شرایط احزاب
رهبری معظم انقلاب در دیدار دیروز خود با دانشجویان فرمودند که امروز در شرایط جنگ احزاب قرار داریم.
کد خبر: ۲۵۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹ 03 July 2016
در سوره احزاب هفده آیه از آیه( ۹ تا ۲۶) پیرامون جنگ احزاب، و کارشکنی‌های منافقان، یهودیان و قبایل مختلف قریش و بت پرستان آمده که همه دست به دست هم داده بودند، تا اسلام و مسلمین را نابود کنند. سرانجام امدادهای غیبی، تدابیر شجاعانه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)و قهرمانی‌های حضرت علی (علیه‌السّلام) در جنگ خندق، موجب شکست مفتضحانه دشمنان شد، و پس از جنگ خندق، همه یهودیان عنود، به فرمان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در سرزمین حجاز، قلع و قمع شدند. این حادثه بزرگترین و سخت‌ترین امتحان و آزمون برای مسلمانان بود، (چنان که آیه یازده احزاب بیانگر این مطلب است) سرانجام مسلمانان با پیروزی چشمگیری، در این امتحان، رو سفید شدند، و لکه ذلت و رو سیاهی را تا ابد برای مشرکان و منافقان کار شکن باقی گذاشتند.

اما یک نکته مهم در وقوع این جنگ موثر بوده است که همانا نقض عهد بنی قریظه یهودی است .

قبل از وقوع جنگ خندق (احزاب) كعب بن اسد ئيس بنى قريظه که عهدنامه ای با رسول خدا امضا کرده بود که علیه پیامبر وارد جنگ نشوند، در اثر فشار بزرگان قریش راضى می شود تا عهدنامه خود و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم را به دست (حیی بزرگ قریش) داد و او نيز آن را پاره كرد.

این همان نکته ای است که به نظر می رسد رهبری معظم به همین دلیل، شرایط امروز را با شرایط احزاب مقایسه می کنند.


 البته فارغ از این نکته این نبرد چند وجه مشخصه دیگری هم داشته است.

پیامبر گرامی اسلام درباره این جنگ فرموده اند که تمام اسلام در برابر تمام کفر قرار گرفت. امروز نیز میبینیم که همه قدرتهای جهان به نوعی در مقابل ایران اسلامی ایستاده اند.

خندق همان اقتصاد مقاومتی است

مشورت و تدبیر حفر خندق داستان معروف این نبرد است. امروز رهبر معظم انقلاب مساله اقتصاد مقاومتی را به مثابه همان تدبیر مطرح نموده اند.

مساله دیگر نزول امدادهای غیبی به صورت باد و طوفان در مصاف با ده هزار نفراز کافران و یهودیان خبیث است. امروز نصرت های الهی در یمن و لبنان و سوریه مثال زدنی است.

شجاعت و دلیری رزمندگان اسلام که در سوریه و عراق جانانه می جنگند وسخت ترین معادلات دشمن را به هم می زنند میتوان شبیه شجاعت های حضرت علی (ع) دانست.

شاید رهبری معظم انقلاب با توجه به این نکات در دیدار دیروز خود با دانشجویان فرمودند که امروز در شرایط جنگ احزاب قرار داریم.


یادداشت//محمد کاظم پور دانشجوی مقطع دکتری شیمی آلی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
با سلام. مطلب فوق العاده اى بود. من به شخصه از سبقه تاريخى جنگ احزاب بي خبر بودم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
سلام. مصداق امروزی این استفاده رهبری فقط میتونه برجام باشه!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :