کد خبر: ۲۱۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵ 19 April 2016
وقتی تحریم ها یکی یکی وضع میشد هیچ کدام از آنها علنی نمی شد و اغلب اعتباری برای آن در نظر گرفته نمی شد. یکی از نمونه های بارز این نوع تحریم ها سیستم u-turn امریکا ست. اما گویا داستان امروز با دیروز متفاوت است.
امروز به مددتلاشهای سه  ساله دولت روحانی که منجر به امضای موافقت نامه برجام شد، در مقام اجرا ، ایران بدنبال مطالبات برحق خود ، روزنه های ناکامی های گذشته را یکی یکی شناخته و با طرف مقابل مطرح می نماید و این امر طبیعی است.
از طرفی دیگر اما موضوع جالب پرداخت عجیب بعضی رسانه های  به اهمیت واقعی تحریم های اعمال شده از طرف آمریکاست به گونه ای که خواننده این نوع مطالب گمان می کند یکی از مجلات اقتصادی ریالستیک معتبر دنیا  را می خواند.
سایت رجانیوز در تحلیلی بر عدم رفع سیستم u-turn استدلال می کند تا این تحریم برداشته نشود هیچ مشکلی برطرف نخواهد شد.نویسنده مطلب بدون اینکه بخواهد نقطه ثقل اقتصاد جهان را  دلار امریکا دانسته و تیم مذاکره کننده را موردشماتت قرار می دهد که چرا حذف تحریم دلار را در مفاد برجام نگنجانده اند.
گویا این نوع از ورود به مسائل وابستگی زیادی به این دارد که رقیب سیاسی ما در کجای داستان قرار داشته باشد.
نمونه دیگر این نوشتارها استناد کیهان به مطالب سیف در مصاحبه با المانیتور است. سیف در آن جا اعلام میکند بدون برداشتن u-turn گوئی هیچ چیز بدست نیاورده ایم و عملا این مساله ترس از امریکاست که تحریم واقعی است وگرنه بقیه تحریم ها چندان مانعی برای اقتصاد ما نبوده که برای رفع آن بخواهیم 30 ماه مذاکره کنیم. کیهان با پذیرش ضمنی این مساله ، براین گذاره که بزرگترین تحریم ، تحریم های بانک مرکزی امریکاست و دولت می بایستی برای مرتفع کردن آن تلاش می نمود ، تلاش می کند تیتزهای جنجالی وانقلابی گذشته خود را به فراموشی بسپارد. تیتر هایی چون تحریم ها کاغذپاره ای بیش نیست .

حال ببینیم چه کسانی در مورد وضعیت داخلی دست به دشمن شادی میزنند؟

محسن رضازاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار