کد خبر: ۲۵۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵ 07 July 2016
اردوغان سودای احیای عثمانی را دارد. این شاه کلید اغلب جملاتی است که از سوی محور مقاومت علیه اردوغان از سال 2011 به این سو مطرح گردیده است. اردوغان چه سودای نوعثمانی گری داشته باشد یا نداشته باشد یک کار اساسی در تعالیم سیاست مدرن را بسیار خوب بلد است.
او یک پراگماتیست به تمام معنا است.

اردوغان بسیار خوب می تواند بلیط های در دست خود را در بازی های سیاسی بخصوص ژئوپلتیک رو  کرده و در جهت حفظ منافع ملی و منافع حزبی خود بکار گیرد.

چه آن زمان که در سال 2013 برای دیدار با رهبر انقلاب دختر و همسر محجبه خود را به همراه آورد تا به ایرانیان یادآوری کند اگراسد مسلمان و ضد اسرائیل است  اما همسر محجبه ندارد ، اردوغان یک اسلام گرای تمام عیار است. او به تهران آمده بود تا نظر جمهوری اسلامی ایران را برای عدم حمایت از اسد جلب کند اما راه به جایی نبرد چرا که سیاست حمایت از اسد در اعماق استراتژیک جمهوری اسلامی تعریف گردیده بوده و شامل تغییر فاز تاکتیکی نمی گردید.

اردوغان در سال 2010 در مواجهه با شیمون پرز رهبر کودک کشان، او را در داووس سوئیس به این نام خواند و برای خود محبوبیت شگرفی در میان ملل اسلامی دست و پا کرد چراکه موج تنفر از صهیونیسم آن روزها در سایه سار جنگ های 33 روزه و 22 روزه جهان اسلام را در برگرفته بود. اما او نه برای ماوی مرمره و نه برای غزه شروط لاعلاجی نگذاشت. و برمبنای پراگماتیسم خود امروز می تواند با خیالی آسوده از اعرابی که خود برای ترمیم روابط با اسرایئل صف کشیده اند روابط گرم خود با اسرائیل را از سر بگیرد.

او حتی بلد است چگونه بعد از آنکه ناتوبعد از خروج انگلیس  به سمت تزلزل حرکت نمود روابط سرد خود با روس های خشمگین و خیانت پیشه را ترمیم کند تا بتواند از دام سردی توریسم خود که اتفاقا یکی از عوامل آن تحریم پوتین بود نجات یابد.

اردوغان بازی را به میدانی کشیده تا نشان دهد می تواند به موقع نیاز با کوتاه آمدن از منافع کوتاه مدت خود دوباره محور فشار علیه ایران را فعال نماید تا از این طریق هم حمایت اعراب را بدست آورد و هم پالس های خطر را به واشنگتن مخابره نماید.

روزهای سخت اردوغان فرارسید
اردوغان امروز خود را در شرایطی بسیار سخت می بیند از یک سو اتحادیه دمکرات های کردستان سوریه آماده فتح رقه هستند از سویی دیگر داعش روز به روز ضعیف تر می گردد در این شرایط بهترین راه همانی است که از ابتدا به نظرمی رسید یعنی معامله بر سر داعش و النصره.
ظاهرا برای اردوغان تاریخ انقضای این دو نیروی شر به پایان رسیده .اردوغان با پوتین و اوباما به توافق رسیده تا مرز با سوریه را ببندد و از سویی دیگر روسها علیه جیش الفتح و  ارتش آزاد آتش نکنند.
اردوغان از نیمه راه برمیگردد و نمی گذارد شکست تلخ به نام اوثبت گردد او  تاحدودی به برخی از اهداف خود رسیده اما هنوز مترصد فرصت کلان برای نیل به اهداف بزرگتر است. بالاترین موفقیت او تشکیل ائتلاف نانوشته ای از برخی از سران عرب و اسرائیل علیه ایران مقتدر است که شاید بعدها امکان مانور بیشتری داشته باشد.

پراگماتیسم اسد؟
جالب اینجاست که گوئی این پراگماتیسم در منطقه مد شده است چرا که ظاهرا  اسد نیز می خواهد راه اردوغان را ادامه دهد.
او اخیرا گفته است ایران و ورسیه نه برای حمایت از اسد بلکه برای منافع ملی خود در سوریه می جنگند. هرچند این مساله تا حدود زیادی برای روسها صحیح است اما برای ایران که هنوز در روابط خارجی خود ایدئولوژیک مانده است چندن محلی از اعتبار ندارد.
حسن ورزی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
عالى بود. ممنون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار