کد خبر: ۲۶۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 18 July 2016
با صعود ماشین سازان به لیگ برتر پس از بیست سال و افزایش سهمیه استان در لیگ برتر فوتبال کشور خبرنگار تابناک به سراغ دکنر میر معصوم سهرابی رفت تا آخرین وضعیت باشگاه را پس از فصل نقل و انتقالات جویا شود.

*در ابتدا پیش از هر چیز، صعود تیم ماشین سازی پس از 20 سال به سطح اول فوتبال کشور را به شما و تمامی عوامل باشگاه ماشین سازی تبریک عرض می‌نماییم. به عنوان سوال اول، بازیکنان مد نظر آقای خطیبی پس از صعود به لیگ برتر چه کسانی بودند ؟

من هم به نوبه‌ی خود این صعود را به مردم شریف تبریز تبریک عرض میکنم.این صعود زیر سایه‌ی الطاف خداوند، حضور و دعای تماشاگران، حمایت شهرداری و شورای شهر و زحماتی که کادر فنی و بازیکنان و سایر عوامل باشگاه صورت پذیرفت و باعث اضافه شدن یک سهمیه‌ی دیگر به فوتبال استان شد که خدا را شاکر هستیم.
هدف گذاری تیم در سال گذشته، قرار گرفتن در نیمه‌ی بالای جدول بود که روند بازی‌ها و جدول به گونه‌ای شد که توانستیم به لیگ برتر صعود کنیم. در 2-3 هفته‌ی انتهایی که احتمال صعودمان افزایش پیدا کرد، آقای خطیبی لیست بازیکنان درخواستی خود را به ما داد که از این جمله میتوان به سامان نریمان جهان، احمد کامدار، بهمن کامل، مهدی اسلامی و سایر بازیکنانی که سابقه‌ی همکاری با وی را داشتند اشاره کرد. سپس در گام دوم، بازیکنانی مانند پیام صادقیان، آندرانیک تیموریان، سعید دقیقی و چند تن دیگر را که میتوانستند به تیم کمک کنند را به تیم افزودیم و قرارداد برخی بازیکنانی که در دسته یک با ما بودند که اغلب هم بومی بودند را تمدید کردیم.

*چه تعداد از بازیکنان که در دسته یک همراه ماشین سازان بودند قراردادشان با این تیم تمدید شد و چه تعداد از آنها بومی بودند ؟


آقای سعید مهدی پور، مهدی قریشی، اتابک زارعی، امین قاسمی نژاد و... که تقریبا هفت بازیکن هستند که حدود چهار تن از آنها بومی هستند.

*ماشین سازی برخلاف بسیاری از تیم هایی که جدیدا به لیگ برتر صعود میکنند، در فصل نقل و انتقالات، بسیار خوش درخشید و تیم خوبی را روانه‌ی لیگ کرد.نظرتان در این مورد چیست ؟


ماشین سازی با تیم های دیگر متفاوت است. ماشین سازی، یک تیم قدیمی و ریشه‌ دار است که ابتدا باید خود را در لیگ تثبیت کند و سپس به اهداف دیگر خود بنگرد.ما بازیکنان دیگری را نیز در نظر داشتیم تا به مجموعه‌ی تیم اضافه کنیم ولی به علت محدودیت بودجه، این خریدها برای تیم ناکام ماندند.


*تغذیه‌ی مالی باشگاه فقط از سوی شهرداری تبریز تامین میشود یا کارخانه‌ی ماشین سازی نیز در این امر به تیم کمک میکند ؟

خیر.تنها اسپانسر و منبع مالی باشگاه‌، شهرداری تبریز است.

*ماشین سازی این فصل، بازی های خود را در کدام ورزشگاه انجام خواهد داد ؟


ماشین سازی بازی های این فصل خود را به همراه تراکتورسازی در ورزشگاه یادگار امام تبریز انجام خواهد داد. به دلیل برخی به روز رسانی ها و تعمیرات در این ورزشگاه، ورزشگاه مذکور 4-5 بازی نمیتواند میزبان این دو تیم باشد. البته خوشبختانه جدول بازی‌ها به گونه ای است که ما فقط هفته‌ی چهارم در بازی مقابل تراکتور، مشکل ورزشگاه داریم که ورزشگاه تختی (باغشمال) را به عنوان اولویت اول به سازمان لیگ و شورای تامین ارائه کردیم.
البته پیشنهاد دیگری که میتوان به سازمان لیگ داد این است که این بازی را به تعویق بیندازند تا شرایط برای انجام بازی در استادیوم یادگار امام مهیا شود که باید منتظر ماند و دید سرنوشت این بازی به کجا خواهد رسید.

*البته آقای مدیر عامل، شرایط میزبانی استادیوم تختی، زیاد مناسب نیست و ستون های این ورزشگاه شدیدا سست هستند و در اثر تجمع، احتمال ریزش وجود دارد.


در این شرایط باید تماشاگران محدودی به ورزشگاه بیایندکه در این صورت باید راهکاری ارائه شود مثلا در استان‌های مجاور نیز این بازی پخش شود یا از هواداران فهیم استان درخواست همکاری شود که در این شرایط خاص مساعدت کافی را با تیم ها داشته باشند.


*ورزشگاه شهید باکری ارومیه، نمیتواند میزبان این دیدار شود ؟

اصلا استان های مجاور، چه از لحاظ امکانات و چه از نظر زیر ساخت ورزشگاه، در حدی نیستند که بتوانند میزبان تیم های تبریزی شوند و این تیم ها بازی های خود را در این ورزشگاه ها انجام دهند.

*پس در این شرایط بهترین انتخاب، تعویق بازی نیست ؟

ما رایزنی ها را با فدراسیون برای تعویق این بازی انجام خواهیم داد.حال باید منتظر تصمیمات آنها بود.

آقای دکتر، میخواهیم بازگردیم به عقب؛ زمانی که شما مدیرعامل شهرداری بودید. میتوانید توضیحاتی در مورد صعود و سپس سقوط شهرداری به لیگ یک و سپس لیگ دو بفرمایید ؟ و سوال بعدی این است که هدف شما در شهرداری بومی سازی بوده است ولی احساس میشود این روند را در تیم لیگ برتری ماشین سازی حفظ نکردید.توضیح میفرمایید ؟


عرضم خدمت شما که شهرداری سابقه‌ی لیگ برتری شدن را دارد و در آن زمان هم اکثر بازیکنان شهرداری بومی و یا جوان بودند. در آن حادثه، ضرر و سقوط برای ما و شهرداری ماند و رشد بازیکنان و کسب شهرت برای بقیه. شما به آن تیم نگاه کنید بازیکنانی مانند ایرانپوریان، بابک حاتمی،جابر انصاری، وریا غفوری، کمال کامیابی نیا و... حضور داشتند که حال هرکدام بازیکنان کلیدی در تیمشان هستند.
بومی گرایی و جوانگرایی در تیم، نیاز به صبر و حوصله دارد. اگر ما تحمل این صبر را نداشته باشیم نمیتوانیم چنین انتظاری از تیم داشته باشیم. پس از جریان شهرداری و سقوط این تیم، من به شخصه در مقابل موجی از انتقادات قرار گرفتم که چرا از بازیکنان بومی استفده نکردم.ولی حال میبینیم که این نفرات کجا هستند و شهرداری کجاست.
پس از این مدت شهرداری دوباره به لیگ بازگشت ولی مسئولین فدراسیون با بی مهری، نخواستند تبریز در لیگ 3 نماینده داشته باشد ولی امروز زمان ثابت کرده که این شهر فوتبال خیز، باز هم به خواسته‌ی خود رسیده و سه سهمیه در لیگ برتر دارد.
ولی در مورد بومی سازی باید گفت هدف اصلی ما و کادر فنی در ماشین سازی هم مانند شهرداری، بومی سازی بوده و هست.کدام تیم استان به اندازه‌ی ما در تیم بازیکنان بومی دارد ؟ پیام صادقیان، بهمن کامل، حبیب گردانی، سامان نریمان جهان، سعید مهدی پور، مهدی قریشی و خیلی های دیگر که بازیکنان بومی ماشین سازی در این فصل هستند. بیش از 60% بازیکنان این تیم بومی هستند و همچنین کادر فنی تیم کاملا بومی است. البته در کنار این بومی گرایی، نیاز به چند بازیکن غیر بومی است که بتواند بالانس تیم را نگه دارد و به تیم کمک کند مانند آندرانیک تیموریان، جلال رافخایی و... گرچه تعدادی بازیکن بومی هم بودند مانند جابر انصاری که استقلال رضایت نامه شان را برای حضور در ماشین سازی ندادند.

*ما میخواستیم اطلاعاتی از بودجه‌ی باشگاه و رعایت سقف قرارداد بازیکنان در این فصل بدانیم ؟

شهرداری تبریز و وزارت ورزش، بودجه‌ی سالانه‌ ورزش را برای تمامی رشته ها در نظر میگیرد و سپس این بودجه بر حسب رشته‌ی ورزشی، بین هیئت های مختلف تقسیم میشود.
ما در این فصل سعی کردیم به جز یکی دو مورد ( آندرانیک تیموریان و دروازبان دیپورتیوو لاکرونیا )، سقف قرارداد را رعایت کنیم و اکثر بازیکنان بین 500 تا 600 میلیون با تیم قرارداد بسته اند.

*بازیکن دیگری مد نظر برای جذب دارید یا تمامی بازیکنان مورد نظر را جذب کرده اید ؟

ما سعی بر این داریم که بتوانیم یک دروازبان دیگر را به مجموعه‌ی تیم اضافه کنیم.

*دروازبان دیپورتیوو حضورش در ماشین سازی حتمی است ؟

دروازبان دیپورتیوو که 30 ساله است، قرار بود چند روز گذشته به تبریز بیاید ولی به دلیل شرایط نا امن در ترکیه، این پرواز به تعویق افتاد و قرار شد تا پایان این هفته، جواب نهایی را به باشگاه بدهد.

*آقای خطیبی تا چه زمانی با ماشین سازان قرارداد دارد ؟

قرارداد آقای خطیبی تا پایان این فصل است.

*جریان ادینیو با ماشین سازان چه بود ؟ با ماشین سازی به توافق رسید و سر از تراکتور درآورد ؟

ما با مدیر برنامه‌های ادینیو هم مذاکراتی را داشتیم و خود وی نیز اظهار تمایل کرده بود و حتی برگ قرارداد و شرایطمان را برای وی فرستادیم ولی در نهایت با توجه به علاقه‌ی خود تصمیم گرفت به تراکتور برود.ما هم برای او و تراکتور آرزوی موفقیت میکنیم.

*حتی لوسیانو پریرا هم چیزی شبیه به این قضیه بود ؟

نه. ما تمایل چندانی برای جذب پریرا نداشتیم و فقط ادینیو مد نظر ما بود.

*آقای دکتر، با این شرایط بومی گرایی ماشین سازی و هواداران زیاد، این احساس وجود دارد که شاید ماشین سازی با این عمل میخواهد نقطه مقابل تراکتورسازان باشد و به جای رفاقت، رقابت کند.نظر شما در این مورد ؟

ما در ورزش دنبال چنین کارهایی نیستیم. استان سه تیم دارد که حضور مستمر و مداوم هر سه تیم در لیگ به نفع فوتبال تبریز است.

مثلا ادینیو به جای رفتن به تیم دیگر، به تراکتورسازی رفت و ما از این موضوع بسیار راضی و خوشنود هستیم. هدف ما، رفاقت و کمک به فوتبال تبریز و در گام دوم به نفع فوتبال کشور است.

*در رابطه با شایعه‌ی ارتباط شما با برخی دلالان و قضیه‌ی دادگاه توضیحاتی میفرمایید ؟

ببینید اینگونه حواشی در تمامی ورزش ها وجود دارد. من هیچ توضیحی نمیتوانم در این مورد بدهم. هرکسی که چنین ادعایی دارد میتواند اثبات کند.خدارو شکر هم خودم و هم مردم مرا مشناسند و نیازی به این گفته ها نیست.

*در مورد دعوای تونی و خطیبی که بیشتر خبرنگاران بر این باورند که قسمت خطیبی آن به ماشین سازی نزدیک میشود توضیح میفرمایید ؟

ما هیچگاه این ذهینت را نداشتیم و نداریم که بخواهیم خبرنگاری داشته باشیم که بخواهد تیم یا بازیکنی را تخریب کند. تراکتور هم از این قضیه مستثنی نیست. آقای خطیبی سابقه‌ی بازی در تراکتور و سرمربیگری این تیم را دارد و همیشه احترام خاصی برای هر سه تیم استان قائل بودند ولی این قضیه که بخواهند جریان تونی و خطیبی را به تیم ماشین سازی نزدیک کنند، کاملا نگرش اشتباهی است.

و البته به عنوان سول آخر؛ رتبه تان در لیگ ؟

ما و کادر فنی تمامی تلاشمان را خواهیم کرد تا تیم، رتبه اش در اولین فصل حضور در لیگ برتر تک رقمی باشد.

و سخن آخر ؟

سخن که برای گفتن زیاد است ولی امیدوار هستیم، تمامی عوامل استان اعم از مدیران، مسئولین، اصحاب رسانه و از همه مهمتر تماشاگران فهیم آذری دست به دست هم دهند تا هر سه تیم استان در لیگ برتر باشگاه های کشور خوش بدرخشند و افتخاری دیگر را برای استان به ارمغان بیاورند. از شما و همکارانتان هم کمال تشکر و قدردانی را دارم و آرزوی موفقیت دارم.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ماشینچی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
سلام. اگر به فوتبال به صورت بومی نگاه شود ما خواهیم توانست دوباره نسل طلایی فوتبال آذربایجان را بازسازی کنیم.
پاسخ ها
اصغر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
فوتبال ایران یعنی فئتبال بومی تبریز.
یاشاسین آذربایجان....
یاشاسین تبریز....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :