رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قانون اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام را هر چه سریع‌تر اجرا و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.
کد خبر: ۳۳۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳ 04 December 2016

 علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس 14 آذر 95 با اشاره به شهادت زائران ایرانی در بمب‌گذاری حله عراق گفت: شهادت 10ها نفر از زائران ایرانی اوج سبوعیت جریان تروریستی داعش را نشان داد.

وی افزود: در تاریخ اسلام کمتر سابقه‌ای به این وقاحت سراغ داریم که گروهی در انجام اعمال خود تا به این حد لاابالی باشند.

رئیس مجلس اظهار داشت: در این شرایط به هم ریخته امنیتی در منطقه ایران با تدبیر و با همت نیروهای مسلح و امنیتی خوشبختانه از امنیت پایدار برخوردار است.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حادثه ریلی در استان سمنان خاطرنشان کرد: کمیته‌هایی برای رسیدگی به این حادثه دردآور تشکیل شد و کمیسیون عمران مجلس در این زمینه تلاش وافری کرد و گزارش اولیه خود را تهیه کرد که به زودی به اطلاع نمایندگان خواهد رسید. 

وی با اشاره به تصویب قانون تمدید تحریم‌های ایران در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا افزود: در همین زمان که این قانون به مجلس آمریکا به تصویب رسید رئیس‌جمهور آمریکا که یک طرف توافق هسته‌ای بود در مقابل این سؤال که چنین اقدامی خلاف توافق است، اعلام کرد شما محدودیت‌های من را در کنگره می‌دانید.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا این موضع رئیس‌جمهور آمریکا موضعی صادقانه است؟ یعنی رئیس‌جمهور آمریکا پس از انتخابات اخیر آنقدر در مجلس نمایندگان و سنا بی‌اعتبار شده است که حتی هم‌حزبی‌های او نیز به نظرش توجهی نمی‌کنند. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: حدود نیمی از اعضای کنگره از حزب دموکرات هستند. چطور یک نفر از آنها رای نداد. این امر حکایت از آن می‌کند که کل سیستم حکومت آمریکا دموکرات و جمهوری‌خواه و تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران توافق کرده‌اند و معنای این امر بی‌اعتباری رئیس‌جمهور فعلی این کشور است.

وی افزود: چطور موقع انجام توافق هسته‌ای اعضای حزب رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در مجلس نمایندگان و سنا موفق شدند جلوی جمهوری‌خواهان را بگیرند اما در اینجا یک نفر هم از دموکرات‌ها در سنا شأنی برای تعهد رئیس‌جمهور آمریکا قائل نشد.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ این حادثه نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در این توافق با شرافت عمل نکرد و گفته اخیر وی که بنده محدودیت‌هایی در کنگره دارم از روی صداقت نیست. محدویت دارد اما نه تا به این حد. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تمدید تحریم‌های ایران برخلاف توافق هسته‌ای است. حداقل با بررسی اجمالی که من انجام دادم در 8 جا در برجام به نوعی مخالفت با چنین رویکردی را نشان داده است. 

وی افزود: به عنوان مثال در بند «ه» دیباچه آمده است؛ گروه 1+5 و ایران متعهد می‌شوند که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده بر مبنای احترام متقابل اجرا کنند و از هر گونه اقدام مغایر با نص، روح و هدف این برجام که سبب تخریب اجرای موفق آن شود خودداری کنند و گروه 1+5 از تحمیل الزامات مقرراتی و آئین‌نامه‌ای تبعیض‌آمیز به جایگزینی تحریم‌ها و اقدامات محدودیت‌سازی که تحت پوشش این برجام قرار می‌گیرند، خودداری خواهند ورزید.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بند 21 برجام آمده است؛ ایالات متحده منطبق با این برجام تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد. این تحریم‌ها شامل حوزه‌های معاملات با بخش انرژی ایران، سرمایه‌گذاری شامل مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کالا، خدمات، اطلاعات،‌ فناوری و دانش فنی و کمک به بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در قانون ایستا محور اصلی تمرکز تحریم‌ها روی نفت، گاز و سرمایه‌گذاری بعدی آن مثل پتروشیمی که با صراحت در بند 21 برجام ایالات متحده باید از این تحریم‌ها خودداری کند.

وی افزود: وزیر امور خارجه آمریکا بارها این معنا را اعلام کرد و حتی قبل از بحث در سنا نیز اعلام نگرانی کرد. لذا اقدام آمریکایی‌ها هیچ توجیهی از نظر تعهد بین‌المللی ندارد و از طرفی پایبندی ایران نیز بر حسب نظر سازمان‌های بین‌المللی مسجل است.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در مجلس قانون بسیار مهمی را تصویب کردیم و به نظر می‌رسد تکلیف کار در قانون مصوب مجلس روشن شده است. در بند 3 این قانون ما به صراحت بیان کردیم اگر یکی از طرفین به تحریم‌ها روی بیاورد یا تحریم‌های جایگزین مشخص شود دولت باید چه اقداماتی را انجام دهد. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: چون در این گونه موارد تحریم‌هایی ایجاد شده و دولت باید متناسب با این قانون اقدامات لازم را صورت دهد و لذا ما اکیدا از دولت می‌خواهیم مطابق مصوبه مجلس در قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام به خصوص بندهای 3 و 7 آن اقدام متقابل را در ازای گستاخی آنان هرچه سریع‌تر به موقع اجرا قرار دهد و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

وی افزود: از همه دوستداران انقلاب در قوای مختلف می‌خواهیم در شرایط فعلی کشور که احتیاج به وفاق بیشتر داریم تمامی سعی خود را در وحدت و همدلی صرف کنند و از اقداماتی که چالش برای کشور ایجاد می‌کنند بپرهیزند تا وقت مسئولین صرف منافع ملی کشور شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما اکیدا از دولت می‌خواهیم تا قانون اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام را در ازای گستاخی طرف مقابل هر چه سریع‌تر اجرا کند و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت روز مجلس اظهار داشت: شهید مدرس به حق معتقد بود که مجلس مرکز ثقل و نقطه قضا و قدر مملکت ایران است و در جای دیگر گفت عظمت ملت همان عظمت مجلس است. هر ملتی بزرگواری و عظمتش بسته به عظمت مجلس است. پس هر کسی ملتی را بزرگ و باعظمت بخواهد باید مجلس آن را بزرگ و باعظمت بداند. 

لاریجانی اضافه کرد: به همین جهت از دور دوم مجلس که مدرس به عنوان ناظر و مجتهد طراز اول وارد مجلس شد تا پایان مجلس ششم اهتمام ویژه‌ای به جایگاه مجلس داشت و در همه امور سیاسی، فرهنگی، امنیتی، حقوقی و اقتصادی اظهار نظر تاثیرگذاری داشت و خود به سایر نمایندگان توصیه‌ای کرده است. البته آقایان وکلا تصدیق می‌کنند که این کاری که ما قبول کردیم بهترین کارهاست و اهم امور است. پس باید بهترین اوقات‌مان را برای این کار معین کنیم. در حقیقت اداره کننده مملکت آقایان وکلا هستند.

وی افزود: البته شرایط زمانه مدرس و سال‌های آغاز مشروطیت و به هم ریختگی صحنه بین‌المللی و سرریز آن بر کشور ما و چند دستگی‌ها در داخل کشور در استقرار تفکر محوریت مجلس نزد مدرس بی‌تاثیر نبود اما نظریه مدرس مربوط به یک دوره تاریخی خاص نیست. او می‌گوید تعقیب از مقالات روسو نمی‌کنیم برای این است که افکار عالیه محمد بن عبدالله (ص) را برای نظم اجتماع بهتر از افکار روسو می‌دانیم.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:موقعی که رضا شاه به دنبال تغییر ساختار حکومت بود و بحث جمهوریت را مطرح کرد مدرس اعلام کرد که من با جمهوری واقعی مخالف نیستم و حکومت صدر اسلام هم تقریبا و بلکه حقیقتا جمهوری بوده است.ولی این جمهوری که می‌خواهند به ما تحمیل کنند بنا بر اراده ملت نیست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این موارد نشان می‌دهد که نظام فکر سیاسی مدرس مبتنی بر شناخت سنت اسلامی به سوی مردم‌سالاری و تقویت نهاد مجلس بوده است و بدون تردید تلاش‌های آن مرد بزرگ الهی تاثیرات خود را در تاسیس نظام جمهوری اسلامی گذاشت و به درستی روز مجلس با نام مدرس متبرک شد.

وی افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بر همین منهج مجلس را در رأس امور کشور قرار دادند و امیدواریم مجلس امروز در جهت مدرسه مدرس حرکت کند.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مدرس در سال‌های پایان عمر خود که در تبعید و حبس به سر می‌برد نوشته است؛ نظر به اینکه سال‌ها بود در بعضی اوقات که به خود می‌آمدم به هر حال که بودم از خداوند مسئلت می‌کردم که فراغتی به من مرحمت بفرماید که چند امر را به توفیق خودش انجام دهم. اولین محاسبه عمر را سرمایه عمر و قوای جوانی را در چه راهی صرف کردم و دیگر اینکه درباره معلومات و حقایقی که در فطرت من خداوند گذاشته تفکر کرده و اجتهاد کنم و سوم آنچه از من فوت شده اعم از اعمال و کار تدارک کنم و در این پیشامد قهری به موفقیتی که سال‌ها از خداوند تبارک و تعالی مسئلت می‌کردم تقریبا نائل آمدم./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار