قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت خبر داد:
قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی از کاهش دو درصدی صادرات استان در چهارماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: مسائل اخیر مربوط به کشور ترکیه و همچنین جرایانات کشور عراق، از دیگر علل مربوط به کاهش صادارت استان است ولی در مجموع می توان گفت که در شش ماهه دوم سال، همیشه میزان صادرات افزایش می یابد.
کد خبر: ۲۸۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 28 August 2016
   غلامعلی راستی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از فعالیت 4800 واحد صنعتی و تولیدی در استان خبر داد و گفت: 4530 واحد مربوط به صنایع کوچک، 119 واحد مربوط به صنایع متوسط و 151واحد نیز مربوط به صنایع بزرگ می باشد.

 

 وی اجرای طرح رونق تولید و رفع موانع اقتصادی را از مهم‌ترین رویکردهای اصلی دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: 3131 واحد تولیدی و صنعتی تا کنون برای دریافت تسهیلات در سایت بهین یاب ثبت نام کرده اند که از این تعداد تا کنون 813 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.

 

وی از ارجاع پرونده 417 واحد صنعتی و تولیدی در برخی بانک ها خبر داد و تصریح کرد: تا کنون پرونده مربوط به 78 واحد در بانک ها قطعی شده و برای 48 واحد صنعتی و تولیدی، تسهیلاتی پرداخت شده است.

 

قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در همین راستا ادامه داد: از 48 واحدی که شامل دریافت تسهیلات شده اند، 31 واحد مربوط به حوزه صنعت و 17 مورد نیز مربوط به حوزه کشاورزی است.

 

به گفته راستی، تا به امروز در حدود 24 میلیارد و 845 میلیون تومان به واحدهای تولیدی و صنعتی متقاضی دریافت تسهیلات، پرداخت شده است.

 

این مقام مسئول اظهار کرد: تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی و صنعتی با سود 18 درصد قطعی پرداخت شده و از این پس نیز با همین رقم سود، پرداخت خواهد شد.

 

راستی در ادامه با اشاره به مشکلات اخیر مربوط به کمبود و افزایش قیمت شکر در استان اظهار کرد: علی رغم ادعای برخی از تولیدکنندگان مبنی بر تعطیلی 80 درصدی واحدهای تولیدی صنایع غذایی استان به دلیل نیاز به شکر، حتی یک واحد تولیدی و صنعتی تعطیل نشده است.

 

وی با اشاره به اقدام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر فروش شکر در بورس ابراز کرد: حداقل میزان خرید شکر از بورس، هزار تن است و فقط واحدهایی قادر به خرید از بورس خواهند بود که به حجم بالایی از شکر نیاز دارند و واحدهای کوچک صنعتی و تولیدی توان خرید شکر مورد نیاز خود را نخواهند داشت.

 

وی در ادامه سخنان خود افزود: خوشبختانه با توجه به تزریق اخیر شکر هم در سطح استانی و هم در سطح استانی، بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی وصنعتی در این مورد رفع شده است.

 

قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در بخشی از سخنان خود با اشاره به واگذاری برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان به اشخاص فاقد اهلیت در دولت گذشته ابراز کرد: دولت تدبیر و امید به دنبال حل مشکلات مربوط به این حوزه است. اگر بخش خصوصی، توان مدیریت داشته باشد دولت کار خاصی انجام نخواهد داد ولی اگر بخش خصوصی، توان اداره نداشته باشد، دولت در راستای اجرای اصول مربوط به خصوصی سازی، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

 

راستی همچنین با اشاره به ظرفیت های معدنی استان عنوان کرد: 660 واحد معدنی و همچنین 350 واحد شن و ماسه در استان فعالیت می کند.

 

وی میزان ذخیره قطعی مواد معدنی استان را 8.2 تن اعلام کرد و افزود: استغراق سالیانه مواد معدنی استان نیز در حدود 37 میلیارد تن است.

 

 وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی، رتبه اول از نظر حجم ذخایر معدنی موجود در کشور را دارد گفت: رتبه سه کشوری در حوزه اشتغال و همچنین رتبه چهارم در حوزه استخراج نیز مربوط به استان ماست.

 

قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سازمان صنایع ملی مس ایران با استقرار ذوب مس در مس سونگون مخالف است تصریح کرد: بنا به نظر آنان، استقرار ذوب در سونگون، توجیهی ندارد ولی مدیریت ارشد استان و همچنین سازمان صنایع، مصر بر تحقق هرچه سریع تر این مهم است. مس آذربایجان نیز تشکیل شده و امیدواریم هرچه سریع تر پیگیر استقرار ذوب مس در سونگون شود.

 

راستی میزان کنسانتره تولیدی در مس سونگون را 300 هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان در آینده نزدیک به 4500 تن افزایش خواهد یافت.

 

وی همچنین از وجود چهار معدن طلا در استان خبر داد و گفت: اکثریت این معادن در منطقه ارسباران قرار دارند که متاسفانه آن چنان که باید و شاید، مورد توجه قرار نگرفته است.

 

وی در ارتباط با آخرین وضعیت نفلین سینیت سراب نیز گفت: تفاهم نامه ای فی ما بین وزارت صنایع و معادن و طرف روس، منعقد شده و امیدواریم هرچه سریع تر شاهد بهره برداری از این پروژه بسیار مهم و اشتغال زا باشیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فعالیت 13 هزار واحد صنفی، 408 اتحادیه و 38 اتاق اصناف در استان خبر داد.

 

راستی ارزش کل صادارت آذربایجان شرقی از تمامی گمرکات کشور در سال 94 را ، دو میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: میزان صادرات استان از گمرکات استان را نیز در همین سال، یک میلیارد دلار اعلام کرد.

 

وی با بیان اینکه میزان صادارت استان در چهارماهه نخست سالجاری از تمامی گمرکات کشور را 609 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: حجم صادارت از گمرکات استان نیز در این بازه زمانی در حدود 361 میلیون و 866 هزار و 43 دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش دو درصدی دارد.

 

وی دلیل کاهش دو درصدی صادارت استان را توقف صادارت 200 میلیون دلاری از مس سونگون و مشکلات مربوط به دو کشور ترکیه و عراق اعلام کرد و گفت: میزان واردات به استان نیز در چهارماهه نخست سالجاری، 387 میلیون و 332 هزار و 501 دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش پنج درصدی داشته است./ایسنا


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :