تا چه حد خبر داشتید ؟

برخی از مسائل که در محافل رسمی و غیر رسمی گویای  این قضیه ها و تخلفات می توانست باشد.فارغ از عضو شورای شهر بودن ما مسلمان هستیم ، ودر مواردی که لازم شد باید عیب های یکدیگر را گوشزد کنیم و من هم از این باب در محافل غیر رسمی تذکراتی به دوستان می دادم و در ادامه نیز این تذکرات ادامه خواهند داشت.

باتوجه به دستگیری سه تن از اعضای شورا ، چقدر احتمال منحل شدن شورای چهارم در تبریز وجود دارد؟

درصد این احتمال صفر است و برای منحل شدن دلیلی باید وجود داشته باشد.

در مورد سه نفر دستگیر شده هم هنوز حکمی صادر نشده است و باید منتظر مقامات قضایی اطاعات بیشتری درباره این پرونده بدهند.


نظرتان درباره تناقض اظهارات استاندار که می گوید افشا فساد های مالی و ارتشا مربوط به شورا از تیز بین بودن فرمانداری و دولت می داند و در مقابل فرماندار معتقد است که به جزتطبیق مصوبات شورا با قوانین – نظارت به شورای شهر وظیفه ذاتی فرمانداری نیست ؟

وظیفه فرمانداری تطبیق مصوبات شورای شهر با قوانین و مقررات کشور است ولی درعین حال هم استاندار و فرماندار درست می گویند از وظایف شورای شهرانتخاب شهردار و نظارت بر حسن اجرای کار است.

مثلا پس از تصویب پروژه هایی از قبیل تقاطع غیر همسطح آخونی شورا باید از صفر تا صد پروژه (انتخاب پیمانکار/زمان پروژه/کل مبلغ بودجه پروژه)نظارت کند تا کار به نحوه احسن اجرا شود.

آیا شورا به تمامی پروژه های مشارکتی شهرداری تبریز نظارت می کند ؟

من حیث المجموع شورا با سازو کارهای که برای نظارت دارد از جمله بازدید از پروژه و بررسی مدارک و مستندات به تمامی پروژه های مشارکتی شهرداری نظارت دارد.

چه کسی مکان و منطقه ی خاصی از شهر را برای پروژه ها انتخاب می کند و آیا سیاست تشویقی برای سرمایه گذاری در مناطق کم برخوردار در شهر وجود دارد ؟

در بحث مشارکت یک طرف شهرداری تبریز است و طرف دیگر مشارکت کننده و سرمایه گذار است و با زور نمی توان به سرمایه گذار گفت که در فلان نقطه از شهر سرمایه گذاری کنید ولی از سوی دیگر می توان با افزایش سیاست های تشویقی کاری برای هدایت سرمایه گذار به مناطق خاص انجام دهیم.

در این باره می توان پروژه سرمایه گذاری هزارمیلیاردی در پارک بزرگ الغدیر تبریز واقع در خیابان میدان آذربایجان یاد کرد که مکان تفریحی –سیاحتی زیبایی درآنجا ایجاد خواهد شد.

 شخصا پیشنهاد دادم که پروژه سرمایه گذاری شهرک سلامت از شرق به غرب تبریز انتقال یابد که با همکاری و استقبال شهرداری و شورا به غرب تبریز انتقال یافت.

یکی از وظایف شورا نظارت بر امورات شهرداری است : نظرسنجی درباره نارضایتی مردم از نهادها و ادارات چند سال است که برگزار می شود و شهرداری با نرخ نارضایتی 77 در صدر این نظرسنجی وجود دارد

آیا شوری ابزار نظارتی که بر شهرداری دارد نمی تواند این نرخ نارضایتی را کاهش دهد ؟

همیشه همه نهاد ها متناسب با امکانات و ظرفیت های خود می توانند مشکلات را حل کنند در بیشتر موارد شهرداری تنها نمی تواند معضلات را از بین ببرد.

مثالی برای روشن تر شدن بحث میزنم : درباره معضلات ترافیکی شهرداری به تنهایی نمی تواند این مشکل را برطرف کند بلکه شهرداری یک قسمت از پازل حل معمای ترافیک شهر تبریز است.

رئیس کمسیون نظارت و تحقیق شورای شهر تبریز اذعان داشت: در مبحث صدور پروانه که خیلی ها فکر می کنند همه مراحل اش مربوط به شهرداری است این در حالی است که مردم کارشان به نظام مهندسی هم می افتد و از اینگونه عوامل باعث افزایش نارضایتی مردم و هزینه تمام شده صدور پروانه ساختمانی می شود.

و جهت دیگر نارضایتی مردم از شهرداری ها به این وجهه بر می گردد که اطلاعات کافی از روند مراحل کار و تعرفه عوارض محلی ندارند.

در مورد زمینه های فساد در شورا و شهرداری برایمان توضیح دهید ؟

فساد مالی می تواند در خانه آدم هم می تواند اتفاق بیافتد .در دوره های قبلی شوراها هم از این قبیل اتفاقات و دستگیری ها اتفاق افتاده است.

وجود کمسیون توافقات در مناطق شهرداری یکی از زمینه فساد را فراهم کرده بود و در همین راستا یکی از بارزترین اقدامات شورای چهارم حذف کمسیون توافقات است.

در حال حاضر در مناطق شهرداری کمیته فنی موجود است که بنده بعنوان عضو شورای شهر مخالف وجود کمیته فنی نیز در شهرداری تبریز بوده  و خواستار حذف این کمیته هستم . اگرکمیته فنی خارج باتوجه به تعرفه عوارض محلی محاسبه نکند –تخلف است و زمینه ساز فساد در شهرداری است.

در قسمت دوم این گفتگو مابیشتر به فساد در شورا و مسائلی از این دست خواهیم پرداخت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
nashnas
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
پس منتظر فساد های دیگر باشیم بعید نیست شما که ان قدر بی خیال حرف میزنید
نیما تبریزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
حامی دزدان بیت المال تبریز پیدا شد خیلی جالبه طوری طرفداری میکنه که به نظرم باید تندیس اعضای شورای شهر رو جهت قدرانی تو شهر نصب کرد
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
اگر اقای شهردار تبریز ارتباط با مردم را جدی می کرفت ومردم باامید برای حل مشکل قانونی به پیش ایشان می روند وبا در بسته مواجه می شودند از خیلی مسائل به موقع خبردار می شودند بطور ی که اگر در شهرداری اشنا نداشته باشی حتی به نامه قانونی شما جواب سر بالا میدهند با تشکر از اقای امیر حقیان که در حل مشکلات مردم با تمام توان کوشش میکنند واز خداوند متعال پیروزی وشادکامی ایشان را خواستام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :