فرهنگ مهمترین مقوله زندگی هر بشر است تاجاییکه اگر فردی بیشترین قدرت را با بی فرهنگی داشته باشد محکوم به فناست اما چرا ما از این مقوله مهم غافل هستیم.
کد خبر: ۲۴۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴ 22 June 2016
فرهنگ مهمترین مقوله زندگی هر بشر است تاجاییکه اگر فردی بیشترین قدرت را با بی فرهنگی داشته باشد محکوم به فناست اما چرا ما از این مقوله مهم غافل هستیم.

همان طور که هرساله مقام معظم رهبری بر روی اهمیت فرهنگ تأکید می ورزند و همیشه فرهنگ را مقدم بر اقتصاد میدانند، اما چرا هر ایرانی بیشتر زمان خود را برای پیشبرد اهداف اقتصادی صرف می کند و نسبت به فرهنگ بی توجه است. چرا باید آمار هزینه هر خانوار برای خرید نوشابه از صرف هزینه برای مطالعه بیشتر باشد؟


مرکز فرهنگ سازی ما کجاست؟  چرا باید فرهنگ ما در محافل  غیر فرهنگی تعیین شود. چرا نباید مرکز فرهنگ سازی ما مساجد و دانشگاه ها باشند؟

همانطور که پیغمبر گرامی اسلام تاسیس مسجد را اولین اقدام خود قرار دادند و این مرکز را مکان  حکومت و فرهنگ سازی اجتماعی مردم نهادند چرا متاسفانه ما  امروز در ایران اسلامی از فرهنگ سازی در دانشگاه ها و مساجد خبری نیست؟

مراکز دیگری که میتوانند فرماندهی ایجاد و توسعه فرهنگ را به عهده بگیرد دانشگاهها و مراکز آموزشی هستند. همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با اساتید فرمودند که باید دانشگاه و اساتید و دانشجویان و موثرترین نقش در پیشرفت ایران ۲۰ سال آینده را ایفا نمایند، اما متاسفانه از دانشگاه غافل شده ایم .

دانشگاه نتوانسته است به نقش فرهنگ سازی خود به نحو احسن عمل نماید.

رهبری معظم از ابتدای زعامتشان همواره دغدغه‌ی فرهنگ را دارند و از این بیم دارند که  فرهنگ ما در خارج از مرزها تعیین شود و به همین منظور است که بعد از اتمام دوران دفاع مقدس، بحث جنگ نرم و تهاجم فرهنگی را مطرح نمودند.

همه میدانند که در تهاجم یا باید پیروز بشی یا شکست در انتظار توست.اما در جنگ نرم شکست برابر نابودی است. همان گونه که هر جنگیدنی یک چارچوب و نظم خاصی می طلبد، در جنگ نرم نیز باید قرارگاه فرماندهی و بسیاری از ملزومات جنگ فراهم شود.

به همین منظور بود که مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی خود با اساتید در سال پیش، فرماندهی جنگ نرم را به اساتید و دانشگاهیان سپردند. اما آیا فرماندهان جنگ نرم در ایفای نقش خود موفق عمل نموده اند؟

متاسفانه آن چنان باید و شاید فرماندهان جنگ نرم در ایفای نقش خود نتوانسته اند به صورت موفقیت آمیز عمل نمایند. از کاهش سرعت پیشرفت علمی گرفته  تا افزایش فرهنگ غربی در دانشگاه ها مبین همین گفتار است.

اما مشکل کجاست؟

به نظر نویسنده چون کار فرهنگی را بر اساس دستور و بخشنامه ای عمل می کنیم مشکلات فرهنگی بیشتر می شود.


این چنین است که اگر در مسندهای فرهنگی افراد ایده پرداز و تئوری پرداز نباشند کار به جایی نخوهد رسید.
 تنها شخصی در ایران اسلامی که توانسته اندیشه و ایده تولید کند شخص مقام معظم رهبری است و یک تنه در مقابل هجمه ها و ایده پردازی های غربی ،فکر  تولید می کنند. افراد فرهنگی باید بتوانند با الگو گرفتن از این کار فرهنگی ، ایده و فکر تولید نمایند اگر ما بتوانیم ایده و فکر تولید کنیم پیروز جنگ نرم خواهیم شد.

متاسفانه شورای عالی فرهنگی کشور نتوانسته ایده و تئوری فرهنگی براساس سبک زندگی اسلامی و ایرانی راارائه دهد.

در همین مقوله بدحجابی را بیشتر ایده و طرز پوشش را غرب با برنامه های ماهواره ای تولید و در اختیار جوانان قرار میدهد و چون جوان ما موردی برای انتخاب ندارد ناگزیر از این پوشش استفاده می کند.

در نتیجه اگر ما بتوانیم افکار و راه های جذاب برای جذب جوانان به سوی سبک زندگی اسلامی - ایرانی ارئه دهیم میتوانیم بر جنگ نرم پیروز شویم.

نویسنده:محمد کاظم پور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار