کد خبر: ۳۲۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ 10 November 2016
بازی ای که بر سر علم آمد/تقلب های علمی، تحصیل در ترکیه
سرویس علمی تابناک تبریز، سالها پیش ، وقتی احمدی نژاد بنا را براین گذاشت تا بازی سیاسی خود را با هاشمی در همه زمینه ها گسترش دهد ، بناخوداگاه موضوع دانشگاه آزاد و رقابت آن با دانشگاه های سراسری نیز مطرح گردید.
 
در آن روزها دانشگاه آزاد به معنی کامل مستقل بود و وزارت علوم جز نظارت موضوعی بر دانشگاه آزاد استیلایی نداشت.
 
احمدی نژاد برای کاستن از اقتدار هاشمی که سلطه کاملی بر دانشگاه آزاد داشت و این دانشگاه همواره بعنوان سنگری سیاسی در مواقع انتخاباتی و .. به کمک هاشمی و یاران او می امد ، شروع به افزایش سهمیه قبولی دانشگاه هایی مانند پیام نور کرد. تحصیلات از نوع فراگیر و... از سوی دیگر گسترش مراکز علمی کاربردی و .. با عنوان اتصال صنعت و علم از طریق این مراکز. افزایش سهمیه دکتری در دانشگاه های سراسری و پیام نور و .. نیز یکی از راهکارهای مقابله با دانشگاه آزاد بود.
 
چراکه افرادی که نمی‌توانستند در دانشگاه سراسری مقطع دکتری خود را ادامه دهند به ناچار به سمت دانشگاه آزاد گرایش می یافتند.البته کسانی هم که هزینه دانشگاه آزاد برایشان قابل تامین نبود کشورهای همجوار ماند ترکیه وآذربایجان را برای اخذ مدرک دکتری خود  انتخاب می نمودند.
 
این تلاش ها به همراه القای فرهنگ مدرک گرائی در بین دانشجویان و افراد عادی جامعه سبب شکل گیری بنگاه های اقتصادی کلانی در حوزه آموزش عالی و کنکور و .. گردید.
 
حال بعد از قریب به 12 سال بعد از رقابت دانشگاه آزاد و دانشگاه های سراسری برای جذب دانشجو در مقاطع بالاتر نتیجه های این تلاش ها دیدنی است.
 
انتشار فریب کاری ها و تقلب های علمی که  اخیرا منتشر شده  را موید این نکته است که آمار های مربوط به تولید علم در کشور بسیار مخدوش است.
 
سطح بسیار پائین کیفی آموزش های علمی در مراکز علمی کابردری و پیام نور و حتی آزاد وسراسری درد پنهانی است که درمانی بر آن متصور نیست. بگونه ای که مدیر مرکز آموزش های فنی حرفه ای می گوید 70درصد فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار نیازمند آموزش مهارت مجدد هستند.
 
جالب اینجاست که در آن تلاش ها، یکی از مهمترین نکاتی که بخاطر آن سهمیه های دکتری و ارشد به صورت جهشی هم در دانشگاه آزاد و هم سراسری افزایش یافت بحث ممانعت از خروج ارز از کشور بود.
 
این در حالی است که علیرغم ویرانی ای حاصل از سیاست افزایش ظرفیت دانشگاهی کشور به بهای از دست دادن کیفیت آموزش ، هنوز هم بازار دانشگاه های ترکیه در تبریز داغ داغ است.
 
جالب تر اینکه هزینه های  آموزش در دانشگاه های ترکیه بسیار پائین تر از ایران می باشد
 
نتیجه اینکه نه تنها خروج ارز متوقف نشده است بلکه همچنان ادامه دارد و از طرفی هم همه دعوی سیاسی که در پشت توجیهات علمی و کلاسیک پنهان شده بود ، تنها به افت کیفیت آموزش عالی در ایران منجر گردید. امری که جز خیانت نمیتوان نامی بر آن نهاد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار