درگیری لفظی در صحن علنی مجلس؛
دکتر لاریجانی در پاسخ به نماینده تهران درباره چرایی نامه‎‌نگاری رئیس مجلس با رهبر انقلاب درخصوص لایحه احکام دائمی، توضیح داد:اگر این نامه‌نگاری صورت نمی‌گرفت، مصوبه مجلس با مخالفت شورای نگهبان مواجه می‌شد.
کد خبر: ۳۱۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 18 October 2016
لاریجانی: نامه‌ها به امضای پروفسور کواکبیان ممهور شود!به به گزارش تابناک تبریز از خانه ملت، مصطفی کواکبیان در نشست علنی امروز (سه شنبه 27 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در اخطار اصل 138 قانون اساسی گفت: این اصل می‌گوید که آیین‌نامه‌ها باید توسط دولت تصویب شود ولی در لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به دستگاه‌های اجرایی اختیار داده شده که در خصوص تصویب استانداردها و تصویب شاخص‌ها اظهارنظر کنند و دولت باید آیین‌نامه‌ها را تصویب کند نه شورای خاصی.

دکتر لاریجانی در پاسخ به اخطار کواکبیان گفت: شورای عالی کشور بر اساس وظایف خود تصمیم‌گیری می‌کند و آیین‌نامه توسط دولت مشخص می‌شود و در لایحه احکام برنامه‌های توسعه کشور، آیین‌نامه‌ای نوشته نشده است.

اخطارهای پیاپی کواکبیان

همچنین نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس پیش از این اخطار گفت: رئیس مجلس سوگند یاد کرده و ماده 196 آیین‌نامه داخلی می‌گوید اگر کسی اخطار داشته باشد بلافاصله باید مذاکرات قطع شود و به اخطار توجه شود اما زمانی که اسم بنده به عنوان اخطاردهنده ذکر می‌شود توجهی به آن اخطار نمی‌شود.

دکتر لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: آقای کواکبیان شما به طور دائم در حال اخطار دادن هستید و ما اخطارهای شما را می‌شنویم.

مزاح دکتر لاریجانی با کواکبیان: مگر نامه‌نگاری بنده به نظر شما احتیاج دارد؟

کواکبیان خطاب به دکتر لاریجانی افزود: شما در پاسخ به نمایندگان معترض به لایحه برنامه ششم توسعه گفتید که بنده به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و این برای بنده سوال است که شما با چه اختیاری و بر اساس کدام ماده آیین‌نامه این نامه را به مقام معظم رهبری نوشتید.

دکتر لاریجانی در پاسخ به کواکبیان به مزاح گفت: مگر نامه‌نگاری بنده به نظر شما احتیاج دارد؟ بنده از این به بعد در کنار دفترم اتاقی قرار می‌دهم که نامه‌ها به امضای پروفسور کواکبیان ممهور شود.

وی توضیح داد: رئیس مجلس می‌تواند نامه‌نگاری کند و این انتقاد، عجیب است.

لاریجانی: به عنوان رئیس مجلس به رهبری نامه نوشتم؛ نه به نمایندگی از مجلس

کواکبیان در ادامه خطاب به دکتر لاریجانی اظهار داشت: شما به نمایندگی از مجلس گفتید که ما با این لایحه مشکل داریم. بحث برنامه، بحث مهمی است و اگر شورای نگهبان مخالفتی کند به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شود.

دکتر لاریجانی گفت: بنده به نمایندگی از مجلس این نامه را ننوشتم بلکه به عنوان رئیس مجلس این نامه‌نگاری صورت گرفته است. بنده برای رفع مشکل برنامه و نمایندگان نامه‌نگاری کردم و اگر این نامه‌نگاری صورت نمی‌گرفت با مخالفت شورای نگهبان مواجه می‌شد. شورای نگهبان در تفسیر خود تصریح می‌کند که اگر ایراد اصل 75 قانون اساسی بر لایحه‌ای گرفته شود لایحه مذکور نمی‌تواند به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شود و لایحه متوقف شده و مراعی می‌ماند./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :