کد خبر: ۳۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 11 May 2015
باسمه تعالی

آیا یمن معادلات منطقه را بر هم خواهد زد؟
اوضاع اسفبار یمن می طلبد تا همه نگاه ها به سوی این منطقه بحران زده سوق یابد و مهمتراز همه  لازم است تا عدالت طلبان و یاری کنندگان ستمدیدگان عالم برای یاری به  مردم این سرزمین فقیر همت خود را متعای سازند.
یمن علاوه بر اینکه بسیار فقیر است متاسفانه افق روشنی نیز در آینده این منطقه بسیار حساس و مهم جهان ندارد. چراکه عدموجود زیرساخت های اساسی برای پیشرفت این قسمت از خاورمیانه باضافه عدم وجود منابع عظیم خام مانند نفت و گاز این چشم انداز را تمام عیار می سازد. البته اینها به معنای این نیست که یمن بی خاصیت است. خاصیت یمن به اهمیت ژئوپلتیک آن است. بخش مهمی از نقطه اتصال گذرگاه های تجاری و مواصلاتی جهان که عبارت است از بندر عدن و باب المندب.
علاوه بر این ها یمن اهمیت دیگری نیز دارد.
جنگ یمن متاسفانه آغاز گاه جنگ های نیابتی عربستان و ایران نیز می باشد.
تا این جای تاریخجنگی بین  این دو کشور بسیار مهم منطقه در بر نگرفته است . اولین تخاصم رزمی دو کشور که به صورت نیابتی از طرف عربستان حمله صدام تبلور بخش آن بود با سرنوشتی شوم به پایان رسید. ونتیجه ناخواسته آن یعنی اشغال کویت اتفاقا سبب حضور مجدانه و توام با توجیه امریکا در منطقه شد. از بد حادثه با فروپاشی شوروی یکه تازی امریکا بر اساس گفتمان مونوپلسی جهان  در منطقه خاورمیانه و آن هم در خلیج همیشه فارس به وقوع پیوست. یعنی نوعی مبنای حیثیتی برای کنترل گذرگاه های حساس جهان که تضمین کننده تبادلات انرژی و کالاهای استراتژیک به بازار بزرگ خاورمیانه بود ایجاد گردید. عمق استراتژیک امریکا دراین منطقه تعریف شد و ..
از سال 1994 بحران منطقه افغانستان آرامشی نسبی به این منطقه القا نمود . در حالیکه چون این بحران ریشه های عقیدتی بسیار محکم داشت می توانست بستری برای تسری به تمام منطقه داشته باشد همچنانکه در قضیه تولید داعش به وضوح این امر نمایان بود.
با اشغال عراق و افغانستان توسط امریکا و البته ناتو بحران منطقه یکپارچه و یکدست گردید. جزیره ثباتی برای ثرتمندان و جزیره بحران برای فقرای منطقه ساخته و تکمیل شد.
هرچند تمامی حوادث را نمی توان به دخالت امریکائی ها حواله نمود اما در بسیباری از تداوم جرایانات دست امریکا به راحتی دیده می شود..مخلص کلام اینکه امریکا در این وادی حیثیتی خاورمیانه منافع خود را همواره در تداوم بحران ها می جسته است .بحرانی  که امروز با کشانده شدن جنگ ها به دامنه عقیدتی مردمان این منطقه رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. تثبیت قدرت حوثی های به عنوان نماد جریانی شیعی در یمن و جنگ سبوعانه عربستان و برخی کشورهای منطقه علیه حاکمیت این گروه نگرانی ها از عواقب این درگیری را دو چندن نموده است . خبر دیوار کشیدن به قبرستان بقیع و اتهامات صریحی که وزیر خارجه جدید سعودی علیه ایران بکاربرده همگی نشان از تشدید این تعارض خطرناک دارد که سعودیها با بریدن امیدهایشان از مذاکرات ایران با 5+1 سراسیمه در حال شکل دادن نوع جدیدی از تخاصم با ایران هستند که شاید نتیجه آن جنگ نیابتی شدید اما مستقیم با قدرت بلامنازع منطقع یعنی ایران خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :