اصلاح طلبان هر طور که فکر می کنند نمی توانند کاندیدایی به جز حسن روحانی داشه باشند.
کد خبر: ۳۳۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴ 04 December 2016
اصلاح طلبان هر طور که فکر می کنند نمی توانند کاندیدایی به جز حسن روحانی داشه باشند.
این گزاره تا چند روز قبل یعنی دقیقا بامداد 1 دسامبر روزی که سنای امریکا قانون داماتو و یا اصطلاحا isa را تمدید کرد. از این طرف رهبر معظم انقلاب چند روز قبل از این اقدام هشدار داده بودند که این تمدید معادل نقض برجام برای ایران خواهد بود ولی طرف ایرانی یعنی دولت مدافع برجام در آشفته بازار عصبانیت ناشی از تمدید این قانون مسیرهای مختلفی را برای اقناع افکار عمومی طی کرد. اما هیچ کدام نتیجه نداد.
 
نه بازار ناصر خسرو تهران آرام شد و نه دلار آرام گرفت. اینها یعنی اینکه جامعه قبل از اینکه دولت چیزی بگوید علایم نارضایتی خود  از این وضعیت را اعلام نمود.
 
این البته تنها نکته منفی کارنامه دولت تدبیر و امید نبود که همه تخم مرغ های سیاسی خود را در سبد برجام گذاشته بود اما شاید مهمترین و اساسی ترین ایراد کار دولت هم همین بود.
 
این را البته احمدی نژاد هم پیش بینی کرده بود. زمانی که در مراسم ختم یک شخصیت کشوری خبرنگاری از وی نظرش را در مورد برجام پرسید احمدی نژاد پاسخ داد ، فاتحه خوانده ای ؟

 
امروز برجام نتیجه دلخواه را نداده است. نه وزیر خارجه دولت  این مساله را می پذیرد نه رییس سازمان انرژی اتمی کشور و نه افکار عمومی . حال این بدشانسی را باید در طول زمان نیز رصد کرد.
نخستین واکنش ها در عالم سیاست اغلب دو پهلو و پر ابهام از سوی سیاسیون ظاهر می گردد ، سپس کم کم تبدیل به گزاره های قطعی  و صریح می گردد.
 
شاید بتوان مصاحبه آقای الویری شهردار سابق تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب را نخستین واکنش تلویحی برای این ناکارآمدی دولت  دانست.
 
الویری که عضو کارگزاران سازندگی و  رییس کمیته صیانت از آرای کروبی در سال 88 بود دیروز در مصاحبه با شرق سه دلیل عمده را برای احتمال معرفی کاندیدای ریاست جمهوری برای رقابت با روحانی درسال 96 را اینگونه ذکر می کند.
 
1-شاید روحانی رد صلاحیت شود. این مساله در گذشته نیز صادق بوده  و مثلا شخصیتی مانند هاشمی با آن همه سابقه انقلابی گری رد صلاحیت شد.
 
2-اینکه روحانی خودش نیاید. این هم یک دلیل دیگر است که الویری مطرح می کند. هرچند الویری علت نیامدن روحانی را بر پایه خواست شخصی او گذاشته و توضیحی در این خصوص نمی دهد.
 
3-مردم اقبال نداشته باشند. این مهمترین دلیلی است که الویری با نگرانی در مورد آن صحبت می کند. او از امروز که پنبه برجام را امریکایی ها زدند ، نگران افول محبوبین حسن روحانی شده است.
 
الویری در این گفتگو هرچند دلیل معرفی کاندیدا را حضور آلترناتیو برای روحانی اعلام می کند ، به این صورت که به هر دلیل از دلایل سه گانه اگر احتمال موفقیت برای روحانی وجود نداشته باشد معرفی کاندیدا توسط اصلاح طلبان موجه و مشروع می گردد.
 
او در این مصاحبه عارف و اسحاق جهانگیری را بعنوان دو گزینه  احتمالی اصلاح طلبان نام می برد.
 
به نظر می رسد اصلاح طلبان پیام رای سنا به تحریم مجدد ایران را زود تر از حسن روحانی دریافت کرده اند. شاید این قدم ها قدم های عبور از روحانی باشد که امروز الویری استارت آن را می زند.
محسن رضازاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :