ارسین رام اوغلو نویسنده روزنامه نزدیک به دولت ترکیه یعنی sabah دلیل امتناع امریکا از اجازه حضور به سربازان ترک در بازپس گیری موصل را روابط نزدیکی می داند که با روسیه آغاز شده است
کد خبر: ۳۱۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷ 19 October 2016
این سخنان اردوغان در قونیه ، دو روز قبل از آغاز حملات نظامی برای آزاسازی موصل توسط پیشمرگه های کرد، حشدالشعبی اهل سنت عراق و نیز ارتش و پلیس این کشور است
(مگر امریکایی ها 14 سال پیش از بغداد اجازه گرفتند که ما بگیریم)
(ما 350کیلومتر با عراق مرز مشترک داریم چطور می توانیم آنجا نباشیم)
(برادران ترکمن ما آنجا هستند. ما آنجا قوم وخویش داریم چطور می توانیم آنجا نباشیم)
اینها زمینه سازی هایی بود که رجب طیب رای حضور نظامیان خود در موصل انجام می داد. اما این امر محقق نشد چراکه نیروهای سیاسی زیادی از داخل عراق به دولت عبادی فشار آوردند که ترکیه در این عملیات حضور نداشته باشد.
امریکا مخالف حضور ترکیه
امریکا نیز این نظر را پذیرفته و مانع از حضور ترک ها شد. جان کری از نظر عبادی حمایت کرد و گفت هیچی کسی بدون اجازه بغداد حق مشارکت در عملیات آزادسازی موصل را ندارد.البته اردوغان پاسخ این عدم اجازه را این گونه داد: ما مسئولیتی در قابل این عملیات نخواهیم داشت.
دلیل مخالفت امریکا
هرچند ارسین رام اوغلو نویسنده روزنامه نزدیک به دولت ترکیه یعنی sabah دلیل امتناع امریکا از اجازه حضور به سربازان ترک در بازپس گیری موصل را روابط نزدیکی می داند که با روسیه آغاز شده است.روابطی که از نوامبر 2015 و در اثر سرنگونی جت سوخوی روسیه در آسمان ترکیه به تیرگی گرائیده بود اما با اظهار تاسف اردوغان این روابط از سر گرفته شد.
از طرفی دیگر بینالی یلدیریم نخست وزیر ترکیه اظهار داشته است هرچند درخواستی از ما برای حضور جنگنده هایمان در این عملیات نشده است اما وقتی زمان آن فرا رسد جنگنده های خود را به آسمان عراق اعزام خواهیم کرد. به نظر می رسد این مطلب در راستای اجرای همان طرح bیا c باشد که اردوغان وعده آن را داده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :