رئیس سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت گفت: می خواهند میدان آزادگان را که سومین میدان دنیاست و به مثابه گوشت لخم وزارت نفت محسوب می شود به توتالی بدهند که ۶۰ میلیون دلار رشوه داده است.
کد خبر: ۳۱۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲ 23 October 2016
احمد توکلی در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا صحبت کردن در بحث مفاسد اقتصادی در رسانه ها خوب است یا بد؟ و آیا موجب یاس، ناامیدی و سیاه نمایی نمی‌شود؟ گفت: نگفتن دردها باعث می شود که مبارزه با آن سخت شود .

نماینده سابق مجلس افزود: فساد در همه کشورها هست و هیچ استثنایی ندارد اما طرز برخوردها متفاوت است.

توکلی گفت: من هفته پیش نامه ای نوشتم و گفتم که توتال در آمریکا به سبب اینکه از سال 1995 تا  2004  به یک مقام نفتی ایران در بحث پارس جنوبی یک بار 16 میلیون دلار و یک بار  44 میلیون دلار رشوه داد  398/2 میلیون دلار جریمه شده است .

وی افزود: آمریکا این موضوع را رسیدگی می کند و جریمه را دریافت خواهد کرد و ما فکر می کنیم اگر این مسائل را نگوییم درست می شود در حالیکه باید بگوییم و برخورد متناسب هم داشته باشیم.

توکلی گفت: البته اگر پشت سر هم از مفاسد بگوییم اما برخورد مناسبی نکنیم طبیعی است که مردم مایوس می شوند اما نگفتن چاره کار نیست .

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی، سیاست بازی می شود ؟ گفت :  بله ، برخی افراد پشت جناح ها خود را پنهان می کنند اما می شود جناحی برخورد نکرد  سیاستمدارانی که مورد اعتماد مردم هستند باید پا به میدان بگذارند و مفاسد را بگویند  و از هیچ کسی هم نترسند.

نماینده سابق مجلس گفت : دهه  60 یکی از روسای کمیسیون پست و تلگراف و تلفن مجلس به اتفاق 4 بچه و  2 محافظش به دعوت NEC به سئول و توکیو برای تفرج رفته بودند در حالیکه همان موقع NEC  با وزارت پست و تلگراف مشغول مذاکره بود که به او سوئیچ بفروشند .

وی افزود : معنای این سفر معلوم است و اسلام هم تاکید دارد که مسئول نباید از موقعیتش سوء استفاده کند .

توکلی در همین خصوص به موضوعی تاریخی اشاره کرد و  گفت : فردی مسئول جمع آوری زکات بود و وقتی زکات جمع آوری شده را تحویل امیرالمومنین داد مشاهده شد که چند میش هم همراه خود دارد که وقتی امام از او پرسید اینها چیست ؟ در پاسخ گفت‌ که هدیه گرفتم و امام به او گفت : اگر تو مسئول جمع آوری زکات نبودی آیا باز به تو این هدیه را می دادند؟

توکلی ادامه داد : من همان زمان در مورد آن فرد نامه ای نوشتم و مرا به خطی عمل کردن محکوم کرد و همان فرد به من گفت که چرا فلان قاضی را که به دعوت دولت پاکستان به اتفاق پسرش در کنفرانس محلی قضایی شرکت کرده است ، افشا نمی کنید؟  من گفتم در این مورد هم اسنادش را بدهید تا منتشر کنم و اگر توضیحی بود بدهد.

توکلی افزود: به طور قطع با کتمان کردن مشکلات حل نمی شود و هیچ جای دنیا هم فساد را پنهان نمی کنند .

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا مبارزه با فساد در این سال ها نتیجه بخش نبوده است  ؟ گفت :‌ ما در خصوص مفاسد اقتصادی کار کرده ایم اما در بحث مبارزه خوب کار نکرده ایم .

توکلی افزود : همان موقع که من راجع به آن شخصی که به توکیو و سئول رفته بود افشاگری کردم رئیس وقت قوه قضائیه از من خواست که فلانی مدعی شده که توکلی آبرویش را برده است .

وی گفت: من در پاسخ گفتم که ما باید کاری کنیم که این گونه افراد با فشار افکار عمومی تنبیه شوند .

توکلی افزود : من همان موقع به رئیس وقت قوه قضائیه هشدار دادم که الان مبارزه آسان است چرا که افراد را دارند ذره ذره آلوده می کنند  و اگر ورود نکنیم مبارزه سخت می شود .

وی گفت : من سه شنبه هفته گذشته راجع به توتال و رشوه ای که داده بود، مطلبی نوشتم و گفتم که می خواهند میدان آزادگان را که  سومین میدان دنیاست و به مثابه گوشت لخم وزارت نفت محسوب می شود به توتالی بدهند که 60  میلیون دلار رشوه داده است.

توکلی افزود : چرا اصرار دارند در حالیکه ما  11 شرکت ایرانی قدرتمند در این خصوص داریم و امروز با کمال پر رویی گفته اند که ما این شرکت ها را در مناقصه راه نمی دهیم و فقط می خواهند  4 شرکت خارجی را در مناقصه شرکت دهند.

وی گفت : این اقدام غیرقانونی است و من از طرف سازمان  مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت اعلام جرم می کنم.

توکلی افزود : حمله رسانه ها در این خصوص بسیار موثر است و باید رسانه ها وقتی من این نامه را دادم به قول معروف می ترکاندند . اما هیچ کاری نکردند .

وی گفت: شبکه فساد به قدری رشد کرده است که به فساد سیستمی رسیده ایم و مبارزه دشوار شده است .

او افزود :‌ بر اساس اسلام هم هر کسی که از بیت المال سوء استفاده کند باید سرافکنده و سرشکسته شود اما ما می گوییم که نباید آبروی فرد و خانواده برود و این طور می شود که می شنویم که فردی می گوید ما حقمان را از سفره انقلاب برداشتیم ./تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :