اولین مناظره ترامپ و کلینتون؛
اولین مناظره نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات‌ برگزار شد که با حواشی خاص خود روبرو بود.
کد خبر: ۳۰۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰ 27 September 2016
 

ساعت 20:36 دقیقه به وقت محلی شهر «همپستد» ایالت نیویورک: میهمانان و حضار بتدریج وارد سالن برگزاری مناظره می‌شوند.

ساعت 20:40 دقیقه :فرانک فارنکوف» مسئول برگزاری مناظرات در کنار «مایکل دی مک‌کوری» در حال سخنرانی افتتاحیه مناظرات است.

ساعت 20:53 دقیقه: خانواده کلینتون و خانواده ترامپ وارد سالن می‌شوند. 

 
شروع مناظره
(4:30 بامداد دقیقه به وقت ایران)

* «لستر هولت» مجری برنامه وارد سالن می‌شود و در حال آماده‌سازی خود برای مناظره است.
 
*  هولت در مورد قوانین توضیح می‌دهد. سپس کلینتون و ترامپ وارد سالن شده و مورد تشویق حضار قرا می‌گیرند.
 
 
 
 

آغاز برنامه 

مجری: چه برنامه ای در مورد شکوفایی اقتصادی برای مردم آمریکا دارید؟

هیلاری: من برای اینکه مردم پول را بصورت واقعی در جیب خود احساس کنند، دستمزد برابر با مردان برای زنان تعیین می‌کنم و در بحث آموزش، برنامه‌های پیشرو مشخص می‌کنم.

ترامپ: من معتقدم که کشورهای مثل چین در حال نوشیدن خون آمریکا برای تقویت خود هستند. من نسبت به مزاحمت لاتین‌تبارهایی که مهاجرین غیر قانونی هم هستند چنین نظری دارم و با برنامه‌های مشخص جلوی ترک خاک آمریکا از سوی شرکت‌های بزرگمان را می‌گیرم. نباید اجازه دهیم که بیکاری که دامان جوانانمان را گرفته، آتش خانمان‌سوز شود.

 هیلاری: من بر خلاف ترامپ با تجارت با دیگر کشورها موافقم. چرا که ورود سرمایه خارجی موجب شکوفایی اقتصادی و ایجاد مشاغل می‌شود. شاید دانلد و پدرش چون سرمایه‌دار بودند و هستند، اعتقادی به سرمایه خارجی نداشته باشند اما امثال من که از طبقه متوسط جامعه برخواسته‌اند و متعلق به آن هستند، نیاز دارند تا این شرایط برای آنها مهیا شود.
 
 ترامپ: پدر من هم از نقطه صفر شروع کرد. اما بحث من این است که ما تا چه زمانی باید از قوانین غلط تجاری‌مان ضربه بخوریم. من تعجب می‌کنم که چطور خانم کلینتون می‌گوید ما باید قوانین تجاری‌مان را به همین منوال حفظ کنیم؟ فکر نمی‌کنید به اندازه کافی از کشورهایی چون چین و مکزیک ضربه خوردیم. نگاه کنید! شرکت‌های بزرگ ما در حال کوچ کردن از خاک آمریکا هستند.
 
هیلاری: من نمی‌توانم سخنان دانلد را قبول کنم. اما من معتقدم که موضوعی مثل تغییرات جوی بسیار مهم است. ما باید با چین در همین زمینه تجارت کنیم. ما باید تعامل داشته باشیم. در همین زمینه هزاران شغل ایجاد می‌شود.
 
ترامپ: اتفاقا من بسیار بر روی حفظ شرکت‌های بزرگمان در خاک آمریکا تاکید دارم. چرا باید شرکت‌های ما در خاک چین خدمت کنند. چه کرده‌ایم که اینگونه شده است؟
 
(بحث بالا گرفته و دو نامزد انتخاباتی در میان سخنان همدیگر ایجاد مزاحمت می‌کنند)
 
 کلینتون معتقد است که آمریکا در دوره اوباما 30 درصد رشد اقتصادی و ایجاد وسیع اشتغال داشته است. اما ترامپ معتقد است که عملکرد بیل کلینتون در مورد NAFTA اصلا درست نبوده است.
 
هیلاری، معتقد است که باید سرمایه‌گذاری خارجی وجود داشته باشد تا مشاغل بسیاری ایجاد شود. ترامپ معتقد است که هیلاری نه تنها برنامه ندارد بلکه وی و اوباما موجب به وجود آمدن یکی از بالاترین نرخهای مالیات در تاریخ آمریکا شده‌اند. وی معتقد است که برنامه رونالد ریگان را برای امریکا پیاده خواهد کرد و مالیات را کاهش خواهد کرد. کلینتون، مردم آمریکا را به بررسی کردن برنامه‌های خود در وبسایتش دعوت می‌کند.ترامپ هم کنایه می‌زند و می‌گوید که بهتر است به جای برنامه اقتصادی، چگونه حمایت از داعش را قرار بدهد.
 
(بحث شدت می‌یابد و مجری از دو نفر می‌خواهد که به سراغ بحث دیگر بروند)  
 
ترامپ ادامه می‌دهد: تریلیون‌ها دلار در بیرون از خاک آمریکا داریم و به این خاک این کشور بازنگشته است. کلینتون عصبانی می‌شود و خطاب به بینندگان می‌گوید که شما را به یکی از دیوانه‌وارترین مناظرات تاریخ دعوت می‌کنم.
 
کلینتون: وقتی ما در سال 2008 امور مملکت را در دست گرفتیمف تقریبا از نظر اقتصادی یک ویرانه بود. ما اصلاح اقتصادی را از دانشگاه‌ها تا قشر بی‌سواد مردم پیش بردیم.
 
ترامپ: به شما اطمینان می‌دهم که از روزی که اوباما برود، شاهد اوضاع وخیمی که تحفه آثار اوست خواهید بود.
 

 
بیل کلینتون و دخترش در سالن 
 
سوال مجری: آقای ترامپ چرا اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نمی‌کنید و به شائبه‌ها پایان نمی‌دهید؟
 
ترامپ: اظهارنامه مالیاتی من در حال آماده‌شدن و در مرحله «بررسی‌های معمول» است و به مجردی که آماده شود، منتشر می‌کنم.
 
مجری: اما اداره مالیات بر درآمد اعلام کرده است که اظهارنامه مالیاتی آماده است و ترامپ می‌تواند هر زمان که خواست آن را منتشر سازد.
 
ترامپ: مشکلی ندارد. اما به شما قول می‌دهم به محضی که هیلاری کلینتون آن بخش محرمانه ایمیل‌هایش که پنهان کرده است را منتشر کند، من هم اظهارنامه خود را منتشر می‌کنم.
 
کلینتون: چرا ترامپ نمی‌خواهد اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر سازد. احتمالا به دولت پرداخت مالیاتی نداشته و خیلی از موارد قانون را دور زده است. من اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر کردم و این را حق مردم آمریکا دانستم. یعنی یک اظهارنامه مالیاتی تا این حد مقدمات می‌خواهد؟! ترامپ در حال پنهان کردن چیزی است.
 
 
 
«لستر هولت» مجری برنامه
  
 
مجری: خانم کلینتون چه دارید که در مورد پرونده سرور شخصی و ایمیل‌ها بگویید؟
 
 کلینتون: من بابت این موضوع عذرخواهی نمی‌کنم. آن مسئله یک اشتباه بود و فقط می‌توانم بگویم غیرعمدی بود و اشتباه کردم.
 
ترامپ: اولا که آن عمل اصلا غیرعمدی نبود و هنوز شائبه‌های فراوانی وجود دارد که جای صحبت مفصل خود را دارد. خانم کلینتون عمدی در کار داشته و در قضیه ایمیل‌ها مقصر اصلی است. در مورد اظهارنامه مالیاتی هم باید بگویم که در مورد شفافیت، این شخص شماست که باید پاسخگو باشد خانم کلینتون. چرا از رابطه پنهانی خود با بانکها و حمایت بی‌دریغ آنها از خود به مردم نمی‌گویید. 6 هزار میلیارد دلار برای قضایای خاورمیانه اعتبار گرفتید و چه کردید؟ باید با آن پول تمامی زیرساختها را دگرگون می‌کردید.
 
کلینتون: شما مدام از تجارت و مذاکره حرف می‌زنید اما در ساز و کار تجارت سیاسی نبودید. این در حالی است که هنوز وضعیت مالیات خود شما مشخص نیست. 
 
ترامپ: اینجا آمریکاست خانم کلینتون و با بقیه کشورها فرق می‌کند. بودجه، برنامه می‌خواهد و باید در جای درست خرج شود. باید بدانید که با بودجه چه می‌کنید.
 
کلینتون: من می‌ترسم که تا لحظاتی دیگر هر قصور و کم‌کاری در امریکا به گردن من بیافتد؟
 
ترامپ» چرا که نه؟
 
(خنده حضار)
 

 
 
 
مجری: به سراغ مسئله تبعیض نژادی برویم. یکی از تلخ‌ترین اتفاقات کشته شدن یک جوان سیاهپوست توسط پلیس بود. نظرتان در این مورد چیست؟
 
کلینتون: من بسیار از تبعیض نژادی متاسفم و معتقدم پلیس باید رویکردی بسیار ملایم‌تر اتخاذ کند. در واقع همه مردم امریکا تحت تبعیض قرار دارند. از برنامه‌های من این است که نظام قضایی را اصلاح ببخشم. ما باید جوامع را در کنار هم در کشورمان جمع کنیم. من تصمیم دارم که خشونت ناشی از فروش سلاح متوقف سازم.
 
ترامپ: ظاهرا خانم کلینتون فراموش کرد که از دو واژه «قانون» و «نظم» استفاده کند و به این دو اصل توجه نماید. کشور ما نیاز به این دو اصل دارد. من مطمئنم که ما در موقعیتی هستیم که اسپانیولی‌ها و سیاهپوست‌های کشور ما در وضعیت بسیار اسفناکی هستند. اکنون همین اقلیت‌ها در  کوچه و خیابان کشته می‌شوند. هزاران نفر انسان بی‌گناه در کشتار جمعی کشته شدند که بخش اعظم آن مربوط به دوره اوباماست. او مهاجران غیرقانونی را به این کشور راه داد. اگر امروز مردم این کشور در داخل کشور کشته می‌شوند، به خاطر وجود همین افرادی است که اوباما به آنها عرصه داده است. من مخالف جمع‌اوری سلاح از دست مردم هستم. سلاح باید از دست لاتین‌تبارهایی که مهاجر غیر قانونی هستند گرفته شود.
 
 کلینتون: من چندین بار شنیدم که دانلد از تریبون سخنرانی‌هایش، سیاهپوستان این ممکلت را به شدت مورد نکوهش قرار داده است. اما عملکرد ما اینگونه بوده که در سال 1999 قوانین ضد جرائم اجتماعی را به تثبیت و تصویب رساندیم. ما نمی‌توانیم فقط بگوییم که نظم و قانون باید حاکم باشد وقتی فقط حرف می‌زنیم. ما برنامه می‌خواهیم و با نظام قضایی را اصلاح کنیم. عقل سلیم می‌گوید که باید لابی‌های حمایت از تولید سلاح را کنار بزنیم و سلاح از دست همه مردم بگیریم. همین قوانینی که شما از آن حمایت می‌کنید، به تروریست‌ها اجازه می‌دهد که سلاح بخرند و در این کشور حمله تروریستی صورت دهند. من معتقدم که افراد پلیس هم باید از نظر روانی مورد تست قرار بگیرند چرا که موارد بسیار از عارضه‌های روانی در بین انها بوده است.
 
ترامپ: در درجه اول باید بگویم که نظر من در مورد سیاهپوستان بسیار مساعد است. من جوانان سیاهپوست را خیلی هم دوست دارم. شما الان ببینید که امنیت شهر نیویورک در چه وضعیتی است. اگر وسیله دفاع نباشد، وضعیت اسفبار خواهد شد. شاید شما مایل باشی همیشه در خانه‌ات بمانی (خنده حضار) اما من دائما در سفر هستم و می‌بینم که مردم این مملکت چقدر از سیاستمداران فعلی‌شان شاکی هستند و چقدر عملکرد دولتمردان امروز در قبال آنها ضعیف بوده است.
 
کلینتون: ما باید برای فرهنگ‌سازی کنیم و قدم به قدم با جوامع نژادی پیش برویم تا مسئله خشونت بین پلیس و آنها حل شود.
 
ترامپ: شما دموکرات‌ها صد سال است که دارید از سیاهپوستان مظلوم به عنوان سلاح رای آوردن خود استفاده می‌کنید.
 
کلینتون واکنش نشان می‌دهد و با فن فرافکنی و عصبانیت می‌گوید: دانلد چرا مرا بخاطر آماده بودن در این مناظره محکوم می‌کنی؟ من دارم خود را برای رییس جمهور شدن آماده می‌کنم و این کار خوبی است.
 
 
 
 
مجری: آقای ترامپ چرا محل تولد رییس جمهور این کشور را زیر سوال بردید؟
 
ترامپ: من فکر می‌کنم اگر در مورد محل تولد اوباما حرفی زدم، کار درستی کردم. قبل از من خانم کلینتون این کار را در رقابتش در سال 2008 با اوباما کرد. او اولین نفری بود که خواستار گواهی تولد اوباما در خاک آمریکا شد و توهین بزرگی به رقیب خود در عرصه رقابت کرد.
 
کلینتون: او شخصی است که چیزی از سیاست نمی‌داند و ناگهان آمده و می‌گوید رییس جمهور سیاهپوست این کشور، متولد این مرز و بوم نیست. این یعنی نژادپرستی. اتفاقا، هر چه ترامپ تلاش می‌کند پرزیدنت اوباما را خراب کند، او محبو‌ب‌تر می‌شود. به شما می‌گویم که ترامپ دارای سبقه طولانی در مورد رفتارات سوء علیه سیاهپوستان است و در شغلتان نیز علیه آنها رفتارات نژادپرستانه داشته‌اید؟
 
ترامپ: من سال‌ها تجارت کردم. از من و پدرم در برهه‌ای از زمان به خاطر برتر بودنمان در تجارت و صنعت شکایت شد اما ما تمامی مسائل را با فراست حل کردیم و سابقه نداشته که در کار من تبعیضی علیه سیاهپوست یا مسلمان ابراز شود و از سوی آنها شکایتی علیه ما صادر شود.
 
 
 
 
مجری: نظرتان در مورد حمله سایبری علیه آمریکا چیست؟
 
کلینتون: ما پیوسته از حملات سایبری مورد حمله هستیم و سردمدار این حملات روسیه است که البته ترامپ میانه خوبی هم با پوتین دارد. روسیه، چین، و ایران کاملا در زمینه حملات سایبری در مقابل قامت راست کرده‌اند. در این دنیای دگرگون حملات سایبری، ما باید قدرتمندانه در مقابل اینگونه کشورهای مخالف ایستادگی کنم. من اصلا ترامپ را شایسته سکانداری این کشور در مواقع بحران مثل حمله سایبری نمی‌دانم.
 
 ترامپ: من با بخشی از سخنان خانم کلینتون موافقم. بله، حمله سایبری داریم. اما چرا تا این حد من را به روسیه وصل می‌کنی؟ من کاری ندارم که روسیه یا چین یا هر کشور دیگری به ما حمله سایبری دارد. اما همه اینها را از چشم اوباما و نالایقی دولت او می‌بینم. اگر تا این حد تحت حملات سایبری قرار داریم، به خاطر این است که در این مورد ضعیف عمل شده است و شما و اوباما مسئول آن هستند. داعش، به عنوان یکی از بزرگترین خطرات برای ما حملات سایبری گسترده را در نظر دارد و این شما بودید که به داعش عرصه خودنمایی دادید.
 
کلینتون: ما داعش را ریشه‌کن خواهیم کرد و وضعیت امن در عراق و سایر مناطق برقرار خواهیم کرد.
 
ترامپ: شما از ریشه‌کن کردن داعش حرف می‌زنید اما در این مورد چه کردید؟ ده‌ها هزار نیرو در عراق متمرکز کردید و نتیجه‌اش چه شد؟
 
 کلینتون: آن جورج بوش بود که نیروهای آمریکایی را در عراق درگیر کرد نه اوباما. ما در حال حاضر تمامی تلاشمان را به کسب اطلاعات از همه مناطق جهان بخصوص خاورمیانه متمرکز کردیم که بتوانیم جوامع آنجا را هم درک کنیم و اقدامات مناسب انجام دهیم. اما دانلد ترامپ مدام به مسلمانان این کشور توهین می‌کند و این رویکرد واقعا برای آمریکا مضر است. خود شما از کسانی بودی که از حمله به عراق حمایت کامل کردی.
 
ترامپ: اولا که ما در مورد شرکای خودمان و بخصوص ناتو خیلی هزینه کردیم و باید آنها را با خود در قضیه خاورمیانه شریک سازیم تا همه هزینه‌ها ما را ندهیم. عملکرد شما و دولت اوباما در مقابله با داعش افتضاح بوده خانم کلینتون. من مخالف جنگ در عراق بودم و هستم. من در آن زمان با «شان هانیتی» در شبکه فاکس نیوز گفتگوهای بسیار داشتم و دائما می‌گفتم که مخالف جنگ در عراق هستم. من می‌دانستم که آن جنگ موجب بی‌ثبات شدن خاورمیانه و موقعیت امریکا در خاورمیانه می‌شود. هیلاری کلینتون میلیون‌ها دلار در خاورمیانه هزینه اشتباهات بزرگ کرد. من کاملا فراست سکانداری کشور را دارم اما در مورد خانم کلینتون کاملا بعید می‌دانم.
 
 کلینتون: اولا باید بگویم که ناتو همیشه همراه ما بوده است. مثلا در مورد ایران باید بگویم که همین تحریم‌هایی که علیه ایران به همراه ناتو داشتیم، باعث شد که ایرانی‌ها برای مذاکرات هسته‌ای به پای میز مذاکره بیایند. همین دولت اوباما بود که ایرانی‌ها را تحت فشار قرار داد تا به ما مذاکره کنند. در مورد بازداشت ملوانان امریکایی توسط ایران هم عملکرد اوباما عالی بود. او از بروز یک رویارویی جدی با ایران جلوگیری کرد.
 
ترامپ: ما خیلی چیزها از دست دادیم اما در مورد خطر مسئله‌ای هسته‌ای ایران با خانم کلینتون موافقم. اما براستی ما چه چیزی در قبال کره شمالی داریم. چین دارد خودنمایی می‌کند. ایران هم مثل کره شمالی قدرتمند است. در مورد توافق با ایران باید بگویم که ما واقعا چرا در مورد ایران چنین ضعیف عمل کردیم؟ ما بعد از توافق میلیون‌ها دلار به ایرانی‌ها دادیم و این یکی از بدترین توافق‌های تاریخ بود. چرا که ایران را با یک قدرت نظامی عظیم آزاد گذاشتیم.
 
کلینتون: شکی نیست که ما مشکلات بسیاری با ایران داریم. اگر ما شروع به نقد موضوع ایران کنیم، اشتباه کردیم. توافق با ایران، به ما اجازه داد تا به بسیاری از منابع مورد نظرمان دست یابیم و بتوانیم ایران را کنترل کنیم. حالا دیگر چندان درگیر ایران نیستیم و می‌توانیم بر روی داعش متمرکز شویم. همین حالا مردم ایران در حال پیگیری انتخابات ما هستند تا ببینند تا رییس جمهوری بعدی ما کیست. این یعنی اینکه ما نقش مهمی ایفا کردیم.
 
ترامپ: بگذارید به سراغ موضوع متحدان و مخالفانمان برویم. ما در حال باختن میلیاردها دلار هستیم. باید با کشورهای تعامل داشته باشیم تا بتوانیم وضعیت خود را هم سر و سامانی بدهیم.
 
کلینتون: شما در مورد داعش هیچ برنامه مشخصی نداری آقای ترامپ. اما من به مردم امریکا اطمینان می‌دهم که به تعهدات بین‌المللی‌ام در قبال آن عمل خواهم کرد.
 
 
 
مجری:  نظرتان در مورد ثبات و فراست رقیبتان چیست؟
 
 کلینتون: من در ترامپ فراستی نمی‌بینم. نمونه بارز آن، تمامی رفتارهایش در طی دوران تبلیغات و فعالیت ستاد انتخاباتی‌اش است.
 
ترامپ: هیلاری کلینتون تجربه دارد اما تجربه بد دارد. نمونه آن مربوط به قضیه ایران است که میلیون‌ها دلار به ایرانی‌ها بخشید. اما بدترین رفتار غیراخلاقی هیلاری این بود که میلیونها خرج کرد تا من را تخریب کند و این عمل بسیار غیرحرفه‌ای و به دور از اخلاقیات است. ایا چنین شخصی فراست دارد؟ خانم کلینتون من چیزهای از شما و خانواده‌تان می‌دانم که نمی‌توانم اینجا بگویم.
 
کلینتون: نه، حتما بگو.
 
ترامپ: اینجا نمی‌توانم بگویم.
 
 
 
چهره مغموم و نگران بیل کلینتون در لحظه بحث ترامپ و کلینتون
 
مجری: در مورد توان جسمی و روانی رقیبتان چه می‌اندیشید؟
 
ترامپ: خانم کلینتون فاقد سلامت کافی جسمی برای اداره مملکت است.

کلینتون: دانلد در حال تغییر موضوع است. او کسی است که زنان را یک مشت خوک، لجن، و سگ می‌داند. این نگاه این شخص به خانم‌هاست.
 
(ترامپ تکذیب می‌کند)
 
 
مجری: حرف آخر؟
 
کلینتون: باید به همه مردم آمریکا بگویم که این انتخابات متعلق به همه شماست نه ما سیاستمداران. در روز انتخابات از منازلتان بیرون بیایید و رای بدهید.
 
ترامپ: من می‌خواهم آمریکا را به عزت‌اش بازگردانم. من می‌خواهم اقتصاد را رونق بدهم و مشاغل مختلف ایجاد کنم. می‌خواهم به مردم آمریکا عزت ببخشم. و اگر حتی هیلاری کلینتون موفق به پیروزی شد، من او را در رونق‌بخشی به کشور کمک خواهم کرد.
 
 

اولین مناظره ترامپ و کلینتون که به ادعای قاطبه کارشناسان مهم‌ترین مناظره بین آنها می‌تواند باشد، در دانشگاه هافستاد برگزار شد. سه محور اصلی مناظره شامل جهت گیری آمریکا در سیاست خارجی، چگونگی دستیابی به شکوفایی و عزت، و امنیت ملی آمریکا بود. این مناظره با صد میلیون بیننده و با گذر از رکورد مناظره «جیمی کارتر» و «رانلد ریگان» به عنوان پربیننده‌ترین مناظره تاریخ شناخته شد. این مناظره، با بحث بر روی ایران، تجارت بین‌المللی، متحدان، دشمنان، تروریست و مسئله تبعیض نژادی به پایان رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار