کد خبر: ۲۵۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 08 July 2016
آقای زاکانی دبیر کل جمعیت رهپویان اخیرا در مصاحبه ای در خصوص فیش های نجومی و هم چنین دریافتی های غیر قانونی برخی از مدیران ارشد نظام بانکی و دولتی ، ضمن برشمردن نکات بسیار مایوس کننده ای به پشت صحنه حضور فریدون برادر رییس جمهور در کسوت یک کار چاق کن کلان پرداخت.

او با اسم بردن از  برادر اسحاق جهانگیری مسئول مبارزه با فساد اقتصادی و اثبات تخلف های میلیاردی وی و نیز با نام بردن از دو ابر بدهکار بانکی که شدیدا مورد حمایت فریدون قرار دارند ، یعنی دانیال زاده  ومالامیر و نیز روش آنها برای استفاده های هزاران میلیارد تومانی از تسهیلات بانکی بانک های ملت و ملی از سالهای 92 تا 95  دو مساله بسیار مهم را مستدلا مطرح نمود.

1-راس هرم اطرافیان روحانی یکی از شریان های اساسی فساد و رانت اقتصادی در کشور هستند.

2- این افراد بروکرات اقتصادی بوده و شدیدا به دنبال رانت های اقتصادی هستند  و هیچ اهمیتی به گفتمان سیاسی حاکم بر مناسبات سیاسی کشور نمی دهند. اینها درواقع طبقه ای از اشراف هستند که چه چیز برای آنها در سرمایه مادی معنا و مفهوم دارد .

زاکانی در این خصوص می گوید:
برخی افراد در این زمینه همان کسانی بودند که در دولت قبل صحنه‌گردانی می‌کردند و از جنس این دولت بوده‌اند و با رسوخ در آنجا کار خود را انجام می‌دادند و الان نیز که دیگر دولت خودشان است.

تمام کسانی که کاسبان ترحیم بودند امروز کاسبان برجام هستند و دنبال  این هستند که کشور را برای آینده گرفتار کنند. فرزندان عمده اینها خارج از کشور هستند و برخی‌هایشان دو تابعیتی هستند و کارشان که تمام شد می‌روند پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند اما ملت ما است که باید بسوزد.

این نکات صریح زنگ خطری بسیار مهم برای نظام است که طیفی غیر سیاسی اما شدیدا رانت خواه در حال رشد و تکامل در دستگاههای مرتبط با بیت المال است که نتیجه توسعه آن چیزی جز فاجعه  برای نظام نخواهد بود.
 البته برخی از کاشناسان در مورد نیت زاکانی مسائلی را مطرح می نمایند که می توان به این شکل آنها را دسته بندی کرد اما حتی با فرض صحت تمام این مطالب نیز انصافا چیزی از اهمیت موضوع مورد بحث وی نمی کاهد.

1-  زاکانی متوجه اشتباه خود در گل به خودی در زمان احمدی نژاد شده و در صدد جبران این بلاهت سیاسی است.همین رهپویان و رفقا بودند که با علم کردن تخلفات اقتصادی برخی از اعضای بلند پایه دولت سبب نارضایتی مردم و گرایش آنها به سوی روحانی شده وبا همان چوب در اسفند 95 ضربه دیگری از مردم تهران به ایشان زده شد. او می خواهد بدین ترتیب  فساد را مساله غیر سیاسی جلوه داده و دامان گفتمان اصولگرائی را از آن پاک کند .

2-  زاکانی آتش تهیه سنگینی علیه شخص روحانی و اطرافیان او فراهم می نماید که با تمسک به آن رقیب اصولگرای او براحتی بر موج آن سوار شود. البته شاید این حملات تلاشی برای مرزبندی شفاف تر بین تیم روحانی و اصولگرایان نیز باشد که در سایه این غبار سیاسی افرادی چون لاریجانی، ولایتی ، مصباحی مقدم و  احتمالا باهنر در میدان  بازی روحانی در انتخابات 96 بازی کنند امری که برای جریان اصولگرائی شکست مهمی محسوب خواهد گردید.

محسن رضازاده
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
نقد جالب بود. اما اصولگرايي نم تواند دامان خود را از اين اختلاس ها و فسادهاى مالى پاک کند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار