سعیدی برای اولین بار در گفتگوی خود با تابناک تبریز توضیح داد؛
پس از کش و قوس های بوجود آمده در روند شمارش آرا در دور دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی در حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو و جابجایی نفرات چهارم و پنجم پس از تایید نتایج بازشماری آرا از سوی شورای نگهبان و راهیابی مهندس سعیدی به مجلس دهم، خبرنگار تابناک تبریز به سراغ ایشان رفت تا برای اولین بار از روند بازشماری آرا گفتگویی با مهندس سعیدی داشته باشد. این گفتگو در دو قسمت تقدیم میشود.
کد خبر: ۲۵۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 03 July 2016
باتشکر از قبول زحمت و حضورتان در تحریریه تابناک تبریز بعنوان اولین سوال فضا وشرایط موجود مجلس دهم را چگونه ارزیابی می کنید؟؟

فضای عمومی موجود در مجلس دهم مطلوب است و همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند افراد جدید با توان و شور نشاط جدید به مجلس دهم ورود پیدا کرده اند و در حالت کلی شرایط را خوب ارزیابی می کنیم و اگر هیات ریسه مجلس در تصمیم گیری هایشان ضرورت های اساسی کشور  را در دستور کار  قرار دهند می توان به آینده مجلس دهم بیشتر امیدوار شد و  نتایج مطلوب رو به پیشرفتی را نیز بدست آورد.

علت رغبت و حضورتان در کمیسیون فرهنگی چه بود؟

متاسفانه هنگام تشکیل کمیسیون ها در مجلس دهم رغبت و استقبال زیادی از کمیسیون فرهنگی انجام نگرفت، بر حسب وظیفه و اهمیت و اولویت مسائل و دغدغه های فرهنگی در این کمیسیون حضور یافتم و تجاربی که از حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس پیشین داشتم ما را بر آن داشت با عضویت در این کمیسیون بتوانیم اقدمات موثرتری در راستای ارتقای فرهنگی کشور و استان انجام دهیم.


از سویی دیگر مسائل حوزه جوانان و موضوعات کمیسیون فرهنگی به نوعی آمیخته و مرتبط هستند و تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا گرهی از مشکلات جوانان را بگشاییم.

و از جنبه‌ی دیگر باتوجه به انتخاب تبریز بعنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018  بر آن شدیم تا با عضویت در این کمیسیون از تمام ظرفیت های موجود گردشگری و صنایع دستی  برای بستر سازی مناسب تبریز 2018 استفاده کنیم.

بنده بعنوان عضو کمیسیون فرهنگی اعتقاد دارم باید از تمام ظرفیت های هنر و ادبیات آذربایجان و صنایع گردشگری و فرش را به کل دنیا معرفی کرده تا از حداکثر بهره را بری شهرمان به ارمغان بیاوریم.

آیا در مجلس دهم شورای اسلامی تقسیم بندی جریانی وجود دارد؟

بله ظاهرا در مجلس دهم دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی وجود دارد ولی اصولگرایان این مجلس اکثریت مجلس را تشکیل می دهند.

باتوجه به ادعای اکثریت بودن اصلاح طلبان شکست عارف در ریاست مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟

برخی از اعضای لیست امید متعهدانه و مسئولانه به لاریجانی رای دادند

اصلاح طلبان در انتخابات اخیر متحد وهمدل شدند و پرچم لیست امید را بالا بردند،اما انتخاب رئیس مجلس نشان نگر این بود که لیست امید نتوانست در این کارزار با اتحاد عمل کند.
ولی رای نیاوردن عارف در نشستن بر کرسی ریاست مجلس چند وجه از واقعیت را درباره لیست امید نمایان می سازد که از آن جمله می توان گفت، برخی از اعضای لیست امید فارغ از نگاه جریانی و حزبی در انتخاب ریاست مجلس به لاریجانی رای دادند که نشان از دیدگاه مسئولانه و متعهدانه و عدم توجه به جریانات لیستی است.

لاریجانی چهره ی اصولگراست ولی انتخابش به ریاست مجلس دهم نشان داد که در بین جریان اصلاحات و لیست امید نیز جایگاه  خود را دارد حتی از لیست امید تهران نیز نعمتی و جلالی از حامیان لاریجانی بودند.


علی رغم اینکه در انتخابات هئیت ریسه حضور نداشتید،انتخاب دکتر پزشکیان به نایب رئیسی مجلس چگونه ارزیابی می کنید؟؟

تصمیم گیری برای انتخاب اعضای هیات رئیسه عمدتاَ قبل از رای گیری در فراکسیون مطرح شده و افراد انتخاب می شود فلذا قبل از انتخابات، فراکسیون ترک زبانان در مجلس تشکیل شد و ماحصل این اتحاد انتخاب دکتر پزشکیان بود. بنظر من یک پتانسیل بزرگی برای استان است و این انتخاب می تواند منشا توسعه ی پیش از پیش استان های آذری نشین ها باشد.

از روند رسیدگی به اعتراض تان در انتخابات اخیر بگویید ؟ آیا از روند رسیدگی رضایت دارید؟

در باره‌ی این موضوع باید توضیح داد که  از ساعات اولیه شمارش آرا براساس گزارشات نمایندگان ما درصندوق ها و همانطور که پایگاه های خبری نیز اعلام می کردند بنده  با136 رای تا ساعت 9  از طرف مقابل(منادی) پیش بودم اما خبر های نگران کننده ای درباره نتایج به ما می رسید. بدین منظور با  با فرماندار تبریز تماس گرفتم تاماجرا را دقیقا بپرسم ولی گوشی شان را جواب نمی دادند بعد از چند بار تماس آخر سر یک نفر گوشی را برداشت و گفت که آقای فرماندار در زیر زمین فرمانداری هستند و نمیتوانند صحبت کنند. تا اینکه وقتی نتایج را اعلام کردند متوجه شدیم که نفر مقابل را به عنوان نفر چهارم در دور دوم اعلام کردند و بعد از طریق رسانه های رسمی اعلام شد که آقای که منادی با 107 رای بیشتر از بنده به مجلس راه یافته است.

سعیدی اعتراض میکند

وقتی ما اعتراض کردیم به ما اعلام کردند که نتایجی که به صورت غیر رسمی اعلام شده بود به جهت  ثبت اشتباه آرا در سیستم اعلام نتایج، بادقت انجام نگرفته است و به زعم خودشان آنرا اصلاح کردند.

 فاصله آرا در نفرات آخر فاصله چندانی نداشت و ماجرا شبهه برانگیز بود.

 از برخی افراد شنیده بودم که استاندار پیروزی آقای منادی را تبریک گفته است برحسب شنیده ها با استاندار تماس گرفتم و این مطلب را جویا شدم و ایشان از این حرف اظهار بی اطلاعی کردند و گفتند تا زمانی که هیات نظارت نتیجه انتخابات را تایید نکرده باشد چنین چیزی امکان پذیر نیست.

تا اینکه اعتراض خود را همراه مدارک ومستندات در وقت مقرر قانونی بصورت کتبی به مراجع اعلام کردم و از هیات نظارت چند درخواست داشتم که مهمترین آن  بازشماری آرا بود.  ابتدا بنده برحسب حق قانونی خود درخواست بازشماری نزدیک 50 صندوق را داشتم که متاسفانه ابتدا با این درخواست بنده موافقت نمی کردند با اصرار بنده  در نهایت هیات نظارت و اجرایی موافقت کردند تا 5 صندوق باز شماری شود به شرطی که اگر در این صندوق ها اشتباهی وجود نداشته باشد ما هیچ ادعای دیگر نتوانیم داشته باشیم که در نهایت این 5 صندوق بازشماری گردید و 2 صندوق آرا  مخدوش بود و در یک صندوق دیگر آرای بنده حدود 40 رای بیشتر از طرف مقابل بود .


 با تماس تلفنی از فرماندار تبریز خواستم تا بقیه صندوق های درخواستی بنده بازشمارش شود ولی دوباره مخالفت کردند و با صراحت گفتند هیچ مشکلی وجود ندارد! و باز شماری دیگری انجام نمی دهیم !این کار برایم جالب بود زیرا در شهر مرند نیز درخواست شمارش آرا شده بود ولی چون درخواست کننده از اعضای لیست امید بود شروع به باز شماری آرای 38 صندوق کرده بودند.


بالاخره مجبور شدم از شورای محترم نگهبان و هیات نظارت مرکزی مستقر در تهران مسائل را پیگیر باشم و از آنها در خواست ورود به موضوع کردم این در حالی بودکه فرماندار تبریز در مصاحبه های خود اظهار می کرد هیچ گونه تفاوتی در نتایج پدیدار نشده است.

 خوشبختانه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات موافقت کردند تا 15 درصد کل آرا حوزه انتخابیه باز شماری شود و از دفتر شورای محترم نگهبان و هیات نظارت بر انتخاباتی اکیپی برای نظارت به بازشماری آرا تبریز فرستاده شد البته نه اینکه به هیئت نظارت شهرستان و استان اعتمادی نداشتیم بلکه برای اطمینان خاطر بیشتر در راستای صیانت از حق الناس از تهران اکیپ ویژه به تبریز آمدند.


 این بازشماری آرا انجام گرفت البته ما  در خواستی نیز برای ابطال برخی صندوق آرا داشتیم چون اختلاف آرا 107 رای بود که در بازشماری 15 درصد صندوق آرا بنده بیشتر از طرف مقابل (منادی)در آمد دیگری نیازی به ابطال صندوق نشد.

روال شورای محترم نگهبان این گونه است که هر موقع طرف شکایی، شکایت اش را پس بگیرد یا در بازشماری 15 درصدی آرا کاندیدای شاکی کاهش یافته باشد شورای نگهبان نتایج قبلی را اعلائم می کند و اگر اختلاف آرای در بازشماری مشاهده شود دستور باز شماری کل آرا حوزه انتخابیه صادر می شود که برای حوزه انتخابیه تبریز اسکو آذرشهر دستور بازشمارش کل حوزه صادر گردید در مقابل برخی از مسئولین مصاحبه کرده و اذعان می داشتند که هیچگونه تغییری نتایج وجود ندارد که در عین حال برای ما جالب بود. مسئولان این امر باید از مردم معذرت خواهی کنند برای اینکه با مردم شفاف حرف نزدند.

این در حالی است که هرکسی اعم از خبرنگار یا مردم عادی از ما جویای موضوع بودند در جواب انها می گفتیم منتظر هستیم تا شورای نگهبان نتایج را اعلام کنند.

نظرتان درباره ی عمکلرد ستاد انتخابات استان چیست؟

در انتخابات اخیر شاهد عملکرد ضعیفی از ستاد انتخابات بودیم و بایستی مسئولین از مردم عذر خواهی کنند. بنده  از طریق کانال و مراجع قانونی اعترض خود را پیگیری نمودم تا به برخی ها ثابت شود که انهایی که در سال 88 قبل از فتنه فریاد انا الحق سر می دادند بایستی از راه قانونی اعتراض خودشان را اعلام می کردند.

خلاصه برای برخی متاسف هستم به جای حمایت و تشکر از ما که اعتراض خود را در کانال قانونی پیگیر شدیم و تابع نتیجه شورای محترم نگهبان هستیم، در صدد تخریب ما بر آمدند.

اگر توجه کرده باشید بعد از موفقیت جشن را نیز پس از چند روز  برگزار کردیم مبادا افکار عمومی و احساسات عموم را بر انگیزیم زیرا این نظام مقدّس به این راحتی بدست نیامده است که با اشتباهات کوچک باعث خدشه دار شدنش شویم.

در حالی که در تبریز نتیجه انتخابات تغییر کرد و در حوزه انتخابیه اهر هریس انتخابات ابطال شد،تقدیر وزیر کشور از فرمانداران اهر و تبریز را چگونه ارزیابی می کنید ؟

برای وزیر کشور متاسف هستم زیرا با این کارش به نوعی به شورای محترم نگهبان دهن کجی کرده است. و همچنین متاسف هستم  از کسانی که در انتخابات قصور داشتند تقدیر کرد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
با سلام. از اينکه جناب سعيدى از انتخاب دکتر پزشکيان به عنوان ناءب رييس مجلس استقبال کرده و آن را به فال نيک گرفتند خوشحالم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
درود بر نماینده مردمی تبریز..
علی عسگری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
درود بر نماینده مردمی و محبوب تبریز. انصافآ خدا پشت و پناهتان باشد که نگزاشتید رأی مردم پایمال بشود...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :