سرلشکر دکتر محسن رضایی:
سرلشکر پاسدار محسن رضایی یکشنبه شب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور یافت و به بیان دیدگاه های خود در مورد ضرورت تقويت سازمان‌هاي نظامي کشور و اصول و اولويت‌هاي سپاه پاسداران در برهه کنونی می‌پردازد.
کد خبر: ۲۹۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸ 18 September 2016
به گزارش تابناک تبریز ،دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه یکشنبه در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری در شبکه دوم سیما در خصوص رتبه بالای شاخصه امنیت در میان شاخصه های دیگر کشور گفت: پیشاپیش عید با سعادت غدیر خم و دهه ولایت را تبریک و تهنیت می گویم. اجازه می خواهم به همایش سراسری فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کنم. در 26 شهریور 64 حضرت امام (ره) حکم تجهیز سپاه پاسداران به سه نیروی زمینی هوایی و دریایی را صادر کردند تا قبل از این چنین تشکیلاتی نداشتیم. از آن تاریخ به این طرف، درچنین روزی گردهمایی سالانه فرماندهان تشکیل می شود و در گذشته با حضرت امام و الان با مقام معظم رهبری دیدار می کنند و برای یک سال آینده خطوط اصلی راهبردی را از زبان امامشان می شنوند و برای ماه های آینده در دفاع و امنیت کشوربرنامه ریزی می کنند. در همان ایام امام در آخرین پیام به چنین جمعی فرمودند که ما باید پس از جنگ بیشترین توجهمان به بازسازی نیروهای مسلح باشد و به فکر دفاع همه جانبه باشیم. بعد از جنگ باید برای برطرف کردن ضعف های نظامی همت کنیم.
 
وی ادامه داد: این سنت تا امروز ادامه پیدا کرد و امروز مقام معظم رهبری تأکیدشان بر امنیت بود. فرمودند وقتی امنیت باشد مردم از خانه بیرون می آیند و کار می کنند و می توانند آرامش و نشاط و شادابی داشته باشند، اما یک کشور ناامن نه اقتصادش به راه است و نه علم و دانش و نه امنیت در خانواده ها وجود دارد. در جمهوری اسلامی، امنیت پایدار یکی از دستاوردهای این انقلاب است که خودکفا است و متکی به قدرت های بین الملل نیست. آمریکا اگر قهر کند و بگوید هواپیما و موشک به شما نمی دهم مشکلی نداریم. قبلا می توانست با ندادن سلاح سبک، شاهان ایران را تسلیم کند.
 
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس تأکید کرد: در انقلاب تحول بزرگی صورت گرفته که کمتر به آن پرداخته می شود و امروز در وضعیتی هستیم که بزرگترین قدرت منطقه آسیای جنوب غربی هستیم. این قدرت چه در داخل و چه در بیرون حس می شود. همین امروز مقام معظم رهبری یک جمله ای به نقل از شورای راهبردی آمریکا، قرائت کردند که آنها گفته اند، سپاه پاسداران در نظم منطقه هم مؤثر است. دلیل آن اقتدار و امنیت پایداری که خودکفا هم هست. تجهیزاتمان را خودمان درست می کنیم. سازماندهی مان هم با خودمان و متکی بر دانش خودمان است و تولید کرده ایم در دفاع مقدس و به بیرون هم صادر کرده ایم. چرا حزب الله سرپای خودش ایستاده، مربوط به دانشی است که از ما گرفته. یا اینکه در عراق تکفیری ها موفق نمی شوند به دلیل فنون و مهارت هایی است که به آنجا صادر کرده ایم.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پاسخ به پرسشی درباره حفظ جایگاه امنیت و اقتدار ایران گفت: این امنیت و اقتدار متکی به چند عنصر است، اول ایمان و شهادت طلبی است که نمونه آن را امروز در مدافعین حرم می بینیم. مسأله دوم فکر خلاقیت و نوآوری است که در سپاه موج می زند و هیچ مانعی نمی تواند جلوی نیروهای انقلاب را بگیرد. سومین مسأله هم تجهیزات است که به هیچ وجه نباید عقب بیافتیم. در هر سه بعد باید تلاش کنیم. امروز پرتاب موشک های ما بسیار دقیق شده  و خطای آن کمتر از چند متر رسیده و دنیا متعجب است که در دو هزار کیلومتر به خطای دو متر تا چهار متر رسیده ایم، این فوق العاده است و نیروهای ما به سمت کم تر کردن خطاها و کیفیت پرتاب بهتر رفته اند. همزمان هزینه های کمتر کرده ایم . الان نسبت به چهار پنج سال پیش موشک ها را با یک دهم قیمت قبل تولید می کنیم. نود درصد صرفه جویی کرده ایم. دشمنان ما هم روز به روز سلاح های جدیدی تولید می کنند.

دکتر رضایی به سهم ارکان مختلف کشور در امنیت اشاره کرد و گفت: نیروهای مسلح در کانون این امنیت هستند اما دیگر  امنیت فقط سخت افزاری نیست. ابعاد مختلفی دارد. ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دیگری دارد. امنیت ملی از چنین مولفه شکل می گیرد. مثلا انسجام ملی و اینکه حرف های خلاف یکدیگر نزنیم. به امنیت ملی مرتبط است. هر وقت این خبرها در کشور زیاد می شود به یاد سال قبل از جنگ می افتم. در آن سال دولت بازرگان اشتباهات بزرگ راهبری کرد و قرارداد تسلیحاتی با آمریکا، ایتالیا آلمان و انگلیس و فرانسه را لغو کرد. گفتند سلاح برای چه می خواهیم. آمدند و مدت خدمت نظام وظیفه را نصف کردند و خسارت زدند. هر وقت این صداها را می شنوم می گویم نکند می خواهد جنگ بشود. این حرف ضد امنیتی است. بعضی وقت ها بیان این حرف ها ممکن است ناشی از اشتباه باشد یا برخی جوسازی ها. بعضی مسئولین کشور میروند در میدان دشمن بازی می کنند بدون اینکه بدانند و بفهمند. یک مرتبه وارد میدان بازی دشمن می شوند و دیر متوجه می شوند. این کارها خوب نیست.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: امنیت مؤلفه های مهمی دارد. نیروهای مسلح باید آماده باشند. آمادگی 50 درصد اقتدار است. در ده پانزده ساله اخیر چند حمله به ایران را در نطفه خفه کردیم. سه بار اسرائیلی ها بعد از جنگ قصد حمله به ایران داشته اند و حتی هواپیماهاشان را روی باند فرستادند. دو بار هم آمریکایی ها چنین قصدی داشتند. بوش در کتاب  خاطراتش نوشته است که به پنتاگون دستور حمله به ایران را داده بودم ولی افسران ارشد آمدند و مانع شدند. دو سال پیش چند نفر از کابینه نتانیاهو به هنگام خروج از کابینه دولت اسرائیل افشا کردند که در مقابل دستور حمله به ایران، ما بودیم که اعتراض کردیم که نمی شود حمله کرد به ایران.

رضایی گفت: دکترین ما  بازدارندگی است و نمی خواهیم جنگ بشود. اگر بخواهیم جنگ نشود باید خودمان را آماده نگه داریم و خودمان را باید به دشمن نشان بدهیم که اگر حمله کنید، جان سالم به درنمی برید. یعنی رعب ایجاد کنیم. همین رعب عامل بازدارندگی شده است. این امنیت به خاطر وحشت آنها از عواقب حمله به ایران است. چرا می خواهیم به این رعب  آسیب وارد کنیم؟ ما می خواهیم جنگ نشود. دکترین ما بازدارنگی است. هر چه موشک های ما بردش بیشتر شود، احتمال جنگ کمتر می شود. هر چه آمادگی و انسجام ما بیشتر باشد، امنیت بیشتر می شود. اگر آمادگی و مؤلفه های لازم نداشته باشیم، حمله می کنند و زندگی مردم مانند کشورهای همسایه مختل می شود. اطراف ما در آشوب است . حتی ترکیه که کمی امنیت داشت. در حوادث اخیر از کودتا تا انفجارها و جنگ با کردها در استان های شرقی و جنوب شرقی، ناامن شده است. تقریبا هر روز هواپیما های ترکیه استان های خودشان را بمباران می کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بعضی جوسازی ها در موضوع امنیت کشور گفت:  روشن است، پارازیت هایی که در کار ما ارسال می شود، جنبه های مختلفی دارد. بعضی از نظر اعتقادی با انقلاب و نیروهای نظام مشکل دارند و نمی توانند آرامش داشته باشند. بعضی ها برای پاسخ نداشتن برای حل مسأله اقتصاد به نظامی ها گیر می دهند. نظامی ها و نیروهای انقلاب از اول انقلاب تا حالا کار بزرگی را انجام داده اند و مسأله اقتدار را حل کرده اند. چرا اینها اقتصاد را حل نمی کنند؟ ما در مسائل نظامی تحریم هامان بیشتر بوده یا در اقتصاد؟ چطور ما در اقتدار تبدیل به قدرت بزرگ شده ایم اما آقایون در اقتصاد که محدودیت های کمتری داشته مشکل دارد. شما بروید مشکلات تورم و بیکاری و اقتصاد را حل کنید. چه کار به اقتدار دارید. اقتدار که باعث شده شما امنیت داشته باشید. کار بکنید و تولید داشته باشید. این که به نفع شما بوده. فکر می کنم این حرف ها، نوعی فرار به جلو  به جای پاسخ به انتظارات مردم از مسئولین در اقتصاد است. چون نتوانسته اند بعد از برجام موفقیتی به دست بیاورند، به موضوع موشک و اقتدار گریز می زنند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: ما خیلی راحت به اینها عرض می کنیم اقتصاد ایران حل نخواهد شد، مگر در راهی بپیماید که که اقتدار ما طی کرده ایم. آن راه را دوستان ما در اداره کشور و اقتصاد دنبال کنند. راه های غلط، اقتصاد ایران را به سرو سامان نمی رساند. راهی که پیموده شده و تجاربش وجود دارد را پی بگیرند. با دست خالی موانع را پشت سر گذاشتیم. ما با دست خالی خرمشهر را با دست خالی آزاد کردیم. الان که وضع ما خیلی بهتر از دوران جنگ است. نیروی انسانی تحصیل کرده و دانشگاه های خوبی داریم. گویی دوستان ما راه را گم کرده اند و چون پاسخی به انتظارات مردم ندارند، بعض ها به موضوع اقتدار و امنیت کشور گیر می دهند.

محسن رضایی در پاسخ به اینکه چرا بعضی از سیاسیون ما به این باور نرسیده اند که بی اعتمادی به دشمن یکی از عناصر قدرت نرم ایران است، گفت: صد سال است که روشنفکران ما مرتب اشتباه می کنند و فریب قدرت های بین المللی را می‌خورند. در مشروطه فریب انگلیس و در ملی شدن صنعت نفت فریب آمریکا را خوردند و دستاوردهاشان هدر رفت. مصدق از دست انگلیس به آمریکا پناه برد و آمریکا علیه مصدق کودتا کرد. ما در انقلاب اسلامی اعتماد به  انگلیس و امریکا را کنار گذاشتیم و  این دندان را کشیدیم و بیرون پرتاب کردیم که به هیچ وجه به قدرت های بین المللی مثل آمریکا و انگلیس اعتماد نکنیم. هر گاه این کار را کردیم، پیشرفت کردیم و هر گاه منتظر آنها ماندیم، فرصت ها را از دست دادیم. الان ما در اداره کشور مشکل تردید را داریم. خیلی ها منتظرند تا آمریکا با ایران رابطه. برقرارکند و بیاید. برای همین کار نمی کنند و آن انرژی درونی و خودباوری را بروز نمی دهند  آسمان رویایی به نام ارتباط با آمریکا ترسیم کرده اند و وقت مردم و کشور را گرفته اند. لذا بی اعتمادی به قدرت های بین الملل، دستاورد تاریخی است که از مشروطه تا ملی شدن صنعت نفت به دست آمده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بعد از انقلاب ما بارها آمریکایی ها را آزموده ایم گفت: در زمان دولت سازندگی، آقای هاشمی به من گفت که آقای تورگوت اوزال، رئیس جمهور ترکیه پیام از آمریکا آورده که اگر کمک کنید و گروگان های آمریکایی را در لبنان آزاد شوند، آمریکا قول داده، کاری می کنند که ایرانی ها فکرش را نمی کنند. شما یک کاری بکنید. ولو اینکه ما نمی توانیم به حزب الله لبنان دستور بدهیم. ما یکی از دوستان را فرستادیم و با سختی حزب الله را قانع کردیم و گروگان ها آزاد شدند. بعدش  هرچه به تورگوت اوزال گفتیم که آن قول چه شد که ما کاری می کنیم که ایرانی ها فکرش را نمی کنند، چه شد؟ آمریکایی ها بارها تست شده اند. لذا باید برگردیم و تکیه به زانوی خودمان بکنیم. ما هر چه از موضع قدرت برویم به جلو، آمریکایی ها ناچار می شوند راه را برای ما باز کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نتیجه تعامل در برجام گفت: در بحث برجام مشکل این است که بانک های بزرگ جهان با ما کار نمی کنند. سوئیفت باز هست اما وقتی بانک های بزرگ کار نمی کنند. بانک های کوچک هم بعضا کار نمی کنند. یا در مورد پول هایی که در کشورهای مختلف داریم و ده میلیارد و چهل میلیارد و پنج میلیارد یک جا داریم، در تبدیل پول هامان به دلار مشکل داریم. در انتقال و جابجایی مشکل داریم. بانک ها به ما می گویند آمریکایی ها به ما گفته اند مراقب باشیم؛ یعنی تهدید کرده اند. در عمل برخلاف برجام اقدام می کنند. انتظارات مردم بالا رفت اما چیزی دندانگیر برای کشور حاصل نشد، البته حسن مذاکرات این بود که ایران در سطح بالای بین المللی با قدرت های جهانی پشت یک میز نشست. برای آمریکایی ها هم منافعی داشت. آنها بین دو راهی گیر کرده بودند. آمریکایی ها یا باید عقب می آمدند یا به سمت جنگ پیش می رفتند. اوباما و کری با مذاکرات آمریکا را از یک باتلاق نجات دادند. البته با این مذاکرات حریم امنیتی ما افزایش پیدا کرد. دنیا فهمید که آمریکایی به خاطر نداشتن قدرت جنگ با ایران با ما مذاکره کرده اند. این نقطه مثبتی برای ما بود.

محسن رضایی در خصوص تلاش آمریکایی ها برای مذاکره در موضوعات دیگر منطقه ای با ایران گفت: ما در برجام هم با آمریکایی ها مذاکره مستقیم نداشتیم. آمریکایی ها می خواستند، در برجام بقیه قدرت ها را حذف کنند و با ما مستقیم حرف بزنند. الان می خواهند در موضوع منطقه هم با ما مستقیم مذاکره کنند. منطقه که مربوط به آمریکایی ها نیست که ما با آنها صحبت بکنیم. در آینده ممکن است میز مذاکره با هشت تا ده قدرت جهانی شکل بگیرد. مثل کاری که روسیه وارد مذاکرات شده، بحثی دیگر است. آن مذاکره با آمریکا نیست. آمریکایی ها می خواهند خودشان با ما مذاکره کنند. ما به آنها بی اعتماد هستیم مذاکره با آمریکا را قبول نداریم. ما به عنوان بازیگر و تأثیرگذار منطقه ای در مذاکرات با کشورهای مرتبط قاعدتا شرکت می کنیم.

اولین هدف آمریکایی ها از مذاکره دو جانبه با ایران این است که می خواهند پشتوانه مقاومت را متزلزل کنند و  تا قدرت رزمندگی را از نیروهای مقاومت بگیرند. می خواهند فرصت به دست بیاورند. می خواهند وقت گذرانی کنند. مگر الان در سوریه آتش بس نیست؟ دیروز آمریکایی ها از پشت به ارتش سوریه خنجر زدند. در منطقه دیر الزور و فرودگاه آن منطقه به ارتش سوریه حمله کردند. دو هواپیمای آمریکایی اف 16 از اردن و دو بمب افکن ای10 از خاک ترکیه به این سربازان و افسران حمله کردند و 85 کشته بر جای گذاشتند. بلافاصله داعش منطقه را گرفت. از دیروز ارتش سوریه با همکاری روسیه دنبال آزادسازی منطقه است. این نتیجه آتش بس و اعتماد به امریکاست.

وی به نقش ایران در مسائل منطقه ای اشاره کرد و گفت: نقش ما کمک به مقاومت است و از هر کاری که بر اساس قوانین خودمان و بین الملل باشد دریغ نمی کنیم. آموزش می دهیم. کارهای مستشاری کرده و  جبهه مقاومت را حفظ می کنیم، چون ناامنی منطقه به ایران هم کشیده می شود. امنیت منطقه به هم پیوسته است. امنیت ایران از امنیت عراق و سوریه و خلیج فارس جدا شدنی نیست و امنیت منطقه گره خورده به هم. ما باید این امنیت را حفظ کنیم. البته در چارچوب توانایی های خودمان. ما پول زیادی نداریم اما دانش داریم  و کار مستشاری می کنیم و آموزش می دهیم تا ارتش سوریه حمله و دفاع را یاد بگیرند و مناطق آزاد شده را حفظ کنند.

سرلشکر محسن رضایی در خصوص تعبیر و تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص جنگ نامتقارن گفت: جنگ نامتقارن با توانایی هایی وارد می شوید که دشمن آن توانایی ها را ندارد. دشمن هر چه می خواهد داشته باشد. مهم این است که شما چیزی داشته باشید که دشمن آن توانایی ها را نداشته باشد. یکی ایمان است. رزمندگان مومن شب و روز نمی شناسند و برای دفاع از انقلاب و مردم از جانشان مایه می گذارند. حتی داعشی ها با شعارهای اسلامی در ساعات اولیه جلو می آیند. فقط تبلیغات است و تکیه گاه عمیق ندارند. دوم فکر و خلاقیت است. در زمین اگر متوقف بشویم از دریا می آییم. در جنگ فرماندهان عراق نمی توانستند تحلیل کنند که از کجا حمله می کنیم.

مسأله سوم سلاح هایی است که ما می سازیم. سلاح های خاص ما مانند قایق های تندرو در برابر ناو های بزرگ آمریکایی، از نظر ظاهری کوچک هستند اما اگر از افسران دریایی آمریکایی بپرسید که از ناوهای روسی می ترسید یا قایق های تندروی ایران، می گویند از این قایق های تندرو می ترسیم.

این تجهیزات متناسب با جنگ خود ماست. این جنگ نامتقارن است. عربستان در سال 2014 چهارمین مصرف کنند و خریدار سلاح های نظامی بوده و در سال 2015 خریدهای نظامی اش از روسیه جلو زده و سوم شده است.  87 میلیارد دلار بسیار است.  ایران مگر چقدر پول برای مسائل نظامی اش می دهد؟ در تمام هشت سال جنگ صد میلیارد درآمد داشتیم و حدود 22 میلیارد صرف جنگ شد؛ چیزی حدود 20 درصد بودجه ارزی کشور. بودجه نظامی ما قابل مقایسه با عربستان نیست. امارات بودجه نظامی اش از ما بیشتر است. انبوهی موشک و هواپیما خریده اند. حالا چه کار می خواهند بکنند؟ من فکر می کنم می خواهند دو دستی به ما تحویل بدهند که ما تا پانرده سال تجهیز بشویم. اگر عربستان به ما حمله کند صدها هواپیما وتوپ وتانک را از آنها می گیریم. ما وقتی از جنگ با عراق بیرون آمدیم، حدود هزار توپ و هشتصد تانک از ارتش عراق غنیمت گرفته بودیم. فکر می کنم این تسلیحات هم انشاءالله دست نیروهای انقلابی چه دست ما و چه دست نیروهای انقلابی که جای آل سعود می آیند می افتد و علیه آمریکا  و اسرائیل به کار گرفته می شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
در کشوری که قدر ذخایر انسانی ارج نهاده نشود کشور رو به زوال است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار