کد خبر: ۳۱۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴ 22 October 2016
تغییرات در دولت/معیشت مردم نه، صلاحیت روحانی در 96 ؟آری
حسن روحانی شاید پر اقبال ترین رییس جمهور این کشور از بدو انقلاب تا کنون بوده باشد. نه حزبی داشته است نه جریانی ایجاد کرده و نه جریان سیاسی خاصی از او جانانه دفاع نموده است. 
 
نقل شده است که روحانی در یکی از جلسات خصوصی اواخر سال گذشته  گفته بود، اگر وضع بر همین منوال پیش برود و از آن طرف هم احمدی نژاد کاندیدا شود من دیگر نیستم بروید دنبال کاندیدا برای خودتان باشید. البته این نقل قول در فضای مجازی پیچید و هیچ گاه مورد تائید یا تکذیب دولت قرار نگرفت.
 
حسن روحانی شاید پر اقبال ترین رییس جمهور این کشور از بدو انقلاب تا کنون بوده باشد. نه حزبی داشته است نه جریانی ایجاد کرده و نه جریان سیاسی خاصی از او جانانه دفاع نموده است.
 
 
او سکه اقبالش را در کنار زدن عارف توسط رییس جمهور اسبق و نیز حمایت انتخاباتی هاشمی و رئیس دولت اصلاحات در دور روز مانده به انتخابات 92 یافته است. شاید به تعبیری هنگامی که خبر رد صلاحیت هاشمی توسط شورای نگهبان اعلام شد ، بیش از امثال رسایی و ذوالنور ، شخص حسن روحانی خوشحال شده بود چراکه اصولگرایان در خلایی اساسی دچار شده بودند و اصلاح طلبان هنوز در شوک حوادث سال 88 بودند.
 
به هر ترتیب روحانی امسال در آخرین سال ریاست جمهوری خود قرار دارد اما به نظر می رسد رفته رفته از تاب و توان او کاسته می شود چه اینکه بعد از موفقیتی که در انتخابات مجلس نصیب شخص وی ونه اصلاح طلبان شد، امیدها برای اقدامات اساسی و موثر از سوی دولت نیز افزایش یافت اما در کمال ناباوری اینگونه نشد . امثال لاریجانی با اینکه ردای تکنوکراسی بر تن نموده ودر جایگاه مجلس نشستند اما گویا چندان دیگر نمی توانند باب میل دولت عمل نمایند.
تغییرات در دولت/معیشت مردم نه، صلاحیت روحانی در 96 ؟آری 
 
ظاهرا اشکال کار از بدنه دولت است
 
اشتباهاتی مانند آنچه در صندوق ذخیره فرهنگیان آموزش و پرورش و یا کنسرت ها  و جارو جنجال های ناشی از آن در مدیریت وزارت ارشاد و یا حدیث های تکراری بحران در ورزش کشور ، همگی دست به دست هم داند تا روحانی مجبور به تغیر در کابینه شود.
 
یک نکته مهم
 
روحانی البته در مقطعی این تغییرات را انجام داد که دیگر خیال او از بابت  از شکست از احمدی نژاد در انتخابات 96راحت شده است. چرا که وضعیت معیشتی مردم و تیپ شخصیتی محمود احمدی نژاد برای او تبدیل به کابوسی آزاد دهنده شده بود. او می داند که احمدی نژاد بطور علنی نهی شده است. وضعیت رقبای اصولگرای وی نیز چندان تعریفی ندارد چه اینکه رگه هایی از سنتی ها و پدران معنوی این جریان دست در دست روحانی دارند. مثلا باهنر ولاریجانی و مصباحی مقدم و ابوترابی فرد که همگی در نه به احمدی نژاد حاضرند پشت سر روحانی بایستند .
 
با این حساب این تغییرات چه معنایی دارد؟
 
پاسخ اینگونه است این تغییرات نه برای بدست آوردن رای مردم بلکه برای اخذ صلاحیت حضور در انتخابات 96 از سوی مراجع نظارتی انجام پذیرفته است. بسیار منطقی است که اگر رییس جمهور بدنبال رای آوری باشد بایستی به سراغ پاسخ به مطالبات اصلی مردم حرکت نماید و از این طریق موفق شود. در حالی که مطالبه اصلی مردم معیشت است و وزرای مربوط به این حوزه مانند صنعت، کارو رفاه و تامین اجتماعی ، اقتصاد ، نیرو جزو رفوزه های این دولت هستند بدون کوچکترین حاشیه ای مدیریت می نمایند اما از سویی وزرایی که بالکل به معیشت مردم دخلی ندارند از کار برکنار می گردند
 
دلایلی که برای این فرضیه می توان ارائه داد چنین است. این دلایل هرچند هر کدام نقشی معیشتی در زندگی مردم داشته اند اما به هر ترتیب مورد اشکال اساسی مراکز نظارتی کشور بوده اند.
 
1-  بالا گرفتن افتضاحی که در مساله کرسنت و همچنین عقد قراردادهای نفتی محرمانه با غربی ها که منافع ملی را خدشه دار کرد
2- شکل و شمایل مذاکرات هسته ای که توسط بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی و استراتژیک ، در حوزه های مهمی منجر به پدید آمدن کانالهایی برای نفوذ در مراکز قدرت نظام تعبیر شد  و در برخی مواقع رهبر انقلاب از آنها بعنوان خسارت یاد نمودند.
3-اعتراض تند مراجع و همچنین جامعه مدرسین بخاطر عملکرد وزرات ارشاد در مورد کنسرت ها
4-عملکرد ضعیف دولت در مقابله با فساد مانند افتضاح غندالی و صندوق رفاه
کوتاه سخن اینکه اگر روحانی بخاطر رای مردم تغییر انجام می داد ضعیف ترین بخش کابینه او وزارتهایی چون صنعت ومعدن و کار بود که تحرک چندانی در ازتقای رفاه معیشتی مردم نتوانسته اند از خود بروز دهند
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
چون غرض آمد هنر پوشیده شد ، متاسفانه مخالفان اقای روحانی هر رفتار و عملکرد ایشان را با تفسیر جناحی خودشان زیر سوال می برند .
غریبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
دولت اقای روحانی انظباط اقتصادی ندارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :