خالد مشعل:
مشعل 60 ساله که از سال 1996 بعنوان رییس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده و این سمت را تاکنون حفظ نموده است.
کد خبر: ۳۰۲۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳ 26 September 2016
مشعل 60 ساله که از سال 1996 بعنوان رییس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده و این سمت را تاکنون حفظ نموده است. 
 
اما بعد از وقایع سوریه و بخصوص جنگ بین نوار غزه و اسرائیل در سال 2012 اختلافات داخلی مهمی بین سران این تشکل یعنی هنیه و مشعل و از سوی دیگر محمود الزهار سر باز نمود .
 
هرچند ریشه این اختلافات به سالهای بعد از 2007 بر می گردد . یعنی زمانی که حماس با انتخابات مشروعی داعیه دار حکومت فلسطین شد اما با کارشکنی فتح محدوده جغرافیایی این دولت به غزه نوار محدود شد. امروز مشعل از کناره گیری سخن می گوید ، هرچند دلیل آن را اراده جمعی برای احیای پست ریاست در حماس می داند که طبیعا ریاست دفتر سیاسی در آن هضم خواهد گردید.
 
مشعل در اردن

مشعل ابتدا دفتر سیاسی را در اردن تشکیل داده و  از سال 1999 به سوریه نقل مکان کرد. با آغاز جنگ داخلی سوریه ، مشعل رهسپار قطر می گردد جایی که حرکت هایی چون اخوان المسلمین طرفداران خوبی در آنجا دارد.
 
اشتباهات حماس از دیدگاه مشعل

مشعل می گوید تشکیل حکومت خودمختار در غزه اشتباه فاحشی بوده است. او اذعان می دارد همچنانکه فتح نیز مرتکب اشتباهات مهمی شده است حماس نیز از این اشتباهات بری نبوده است.
 
وضعیت زندگی امروز در غزه بسیار افناک است و بعد از جنگ 2012 محاصره شدیدی بر آن از سوی اسرائیلی ها اعمال می گردد.
 
اشتباه دوم حماس : رقابت با فتح
 
اینکه فکر کردیم دوران فتح به سر آمده و دوران حماس شروع شده ، اشتباه بزرگی بود که مرتکب آن شده ایم.
 
رییس دفتر سیاسی حماس در پاسخ سئوالی در مورد روابط ایران و حماس می گوید : رابطه ما با ایران تابع دو مساله است1-نیاز ما 2- اصول اساسی ما. البته به نظر می رسد مشعل به تلویح در صدد انتقال این پیام است که روابط شان با ایران نه استراتژیک بلکه ناشس از نیازهای مقطعی این جنبش نظامی – سیاسی بوده است.
 
مردم سوریه قهرمان هستند
 
مشعل با کنایه ای به اسد مردم سوریه را قهرمان می خواند و اظهار می دارد مردم سوریه با توطئه خطرناک جهانی مواجه شده اند.
رییس دفتر سیاسی حماس در مقابل این نکته که طرفدارانی مانند ایران و سوریه را از دست داده است ادعا می کند هرچند این ملب صحیح است اما در مقابل مردم را در کنار خود حفط کرده ایم.
برچسب ها: خالد مشعل ، حماس ، غزه ، اسد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :