کد خبر: ۳۲۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱ 05 November 2016
یک بار اردوغان از نیچروان (رییس منطقه خودمختار کردستان عراق)می پرسد : در یک جمله به من بگو که برای حل مشکل کردها چه اقدامی انجام دهم؟ نیچروان می گوید : در یک جمله به تو می گویم با اوجالان حرف بزن و با او توافق کن. از این پس اردوغان مذاکره با اوجالان را آغاز کرد. 
 
این مهمترین حرکت سیاسی در ترکیه در قبال کردها بود. مساله ای که از نگاه سایر احزاب ترکیه خسات محض تلقی می گردید. درهمان ایام که هنوز  داستان ناآرامی  های سوریه شروع نشده بود و این ابتکار عمل اردوغان عملی بسیار پر ریسک برای این کشور ارزیابی می شد.
قلیچدار اوغلو و باغچه لی مخالف سرسخت مذاکرات
 
(حزب جمهوری خلق به رهبری «کمال قلچداراوغلو» و حزب حرکت ملی به رهبری «دولت باغچلی» هنوز هم بر مواضع قبلی خود تاکید می ورزند و هر دو آنها اعلام کرده‌اند که ایجاد کمیسیون صلح با پ‌ک‌ک در مجلس ترکیه را رد می‌کنند و حاضر به پذیرش طرح اردوغان نیستند)
رهبران chp به همراه بدنه رای شان یکی به شدت به دنبال سازو کار جمهوریت لائیستی و mhp  , و اعضایش به شدت به دنبال یکسانی قومی و نژادی  این اقدام اردوغان را خیانت به آرمان آتاتورک می دانستد.
بهار سال  92 صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی و «سری ثریا اُندر» نماینده استانبول به سوی اربیل حرکت کرده و از آنجا به سوی سلیمانیه رفتند. دمیرتاش و اُندر غروب قرار بود به قندیل بروند و در دیدار با «مراد قاراییلان» و دیگر سران پ‌ک‌ک، نامه جدید اوجالان را به آنها تحویل دهند.
دمیرتاش بعنوان پای ثابت این مذاکرات ایفای نقش می کرد و شدیدا مورد اعتماد اردوغان بود.او از سوی اردوغان اجازه یافت تا با گسترش دامنه فعالیت حزب متبوعش نقش گسترده ای در انتخابات 2014 پارلمان ترکیه ایفا نماید که از این بستر هم برای اولین بار یک حزب کردی موفق به حضور حزبی در پارلمان ترکیه شد. این حزب با ائتلاف خود با akp زمینه ساز حضور اردوغان در قدرت شد و با این کار اردوغان توانست دو حزب بزرگ رقیب خود را دور بزند.
در واقع ثمره عملی تمامی فرایندهای مذاکره با پ ک ک و اوجالان در این حضور کردها در مجلس متجلی شد که آن هم به نفع اردوغان تمام شد.
 
تاریخ مصرف یک ساله حزب کردی
اما بعد از حضور یک و اندی ساله این حزب ، اردوغان ظن شدیدی به ارتباط این حزب با پ ک ک برده است و همین عامل سبب شده است تا زمینه نفوذ اطلاعاتی این گروهک تروریستی در مراکز قدرت ترکیه بسته شود.
هرچند این اقدامات از سوی کارشناسان زیادی مرتبط با فضای سیاسی بعد از کودتای جولای 2016 ترکیه ارزیابی می گردد اما نگارنده معتقد است این سرکوب ها نقش بسیار مهمی در جلب نظر دو  حزب رقیب حزب عدالت و توسعه یعنی جمهوریت و حرکت ملی دارد . در واقع این دستگیری ها موجب از بین رفتن رشته انتقادی این احزاب علیه اردوغان شده و می تواند زمینه های ملی گرایی را برای انسجام بیشتر نیروهای سیاسی و اجتماعی ترکیه بیش از پیش فراهم سازد.
 
نخست وزیر ترکیه
بعد از دستگیری این دو رهبر کرد ، علت آنرا عدم اطاعت آنها از قاضی پرونده تروریسم در ترکیه دانست که پلیش مجبور به اعمال زور شده است.مبنای استنادی بین علی ایلدریم نیز قانون جدید پارلمان ترکیه است که به قاضی اجازه می دهد در مواردی که برای حضور نمایندگان پارلمان در دادگاه نیازمن باشد می تواند دستور جلب صادرکند .
 
موضع امریکا
سخنگوی کاخ سفید این اقدام ترکیه را یک مساله داخلی و مورد نیاز برای مبارزه با تروریسم دانسته و تلویحا از ان حمایت کرد.کربی اذعان کرد این مسائل خدشه ای در روابط ترکیه با ناتو ایجاد نخواهد کرد.
 
نشانه ای از ارتباط دمیرتاش و پ ک ک
 
کارشناسان ،انفجار بمبی قوی در مرکز پلیس دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه   را تنها چند ساعت بعد از دستگیری  دمیرتاش که منجربه کشته شدن  9 شهروند ترک شد  یکی از نشانه های پیوندهای قوی بین رهبران حزب حرکت ملی کردها با پ ک  ک  می دانند .ساعاتی بعد از انفجار ، پ ک ک مسئولیت رسمی این انفجار را بر عهده گرفت.
 
محسن رضازاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار