از دورانی که دولت – ملتها تشکیل یافته اند و سازمان های بین المللی بعنوان ناظران تعیین استاندادهای زندگی فعالیت می نمایند مساله ای بنام مقایسه بین کشورها نیز موضوعیت یافته است. از طرفی در مباحث اقصادی،نرخ بیکاری همواره یکی از شاخص های مهم در تعیین کشورهای پیشرفته و هم چنین شاخص مهمی در تعیین کیفیت زندگی افراد در جوامع گوناگون بوده است.
کد خبر: ۳۱۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ 18 October 2016
از دورانی که دولت – ملتها تشکیل یافته اند و سازمان های بین المللی بعنوان ناظران تعیین استاندادهای زندگی فعالیت می نمایند مساله ای  بنام مقایسه بین کشورها نیز موضوعیت یافته است. از طرفی در مباحث اقصادی،نرخ بیکاری همواره یکی از شاخص های مهم در تعیین کشورهای پیشرفته  و هم چنین شاخص مهمی در تعیین کیفیت زندگی افراد در جوامع گوناگون بوده است.
 
به گزارش تابناک تبریز، بر اساس گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار 1395 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته، استان کرمانشاه با 19.2درصد بیشترین و آذربایجان شرقی با 6.3 درصد کمترین نرخ بیکاری را در میان استان های کشور به خود اختصاص داده اند.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در بهار 94 به میزان 13.7 درصد و استان آذربایجان شرقی 7.7 درصد ثبت شده بود که با محاسبه سادهی ای متوان اینگونه گفت : نرخ بیکاری در کرمانشاه 6درصد افزایش یافته اما در استان ما این نرخ با کاهشی 4و1 دهم درصدی مواجه بوده است.


 
تعداد شاغالان کشور در فاصله فصل بهار 94 تا 95 بالغ بر 742 هزار و 882 نفر اضافه شده و نرخ مشارکت اقتصادی از 38 به 39.5درصد رسیده است که در واقع می توان گفت با توجه به اینکه جمعیت استان ما 5 درصد مردم این کشور هستند با این حساب در طول یکسال گذشته بیش از 38 هزار نفر به جمعیت شاغلان استان افزوده شده اند.
تبریز از کالیفرنیا پیشی گرفت 
 
کالیفرنیا در تعقیب تبریز  
 
این در حالی است که ایالت کالیفرنیا در بهترین وضعیت نرخ بیکاری خود در در ماه مارس سال 2015 با نرخ 6.5 درصد وضعیتی بهتر از استان آذربایجان شرقی نداشته است.
هرچند برخی  از کارشناسان مسائل اقتصادی و اجتماعی ازجمله محمدرضا بادامچی عضو کمیسون اجتماعی ونماینده مردم تهران در مجلس دهم ، این کاهش نرخ بیکاری در استان را نه از بابت اشتغالزایی بلکه بدلیل مهاجرت شدید نیروی کار استان به سایر مناطق کشور یا خارج از کشور ارزیابی نموده اند.

تبریز از کالیفرنیا پیشی گرفت

هرچند می توان به موفقیت هایی چون انتخاب کلانشهر تبریز بعنوان بهترین شهر ایران از نگاه یونسکو سازمان ملل نیز اشاره کرد که نشان میدهد استان آذربایجان شرقی در روزگار اوج و شکوفائی خود به سر می برد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
البته شاید در تعداد ترکها تبریز بالاتر از کالیفرنیا باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
دروغ تا کی؟ تبریز پر بیکاره؛ اینو از دست فروش های جوراجور شهر میشه فهمید همچنین خانواده ای در تبریز وآذربایجان شرقی نیست که توخونه بیکار نداشته باشه،
hamid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
این آمار ها کلا غلط است و هیچگونه تغییر و گشایشی حداقل در تبریز نیفتاده است . با انتخابات نزدیک شد و آمار های چپانی یکی بعد از دیگری ارایه خواهند شد .در شهری که هروز شاهد بسته شدن کارخانه و کارگاهها هستیم چگونه چنین اماری میتواند صحیح باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :