کد خبر: ۳۳۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲ 26 November 2016
به گزارش سرویس بین الملل تابناک تبریز، د‌‌‌‌ليل این مانع تراشی ها را می توان به محدودیت های سیاسی ايجاد‌‌‌‌ شد‌‌‌‌ه سياسي پس از كود‌‌‌‌تاي 15 جولاي توسط د‌‌‌‌ولت حزب عد‌‌‌‌الت و توسعه تركيه، محد‌‌‌‌ود‌‌‌‌يت د‌‌‌‌ر آزاد‌‌‌‌ي بيان، توقيف روزنامه‌ها و بازد‌‌‌‌اشت گسترد‌‌‌‌ه روزنامه‌نگاران، د‌‌‌‌ستگيري گسترد‌‌‌‌ه رهبران كرد‌‌‌‌، محد‌‌‌‌ود‌‌‌‌يت براي احزاب كرد‌‌‌‌، بازد‌‌‌‌اشت شهرد‌‌‌‌اران مناطق كرد‌‌‌‌نشين، اعلام احياي حكم اعد‌‌‌‌ام و به طور كلي اقد‌‌‌‌امات ضد‌‌‌‌ حقوق بشري تركيه از منظر غرب دانست.
 

 
 
هرچند طرح پارلمان غيرالزام‌آور است و جنبه حقوقي ند‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ مگر آنكه اين مصوبه د‌‌‌‌ر نشست سران اتحاد‌‌‌‌يه اروپا نيز به تصويب برسد‌‌‌‌ كه با توجه به ملاحظات آنها نسبت به تركيه، تصويب آن بعيد‌‌‌‌ به نظر مي‌آيد‌‌‌‌. با این حال این مصوبه غیر الزام آور سبب ایجاد تبعات سیاسی واقتصادی برای ترکیه خواهد شد. این در حالی است که ارد‌‌‌‌وغان د‌‌‌‌ر نخستين واكنش به اين اقد‌‌‌‌ام پارلمان اروپا اعلام كرد‌‌‌‌ه كه مرزهاي تركيه براي ورود‌‌‌‌ پناهند‌‌‌‌گان به سمت اروپا را باز خواهد‌‌‌‌ كرد‌‌‌‌.

این کش و قوس سیاسی بیش از آنچه به ضرر ترکیه باشد به ضرر اروپا خواهد بود. نوشتار حاضر به استناد در تائیداین مطلب می پردازد

1-ترامپ و چرخش به راست

انتخاب ترامپ ، یقینا نوعی چرخش به راست محسوب می گردد. دوری گزینی از برخی شعارهای لیبرال امریکایی مانند تلاش برای دنیایی متحد و یا تلاش برای استقرار لیبرال دمکراسی در دنیا و.. نزدیک شدن به تفکرات درون گرایانه مانند ساختن مجدد امریکا. یا امریکا برای امریکائیان و بازگشت به دوران آقایی امریکا و... همه اینها زنگ خطری برای اغلب رفقای امریکا در اقصی نقاط جهان محسوب می گردد. مهمترین این رفقا را می توان اروپا وژاپن دانست. او معتقد است اروپا باید در مقابل روسیه از خود دفاع کند و اگر به کمک امریکا نیازمند است باید هزینه آن را پرداخت کند. این یعنی قدرت گرفتن روسیه و تضعیف غیر مستقیم اتحادیه اروپا.

نتیجه تصویری برای اتحادیه اروپا و ترکیه 

2- وضعیت داخل اروپا

هسته اصلی اتحادیه اروپا را سه کشور آلمان فرانسه و ایتالیا بعنوان نخبگان سیاسی نظامی و اقتصادی اروپا تشکیل می دهند. با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دولت راست ترزا می و بوریس جانسون تلاشهای واگرایانه برای گسستن پیوند های بین اتحادیه اروپا و انگلیس تسریع نیز خواهد گردید.

ایتالیا

در ایتالیا دولت ماتئو رنتسی از اردوگاه چپ میانه دچار ضعف و فترت سیاسی است این در حالی است که برلوسکونی که مشابه ایتالیایی ترامپ لقب گرفته است درحال اوج گیری است .هم چنین چپ تندرو نیز وضعیت بهتری نسبت به میانه رو ها دارد و این در حالی است که نظرسنجی ها برای سنجش میزان علاقه مردم ایتالیا برای خروج از اتحادیه اروپا بسیار نگران کننده است . با این اوصاف با توجه به احتمال پیروزی احزاب مخالف دولت در انتخابات 2017 ، وضعیت ایتالیا برای باقی ماندن در اتحادیه بسیار مبهم است.

فرانسوا فیون راستگرا

ازسوی دیگر در فرانسه کاندیدای حزب جمهوری خواهان فرانسوا فیون راستگرا انتخاب شده است . او مشابه مدلهای ترامپی و برلوسکونیایی خود می اندیشد . تلاش برای اقتدار بیشتر دولت ها از طریق کاهش ارائه خدمات به دولت های ضعیف و مخالفت با پذیرش مسلمانان و مهاجران افریقایی و... فرانسوا فیو از دوستان صمیمی پوتین رییس جمهور روسیه است.

نتیجه تصویری برای اتحادیه اروپا و ترکیه 

ژرمن های تنها

با این اوصاف اکنون تنها آلمان است که به تنهایی مدافع ارزشهای لیبرال دمکراسی(تعامل فرهگ ها- آیدیالیسم جهانی –پذیرش 1میلیون مهاجر) در اتحادیه اروپا ست. وضعیت آنجلا مرکل برای انتخاب سومین باره چندان روشن نیست هرچند او از محبوبیت خوبی در آلمان و بخصوص در میان مهاجران این کشور برخوردار است اما برای سومین بار انتخاب شدن این بانوی آهنین سخت است. هرچند در صورت انتخاب شدن هم در هسته اروپا تنها خواهد بود.

از مجموع شرایط کشورهای موثر که نقش لکوموتیو اتحادیه اروپا را برعهده دارند چنین بر می آید که این اتحادیه در مقابل چالش هایی که امریکای ترامپ و از طرفی تهدید های پوتین و از سوی دیگر بحران اقتصادی که تاکنون از شر آن نتوانسته اند خلاص شوند ، آنچنان استحکامی نخواهد داشت. حال از طرف دیگر اگر این اتحادیه بر روی کشورهای منتظر اجازه ورود به اروپا نمی تواند ریسک کند.

چراکه راندن ترکیه از این اتحادیه بیش از پیش موجب نزدیکی اجباری ترک ها به شرق و روسیه خواهد گردید. ترک ها بخصوص اردوغان نشان داده اند که در سیاست خود کاملا به مبانی پراگماتیسم پایبند هستند و از این محمل می توانند با روی برگرداندن از گذشته، با اتخاذ سیاست موازنه هم شرق هم غرب به تضعیف اتحادیه اروپا کمک کنند.

نکته این جاست که بزرگترین نیاز اروپای امروز گاز و امنیت است .

که متاسفانه یا خوشبختانه مسیر هر دو از آنکارا می گذرد.

در واقع اردوغان شانس آورد که اروپایی ها این مسیر را برای او گشودند نه اینکه خود انتخاب کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار