دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه و در نتیجه جابجایی شهر تبریز بیش از هزار میلیارد دلار هزینه دارد.
کد خبر: ۲۹۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲ 06 September 2016
به گزارش تابناک تبریز، عیسی کلانتری در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان ستاد احیای دریاچه ارومیه فائو و دولت ژاپن اظهار کرد: دوران تثبیت احیای دریاچه ارومیه با موفقیت در حال به پایان رسیدن است. دریاچه ارومیه 2.2 برابر آب و 40 درصد وسعت بیشتری نسبت به سال گذشته دارد و اکنون تقریباً وضعیت دریاچه مشابه چهار سال گذشته است.

وی ادامه داد: امیدواریم با تداوم عملیات احیا براساس برنامه‌ریزی دانشگاه صنعتی شریف و دیگر دانشگاه‌ها به اهداف احیای دریاچه ارومیه تا هشت سال آینده دست پیدا کنیم.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: مبلغ تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا می‌شود؛ 3 میلیون و 800 هزار دلار است و مدت اجرای آن چهار سال است و شامل توسعه پیشرفته پایش مصرف آب در کل حوضه دریاچه ارومیه، مدیریت خشکسالی مبنی بر مدیریت ریسک، برنامه معیشت جایگزین و ایجاد درآمد کافی برای جوامع محلی، مدیریت یکپارچه آب و... است.

کلانتری در ارتباط با تاثیر تغییرات انجام شده در کشاورزی منطقه گفت: حدود 16 واحد درصد ازآب رودخانه زرینه رود که 50 درصد از آب دریاچه ارومیه را تامین می کند کم کردیم که موجب شد تولیدات کشاورزی نیز در این منطقه هفده درصد افزایش داشته باشد. باید توجه داشته باشیم که کشاورزی در این منطقه با هدر رفتن بسیار آب روبروست. برای نمونه به جای اینکه ضریب تبخیر هشت دهم باشد 1.4 است یعنی 45 درصد آب اضافه مصرف می‌شود که این مسئله سبب کاهش محصول نیز می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد؛ نیازی به ایجاد معیشت جایگزین برای کشاورزان نباشد و فقط شیوه کشاورزی باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه تنها دو قسمت 9 کیلومتری و 17 کیلومتری از آب‌های زیرزمینی به دریاچه ارومیه مرتبطند توضیح داد: برخی تغییرات در کشت‌ها همانند تغییر کشت پیاز تبریزی مربوط به دریاچه ارومیه نیست و این محصولات از آب زیرزمینی استفاده می‌کنند؛ همانند آب‌های زیرزمینی بسیاری دیگر از نقاط کشور تمام شده و یا شور شده و کشاورزان مجبور به تغییر نوع کشت شدند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه 15 سانتی‌متر افزایش عمق آب در دریاچه ارومیه داشتیم، گفت: برای ما به لحاظ علمی ثابت شده است که دریاچه ارومیه قابل احیاست به شرطی که عملیات احیا ادامه پیدا کند و دولت‌های بعدی نیز آن را انجام دهند.

کلانتری گفت: وسعت کنونی دریاچه 2هزار و 600 کیلومتر مربع است که اگر در سال 1402 به 4200 کیلومتر مربع برسد و 15 میلیارد متر مکعب آب داشته باشد؛ تمام سطحی که اکنون نمک دارد به عمق یک و نیم تا پنج متر به زیر آب می‌رود و احیا انجام می‌شود.

وی افزود: هزینه احیای دریاچه ارومیه شش الی هفت میلیارد دلار است؛ اما هزینه خشک شدن دریاچه بیش از هزار میلیارد دلار است که قطعاً جابجایی شهری مانند تبریز با این مبالغ امکانپذیر نیست. بنابراین اگر منابع مالی به موقع تامین شود احیا انجام خواهد شد.
کلانتری در ارتباط با بودجه تخصیص داده شده به ستاد احیا در سال گذشته گفت: سال گذشته 50 درصد از منابع مالی تامین شد.

در ادامه این مراسم مسعود تجریشی (مدیر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه) با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای میان ژاپن ، فائو و ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمینه پروژه‌های مطالعاتی است، گفت: اگر قرار باشد؛ خریدی در زمینه احیای دریاچه ارومیه صورت بگیرد این خریدها از طریق دستگاه‌های اجرایی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه تحقیقاتی در 5 محور از جنوب دریاچه ارومیه آغاز می‌شود ، گفت: در این پروژه‌ها دانشگاه‌های تبریز، ارومیه، دانشگاه‌های هلند و بر اساس تعهدات فائو دیگر ظرفیت‌های علمی بین‌المللی همکاری خواهند کرد./ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :