کد خبر: ۳۰۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸ 30 September 2016
خبرنگار تابناک تبریز برای روشن سازی تاریخ جنگ به سراغ یکی از رزمندگان دفاع مقدس و راوی کتاب لشگر خوبان رفت تا گپ و گفتی با این رزمنده دفاع مقدس داشته باشد.
 
با تشکر از وقتی که در اختیار تابناک تبریز قرار داديد، سؤال اول رو با  نظرتان در خصوص دلايل  شروع جنگ تحمیلی شروع ميکنيم!
 
 بعداز پیروزی انقلاب اسلامی و مشخص شدن اهداف آن، استکبار جهانی و ایادی آن در منطقه به شدت به حالت هراسان افتاده و به فکر از بین بردن این نقطه عطف بیداری اسلامی شدند.
در این راستا استکبار جهانی مناسب ترین گزینه را حمله نظامی و دامن زدن به اختلافاتی همچون قطعنامه الجزایر که صدام خود رامتضرر میدید دانست و باتحلیلی که عراق وحامیانش از قدرت تضعیف شده ی نظامی ایران داشتند درصدد سرنگونی جمهوری اسلامی و تصرف تهران برآمدند.
 
ارتش نیز دراوج ضعف خودقرار داشت و باتوجه به اینکه مهمترین  نقش نظامی قبل از انقلاب را مستشاران نظامی آمریکایی ایفا می کردند و تعلق خاطری که سران ارتش نسبت به شاه داشتند طی چندین مرحله، این دو قشر کشور را ترک کرده بودند،
 
از دلایل دیگر میتوان به لغو قرار دادهای نظامی،کاهش خدمت سربازی از 2سال به 1سال و تغییر در رسته های ارتش که باعث شده بود دشمن درخصوص تضعیف و نفوذپذیزی ایران به تحلیلاتی دست بیابد که آن ها را تشويق به جنگ علیه ایران می کرد.
 
آیا اعدام سران ارتش را مزید این علت می دانید؟
 
درخصوص اعدام فرماندهان ارتش شاهنشاهى  این را متذکر بشوم که تعداد فرماندهان ارتشی اعدامی زیاد نبودند چون بعد از انقلاب کشور را ترک کرده بودند و آن سری از اعدامین نیز از اعدامین  مربوط به کودتای نوژه بودند.
 
نقش اعراب درحمایت ازصدام در چه سطحى بود؟
 
 نقش اعراب وکشورهای وابسته به استکبار،  حامی تمام قدی برای صدام بودند، استکبار جهانی از  بیداری اسلامی درمنطقه خاورمیانه همیشه هراسان بود.
 
کشورکویت 14میلیارد، عربستان سعودی 100میلیارد دلار صدام راحمایت مالی کرده بودند،کشورهایی که قدرت مالی نداشتند به عنوان مثال،مصر وسودان و...باچند تیپ نیروی کمکی صدام را یاری میکردند.

تنها کشوری که تقریبا رفتاری ملایم ازخودنشان داد کشور سوریه بود و باتوجه به اینکه رئیس جمهور وقت سوریه حافظ اسد در رابطه ی سازش ناپذیری باصدام قرار گرفته بود،این نقطه مشترک ایران باسوریه شد.


آیا بنی صدر را خائن میدانید؟
 
با توجه به اینکه انتخاب واژه ی خائن نسبت به دولت موقت وبنی صدر مناسب نیست به نظرم مدیریت ناصحیح ونداشتن بصیرت بنی صدر تعبیر درست ترى  نسبت به بنی صدر است،
 
در زمان مدیریت بنی صدر آهنگ حرکت نظامی یگانهای نظامی ایران پس از درک تهدید تا رسیدن به مناطق جنگی بیش از یک هفته طول می‌کشید و این یعنی نداشتن مدیریت صحیح.

همچنین بنی صدر در بکارگیری مناسب سایر نیروهای موثر وهماهنگ سازی با ارتش مشکلات زیادی را ایجاد می کرد.
 
 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درابتدای جنگ تحمیلی  یک سازمان تازه تاسیسی بود که برای پاسداری ازاهداف و آرمانهای داخلی نظام شکل یافته بود واستحکام سازمانی قابل ملاحظه‌ای نداشت.
 
 مردم عادی نیز خودجوش باتشکیل گروههایی مانند گروه نامنظم با مدیریت شهید چمران، فدائیان اسلام بامدیریت هادی فدایی وآیت الله حسنی از خاک کردستان دفاع میکردند،سید مصطفی هاشمی نیز باتشکیل گروههایی از ابادان محافظت میکردند.

اما نقش ارتش در مقابل  دشمن در آن مقطع زمانی قابل تحسین است.


دلايل و نحوه تشکيل لشگر عاشورا چه بود؟
 
نیروهای اعزامی از استان قبل ازجنگ تحمیلی  در جریان کردستان تاحدودی اشنایی بارزم داشتند ودراین خصوص پادگان اموزشی خاصبان نیز تشکیل شده بود،تربیت مربی های جوانی چون شهید علی تجلایی ومصطفی مولوی درشکل گیری نیروهای رزمی موثر بوده است.


دراولین روزهای جنگ در  مهر59 اعزام نیروهایی به 10کیلومتری اهواز به فرماندهی شهید برپور را  داشتیم،نهمین روز ازجنگ دشمن بادور زدن خرمشهر به 10کیلومتری اهواز رسیده بود ،باتوجه به جبهه بستان نیروهای شهید برپور به جبهه بستان انتقال یافتند،اولین شهید استان در دفاع مقدس به نام شهید باروقی درجبهه بستان تقدیم این خاک شد،شکل گیری نیروهای آذربایجان ازمحور بستان شروع شد.
محورنیروهای صدام که ازخرمشهر گذشته راهی اهواز شده بودند منتظر محوری بودند که ازبستان وسوسنگرد عبور کنند وبه اهواز برسند تا اهواز راتصرف کنند و نیروهای اذربایجان مابین حرکت این محور یعنی سوسنگرد قرار گرفته اند که به فرماندهی تجلایی اولین طراحی جنگ شهری درماه محرم انجام شد،ولی درتب وتاب این درگیری ها که به نفع نیروهای صدام روبه اتمام بود،مکالمه ی تجلایی باشهید مدنی وانتقال ان مباحث توسط شهید مدنی به امام راحل منجر به دستور بنیان گذار.کبير انقلاب شد،امام دستور دادند که محاصره سوسنگرد شسکته شود،ارتش ونیروهای شهید چمران و سپاه که عمدتا نیروهای تبریزی بودند به فرماندهی ناصربیرقی عملیات های زیادی انجام دادند این درحالی بود که اوج ناامیدی درمسئولان مشهود است،
انجام حرکت هايي  چون،رجایی،باهنر،مدنی و شعار الله اکبر  باعث شد تانیروهای صدام مجبور به عقب نشینی شوند.
 
در آن مقطع سردار عزیز جعفری فرماندهى عملیات دشت آزادگان را  عهده دار بود و امیرشریعتی نیز جانشین وی در منطقه بود و تیپ عاشورا را سازماندهی کردند.

رسما بعد از عملیات بیت المقدس و تحویل تیپ عاشورا به نیروهای آذربایجانی، شهید آقا مهدی باکری به عنوان فرمانده تیپ عاشورا معرفی شد.

یکی از نقاط مبهم تاریخ چرایی اخراج آقا مهدی باکری از سپاه ارومیه است.لطفا در این مورد توضیح دهید؟
 
 اخراج آقا مهدی باکری از سپاه به خاطر اختلاف نظر دادستان و فرمانده سپاه وقت بود
 
 همیشه برخی مشکلات در اوایل تمامی انقلاب ها وجنگ ها اجتناب ناپذیر است و مهمترین این عوامل وجود جریان نفوذ است.


سید حسین موسوی دادستان وقت تبریز با توجه به اختلاف نظری که با درباره بعضی جریان ها با سپاه داشت بر روی فرمانده تاثیر میگذارد  تا جایی که  40نفر را اخراج کند اتفاقا این 40 نفر هم شهید می شوند.
 
متاسفانه با اعمال سلیقه، مارک هایی مانند جنبشی بر برخی افراد از جمله آقا مهدی باکری  درحالی که اين مارک جنبشی توسط نفوذی هاگذاشته می شود تا اين افراد کنار گذاشته شوند.
 
یک نفوذی مسئول وقت گزینش سپاه بود 

جالب است برای شما بگویم جریان نفوذ تا جایی در سپاه تبریز نفوذ کرده بود که یک نفر به نام عزیز محققی دستور تأييد صلاحیت پاسدار بودن را در آن زمان به افراد  میداد که بعدا مشخص شد توده ای بوده است و اصلا مسلمان نبود. ببینید نفوذ را!
 
چرا در کربلای 4 شکست خوردیم؟
من با قاطعیت میگویم که در این عملیات شکست نخوردیم. آنهایی که میگویند شکست خورده ایم یا سیاسی نگر هستند یا از جنگ تحلیل درستی ندارند.
من دراین عملیات جزء نیروهای اطلاعاتی بودم، بعد از کارهای اطلاعاتى   که کار پیچیده ای بود عمليات  انجام گرفت، فرمانده عملیات آقا امین شریعتی درابتدای عملیات گفت این عملیات داراى  ریسک عملیاتی خواهد بود که اگر کربلای 4نتیجه بدهد عالی ميشود و درغیر این صورت نیروها بایدبازگردانده شوند.
 
 
در کربلای 4 شکست نخوردیم
 
دستورالعمل عملیات کربلای 4به این صورت بود،که حرکت راشروع کرده و در صورت لو رفتن عملیات نيروها خود رابه نزدیکترین ساحل برسانند.

آمارهایی که برخی افراد درخصوص شهادت بیش از 3هزار غواص درعملیات کربلای 4 میدهند، صحیح نیست، اکثريت  شهدای عملیات کربلای 4در یگان تیپ امام رضا بوده است،
 

چطور می شود اکثر نیروهایی که درعملیات کربلای 4غواص بودند پس از17روز درعملیات کربلای پنج نیز حاضر بودنداین یعنی اکثر نیروها در عملیات کربلای 4 زنده از عملیات بیرون آمدند.

چه تفاوتی در نحوه  مدیریتی سردار شریعتی و آقا مهدی باکری، مشاهده می کردید؟
 روحیه ی تشکیل وفرماندهی درهدایت نیرو تقریبا باهم یکسان بود و با یک روش نیروها را هدایت میکردند حتی میتوانم بگویم که با اینکه سردار شریعتی جانشین اقا مهدی بود ولی دربرخی موارد ايشان را  میتوان قوی تر شمرد.


چه آفت هایی يا بهتر است بگوييم چه تغيیراتى در روحيه برخى رزمندگان بعد ازجنگ سراغ آنها آمد؟
 
به جرأت ميتوان گفت اکثريت رزمندگان روحيه انقلابى و معنوى خود را با تمام مشکلات و کم مهرى ها حفظ کرده اند. اکثر رزمندگان دفاع مقدس جانباز هستند , برای درمان جراحات جنگ تحمیلی ازجیب خود خرج میکنند،به عنوان مثال، مقصود بهار جانباز موجی واعصاب و روان پس ازمدت هادرسال 85حقوق اندکی (800هزار تومان)برایش درنظر گرفته شده که هزینه درمان را هم تامین نمیکند.
 

ببینید طرح جامع  ایثارگران بعد از بیش از 15سال است که هنوز به صورت کامل تصویب نشده است.

افراد اندکی هم دراین خصوص  داریم که جای درنگ دارند، چه طور می شود یک پاسدار میزان دارایی خودرادرمجلس 300میلیارد عنوان کند،اگر ارثیه نبرده باشد غیرقابل توجیه است!!!


درپایان و به عنوان سؤال پايانى ازدیدارتان  بامقام معظم رهبری برايمان بگوييد؟
 مقام معظم رهبری درآن جلسه اشاعه ی فرهنگ دفاع مقدس به جوانان رابا ارزش دانستند و به مثابه ی جهاد فی سبیل الله عنوان کردند.بايد اعتراف کرد که مثل همه موارد ریزبینی مقام معظم رهبری نسبت به محتویات درونی کتاب لشگر خوبان برای من بسیار قابل تامل بود...
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
خیلی فوق العاده و متفاوت بود.. ممنون
معصوم مطیع شرع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
روانت به حتم شاد نیست اقا مهدی وخیل عضیم شهدا چون همه شما نظاره گرید جانباز 800 هزار تومان ؟ دلال بدون دادن ریالی مالیات ملیون ها درامد ومردان غروب به نوا رسیده پوزخند برلب که اینو دارم و انو دارم زالو صفتان حتی به خانواده شهدا و جانباز وازاده ورزمنده دست در جیب انها هم ابائی ندارند براستی مسبب کیست ودلیل این چیست خدایا دیگر وقتشه نازل کن تابناک مثل همیشه چاپ نکن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :