گزارش گاردین از پرواز بمب افکن های روس از پایگاه هوایی ایران؛
رسانه‌های دولتی نزدیک به وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کردند که هواپیماهای بمب‌افکن روسی از یک پایگاه هوایی در غرب ایران برای بمباران مواضع داعش، در نزدیکی حلب، به پرواز درآمدند. این موضوع به‌منزله تغییر اساسی در سیاست‌های ایران در جنگ‌هایمنطقه‌ای است و به نظر می‌رسد ایران ازاین‌پس آشکارا در این درگیری‌ها حضور پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۲۸۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲ 18 August 2016
 گاردین نوشت: رسانه‌های دولتی نزدیک به وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کردند که هواپیماهای بمب‌افکن روسی از یک پایگاه هوایی در غرب ایران برای بمباران مواضع داعش، در نزدیکی حلب، به پرواز درآمدند. این موضوع به‌منزله تغییر اساسی در سیاست‌های ایران در جنگ‌هایمنطقه‌ای است و به نظر می‌رسد ایران ازاین‌پس آشکارا در این درگیری‌ها حضور پیدا خواهد کرد.

به گزارش  تابناک تبریز ،انتخاب نوشت، المصدر (یک سایت خبری که درگیری‌های جهان عرب را پوشش می‌دهد) با انتشار چندین عکس از هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی همدان، گزارش کرد که با این اتفاق، زمان پرواز جنگنده‌های روسی و هدف‌گیری نقاط موردنظر در سوریه به میزان 60 درصد تسهیل شده است.

علی شمخانی رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) ضمن تائید این خبر گفت: تهران و مسکو همکاری‌های منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم را تقویت خواهند کرد و ایران ظرفیت‌های بزرگی برای این اقدام دارد.

شمخانی ضمن اشاره به مشکلات ناشی از دخالت‌های عربستان سعودی در سوریه، اقدامات عربستان و ائتلاف این کشور علیه حوثی‌های یمن را محکوم کرد. وی گفت: این برای جهان اسلام غیرقابل‌قبول نیست که عربستان به‌جای تمرکز بر مقابله با اسرائیل، بر روی تقویت گروه‌های تکفیری در منطقه سرمایه‌گذاریمی‌کند.

ایالات‌متحده از استقرار هواپیماهای روسی در ایران ابراز تأسف کرد و مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ایالات‌متحده نگران نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد است که فروش و انتقال هرگونه هواپیمای جنگی به ایران را ممنوع کرده است. وی گفت که این حملات در راستای روند سابق ایران و روسیه در هدف قرار دادن مخالفان بشار اسد است.

تهران پیش‌ازاین اجازه عبور جت‌های جنگنده از حریم هوایی خود را صادر کرده بود ولی هرگز در دهه‌های اخیر اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود را صادر نکرده بود.

یکی از محققان ارشد موسسه رویال در ایالات‌ متحده اخیراً اظهار کرده است که اخبار حضور روسیه در ایران بسیار غافلگیرکننده بود چراکه در هفتادسال اخیر چنین اتفاقی بی‌سابقه بوده است. بحران ایران و جمهوری آذربایجان در سال 1946 آخرین باری بود که نیروهای روسی در خاک ایران حاضرشده بودند.

وی معتقد است که تمایل به حضور نیروهای بیگانه در کشور ایران تصمیمی سیاسی است و سابقه تاریخی ملت‌هایی همچون ایران و هند،بیانگر این است که آن‌ها هرگز با حضور نیروهای بیگانه در کشورشان موافق نبوده اند. وی گفت: تحولات اخیر به دلیل پیروزی‌های اخیر شورشیان در حلب است که ایران و روسیه را وادار به تشدید حملات و اتحادی قوی‌تر کرده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است که نقش ایران در عراق مثبت و سازنده است و ایران و آمریکا در عراق اهداف مشترکی دارند و برای مبارزه با داعش در یک جبهه می‌جنگند اما این دو کشور در سوریه در جبهه واحدی قرار ندارند.ایران معتقد است که در حال جلوگیری از ورود داعش به مرزهای سرزمین خود است. روز سه‌شنبه خبرگزاری نیمه‌رسمی تسنیم در ایران گزارش کرد که در کرمانشاه در غرب ایران در درگیری با تروریست‌های تکفیری همه آن‌ها توسط نیروهای امنیتی ایران کشته‌شده‌اند.

یک کارشناس در اظهارنظری گفته است که استقرار روسیه نشان داد که ایرانی ها به دنبال یک روش جدید در مقابله با عربستان سعودی،رقیب منطقه‌ای تهران هستند،یک نقش آشکار و فعال، به‌ویژه در یمن. این واکنش ایران در برابر اقدامات عربستان سعودی بود.

وی ادامه داد:گروه‌هایی از مردم در ایران که درمیان آن‌ها حامیان و منتقدان دولت قرار دارند، از حضور ایران در این درگیری‌های منطقه‌ای حمایت می‌کنندچون براین باورند که این مسئله به حفظ امنیت در داخل ایران کمک کرده است اما در مقابل گروه‌های دیگری مخالف این اقدام هستند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
عباس گلدوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
اگر خبر استقرار نیروهای روس از طرف ایران منتشر میشد مسلما افکار عمومی ایران را تصمیم گیرنده این موضوع دانسته و ضعف نظام در دستور گیری از روس
را ضعف حکومت تلقی نمینمودند . دردناک است که تمام محرمانه های نظام از بیگانه شنیده شده و تنها نا محرم ملت ایران است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :