افزایش سطح تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز، ادعایی بود که مسئولان نفتی دولت یازدهم مطرح کرده و آن را یکی از برکات برجام جا می‌زدند.
کد خبر: ۳۳۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸ 03 December 2016
در حالی که در ماه‌های گذشته مسئولان وزارت نفت بارها افزایش تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز را به رخ کشیده بودند، اکنون پس از اجلاس اوپک، زنگنه می‌گوید تولید نفت ایران هنوز به 4 میلیون بشکه در روز نرسیده است.

افزایش سطح تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز، ادعایی بود که مسئولان نفتی دولت یازدهم مطرح کرده و آن را یکی از برکات برجام جا می‌زدند. جالب آن که این ادعا از سوی بالاترین مقام نفتی دولت نیز بارها مطرح شده بود.

به عنوان مثال، جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ زنگنه اعلام کرد: تولید نفت ایران به ۴ میلیون بشکه در روز رسید

وزیر نفت گفت: بر اساس گزارش منابع ثانویه، تولید روزانه نفت خام ایران حدود چهار میلیون بشکه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بیژن نامدار زنگنه درباره سطح استخراج نفت ایران گفت به سطح تولید قبل از تحریم نزدیک شده‌ایم.

او گفت: منابع ثانویه، تولید نفت ایران را حدود چهار میلیون بشکه در روز اعلام کرده اند.

زنگنه حرف خود را پس گرفت: تولید 4 میلیونی نفت واقعیت نداشت

13 مهرماه روزنامه دولت (ایران) به نقل از علی کاردر معاون وزیر نفت نوشته بود: تولید نفت ایران اکنون به 4 میلیون بشکه در روز رسیده است.

13 آبان‌ماه هم روزنامه دولت (ایران) به نقل از زنگنه اعلام کرد:‌در حالی که در زمان اجرای برجام و لغو تحریم‌ها تولید نفت ایران حدود 2 میلیون و 800 هزار بشکه در روز بود، این رقم اکنون به 4 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

روزنامه ایران 23 آبان هم به نقل از عبدالمحمد دلپریش؛ مدیربرنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت نوشت: الان تولید نفت خام ایران در مرز 4 میلیون بشکه در روز قرار دارد و بزودی از این رقم نیز عبور خواهد کرد.

اما برخلاف تمام آن تبلیغات رسانه‌ای، در اجلاس اخیر اوپک سطح تولید نفت ایران به طور رسمی کمتر از 3.8 میلیون بشکه در روز تصویب شد که نشانه کاهش 200 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران است.

با این حال، زنگنه وزیر نفت در بازگشت از اجلاس اوپک در یک گفتگوی تلویزیونی درباره رقم تولید نفت ایران اعلام کرد:‌ منابع ثانویه رقم سه میلیون و ۷۰۷ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر را برای ما نوشته اند.

درباره عقب‌نشینی زنگنه از ادعاهای قبلی درباره عبور از تولید 4 میلیون بشکه در روز دو حالت متصور است:

1- حالت اول آن است که تاکنون مسئولان وزارت نفت دولت دهم درباره رسیدن به سطح 4 میلیون بشکه در روز، اطلاعات نادرست بیان می‌کرده‌اند.

2- حالت دوم آن است که به علت پذیرش کاهش 200 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران از سوی زنگنه در اجلاس اوپک و تعیین سقف کمتر از 3.8 میلیون بشکه در روز، اکنون مسئولان وزارت نفت برای فریب افکار عمومی می‌گویند که سطح تولید فعلی ایران 3 میلیون و 707 هزار بشکه در روز است تا اینطور به مردم بقبولانند که ایران از اوپک مجوز افزایش تولید تا 3 میلیون و 797 هزار بشکه را گرفته است. اما در واقع امر، ایران مکلف به کاهش تولید شده است./مشرق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :