کد خبر: ۲۲۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ 03 May 2016
فوکو بعد از بازدید کوتاهی از تهران در سال 57 در مراجعت به فرانسه کتابی می نویسد و در آن انقلاب ایران را به انقلابی با بن مایه فرهنگی تعبیر می کند. این سخن فوکو پر بیراه نبوده و نیست و صدالبته بارها و بارها مورد تائید نظریه پردازان انقلاب دنیا قرار گرفته است. مثلا اسکاچپول که انقلابات را در دستگاه طبقاتی دهقانی تحلیل می نمود بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران یافته های تحقیقات خود را مورد تردید قرار داد.
به هر ترتیب چه با تائید و چه بدون تائید آنها انقلاب اسلامی ایران مبنایی علی القاعده فرهنگی و بالاتر از آن ایدئولوژیک داشته است. این انقلاب استمرار دارد و بالاترین مرجع قدرت در نظام بر آمده از انقلاب عنوان رهبر انقلاب را یدک می کشد و نه رهبر کشور. این سخن به این معناست که این انقلاب ایدئولوژیک در بازه های زمانی کوتاه مدت حد وقفی ندارد و برای اتصال به یک انقلاب بزرگتر تداوم و استمرار خواهد داشت.
حال اگر منویات رهبر انقلاب را در هر زمینه ای بخواهیم تحلیل کنیم لاجرم چارچوب تئوریکی جز مبنای انقلاب اسلامی نمی توان بر آن پیدا نمود.
از ابتدای انقلاب اسلامی همواره تفکیک غلظت جریان های انقلابی تحت لوای مباحث تئوریک و بعضا پراگماتیکی چون تعهد-تخصص، در دهه دوم انقلاب راست و چپ، در دهه سوم انقلاب اصلاح طلب-اصولگرا  ودر دهه چهارم انقلاب تندرو – معتدل چرخیده اما هیچ گاه شاهد مصاف انقلابی-غیر انقلابی در اردوگاه رسمی سیاست و قدرت نبوده ایم.
چرا که غالبا فعالین رسمی و مشارکت کنندگان باشناسنامه داخل چارچوب نظام با فرض پذیرش گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت نموده اند. اما امروز به نظر می رسد وقت آن رسیده است که آشکارا اعلام گردد برخی از افراد که اغلب جزو رجال سیاسی وفرهنگی این کشور هم هستند  لاجرم موضع خود را نسبت به انقلاب اسلامی بایستی مجددا باز آرایی کنند.
نکته جالب اینجاست که  این امر مخصوص یک جریان سیاسی خاص نیست و هردو جریان عمده خانواده انقلاب را در بر میگیرد. امروز بایستی حتی صدا و سیما موضع انقلابی خود را در مقام عمل اثبات کند . از آن گذشته امروز حسب منویات رهبری حوزه های علمیه و حتی شورای امنیت ملی کشور هم هم بر انقلابی ماندن خود بایستی اصرار ورزند. واین گونه است که رهبری بعد از این که مناسبات سیاسی کشور به سمت غیرانقلابی شدن حرکت می نمود (مذاکره تلفنی دورییس جمهور ایران و دشمن) نهیب نفوذ سر برمی آورد.
رهبری به خوبی تشخیص داده است که جریان های سیاسی داخل انقلاب در حال حرکت به سمت غیر انقلابی شدن هستند. اصلاح طلبان در مقام نظر و اصولگرایان در مقام عمل به این گزاره نزدیک شده اند.  اینگونه است که رهبری صدا و سیما را یکی از دستگاههای دارای مسئولیت درخصوص نهادینه کردن شاخص‌های ممتاز در نسل آینده و فرهنگ سازی در این زمینه دانستند و با انتقاد از عملکرد رسانه ملی می گویند سال گذشته هم درباره لزوم برنامه ریزی دقیق و صحیح صدا و سیما برای نسل جوان مطالبی بیان شد اما متأسفانه عمل نشده است.

و یا می فرمایند: صدا و سیما باید با استفاده از افراد صاحب اندیشه و متخصص، یک سرفصل کاری ویژه برای آموزش و پرورش داشته باشد . معنای این سخن این است که صداوسیما در مقام عمل هرگز پابه پای انقلاب نتوانسته حرکت نماید.
ایشان در جای دیگری می گویند: باید در رسانه ملی با شیوه‌های هنرمندانه و کارشناسانه، برنامه‌هایی برای اقناع فکری، روحی، دینی و علمی جوانان تهیه شود و برنامه‌های کنونی در برخی شبکه‌ها به هیچ وجه با نیازها در این زمینه همخوانی ندارند.
((ایشان وزارت ارتباطات را نیز یکی دیگر از دستگاههای مسئول در زمینه تربیت نسل آینده برشمردند و با اشاره به گستردگی فضای مجازی و سرعت روزافزون تحولات در این عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی خاطرنشان کردند: کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه ای که لغزشگاه است باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی بصورت رها و غیرقابل کنترل باشد.
نظام آموزشی کنونی برگرفته از نظام آموزشی اروپاست و همچون «اثری موزه‌ای»، دست‌نخورده باقی مانده و کهنه شده است، در حالی‌که لازم است نوسازی شود.
تبدیل کردن روزافزون مدارس دولتی به مدارس غیر انتفاعی که بعضی از آنها نیز شهریه‌های سنگینی می‌گیرند، لزوماً کار درست و سنجیده‌ای نیست.))
این سخنان رهبری به سختی میتواند این مساله را از ذهن منتقدان خارج نماید که میزان انقلابیگری بازیگران رسمی قدرت در حدمطلوبی قرار دارد.
کوتاه سخن اینکه هر دو جریان عمده سیاسی کشور دچار غیر انقلابیگری شده اند. در یک بخش مبانی انقلابیگری هدف قرار داده شده و در بخش دیگر عدم اهتمام لازم در مقام عمل آسیب های فراوانی به انقلاب اسلامی وارد نموده اند بطوریکه رهبر فرزانه انقلاب هر دو طیف را مورد بازخواست قرار داده اند.
حسن ورزی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
درود بر رهبر فرزانه و انقلابى ايران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
انشالله که همواره سلامت باشند...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار