کد خبر: ۳۵۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰ 28 December 2016
اصطلاح نفت شیل به کلیه سنگهای رسوبی که حاوی مواد نفتی(بیتامینوس) باشند اطلاق میشود که این مواد در اثر حرارت در یک  فرایند تجزیه شیمیایی به نفت تبدیل میشود.
 
به گزارش سرویس بین الملل تابناک تبریز، نفت شیل در طی چندین میلیون سال از انباشته شدن سیلت و مواد آلی در کف دریاها و رودخانه ها بوجود آمده است. استخراج نفت از شیل می تواند مثل استخراج نفت از چاه باشد با این تفاوت که استخراج نفت به این روش پیچیده و گرانتر است، چون نفت شیل در ابتدا بصورت مایع از چاه استخراج نمیشود بلکه در داخل سنگهای جامد است ابتدا باید استخراج و سپس در معرض حرارت زیاد قرار گیرد و مایع به دست آمده جدا و جمع آوری بشود.
 
با اینکه این رسوبات در بیشتر نقاط جهان پراکنده هستند ولی بزرگترین منابع آن در سازند رودخانه سبز، در امریکا واقع شده است جاییکه زمینهای ایالتهای کلرادو، وایومینگ و یوتا را میپوشاند.
 
حجم نفت موجود در این مخازن حدود 1.2 تا 1.8 میلیارد بشکه است که اگر میانگین آنرا هم بگیریم که رقمی بالغ بر 8000میلیون بشکه میشود که 3  برابر کل ذخیره نفت کشور عربستان صعودی است.
 
لازم به ذکر است 70 درصد زمینهایی که این مخازن در آن هستند زمینهای ایالتی است و متعلق به دولت آمریکا است. نیاز آمریکا در حال حاضر 20 میلیون بشکه در روز است که اگر حداقل یک چهارم نیاز آریکا از این مخزن تامین شود(حدود 800 هزار بشکه) ، ذخیره این مخزن تا 400 سال میتواند پاسخگو باشد واین یعنی کاهش وابستگی آمریکا به نفت و به طبع آن خاورمیانه.
 
 
لازم به ذکر است که در اردیبهشت امسال نیز خبر کشف مخازن نفت شیل در منطقه لرستان ایران نیز منتشر شد و می توان گفت که ایران و امریکا در یک رقابت برای استخراج نفت از مخازن نفت شیت هستند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Australia
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
براي استخراج تفت شيل كمپاني لر شيل اقدام به راه اندازي پايلوت كرده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :