مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی هم در در جلسه شورای فنی استان، کیفیت مصالح، قیر، آب و هوا، تردد بیش از پیشبینی خودرو، کمبود هزینه نگهداری و فرسودگی ماشین آلات تولید، حمل و اجرا را از علل خراب شدن آسفالت عنوان کرد و گفت: با توجه به این که سیمان به اندازه کافی در کشور وجود دارد باید به سمت کاهش مصرف قیر و روسازی بتنی حرکت کنیم.
توحید اخلاقی با بیان این که بیش از 70 کارخانه تولید آسفالت در استان فعال هستند، ابراز داشت: از این تعداد، حدود 18 کارخانه صلاحیت فنی دارد که بقیه نیز برای کسب صلاحیت اقدام کردهاند، ضمن این که بازرسیها و بازدیدهای دورهای نیز باعث به روز شدن سیستم تولید و مصرف در این کارخانهها شده است.
مهندس
محمدصادق پورمهدی در این جلسه ، با اشاره به این که در چهار
دهه گذشته در مورد آسفالت اقدامات قابل قبولی در کشور نداشتهایم، اظهار
داشت: سالانه 5 هزار میلیارد ریال در کشور برای آسفالت هزینه میشود که
بخشی از آن با قیر رایگان اعطایی وزارت نفت تامین میشود.
وی با
بیان این که 2 میلیون تن قیر در آذربایجان شرقی برای آسفالت راهها استفاده
میشود، افزود: با وجود قیر رایگان، امکان توجه به آسفالت بتنی وجود
ندارد، لذا باید نسبت به بهبود روشهای استفاده از قیر و افزایش کیفیت
آسفالت اقدام کنیم.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره
به این که عمر آسفالتهای ریخته شده به دلیل نبود نظارت و کیفیت کم، بسیار
پایین است، گفت: باید در انتخاب پیمانکار و نوع قیر دقت شود و برای اجرا
نیز نظارت کافی صورت گیرد.
وی با تاکید بر این که افزایش کیفیت
آسفالت باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: از کارخانه تا محل استفاده آسفالت
باید نظارت کافی داشته باشیم، مسوول مستقیم جوابگویی در برابر مشکلات فنی و
عمرانی، مدیران هستند، لذا باید در نظارت بر کارها جدی باشیم تا دقت بالا
رفته و مشکلات ناشی از آن برطرف شود.
پورمهدی همچنین با بیان این که
شورای فنی استان مهمترین شورا در خصوص نظارت بر پروژههای عمرانی استان
است، تاکید کرد: برخی مدیران هنوز بر اهمیت این شورا واقف نیستند و با عدم
حضور خود، نماینده به این شورا میفرستند.