در آخرین نامه نماینده آیت الله سبحانی به شبستری عنوان شد
اینجانب به عنوان نماینده مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی سبحانی اصرار شما را بر عدم مناظره درک نمی ‌کنم. به هر حال، تقاضای مناظره از جانب شما و اصرار بر عدم مناظره نیز از جانب شما است.
کد خبر: ۳۵۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲ 31 December 2016
به گزارش تابناک قم، چندی پیش آیت الله سبحانی از مراجع تقلید، محمد محمدرضایی مدیر گروه فلسفه دین دانشگاه تهران را به عنوان نماینده خود جهت مناظره با محمد مجتهد شبستری معرفی کرد.

پس از آن محمدرضایی دو بار مجتهد شبستری را به مناظره دعوت کرده و امروز برای مرتبه سوم و آخرین بار از شبستری دعوت به عمل آورد. 

متن آخرین نامه نماینده آیت الله سبحانی به محمد شبستری برای دعوت به مناظره بدین شرح است:

باسمه تعالی
حضور محترم جناب آقای دکتر محمد شبستری (دام عزه)
با اهداء سلام و درخواست توفیق الهی

احتراماً بدین وسیله آخرین پیام و دعوت به مناظره را خدمت جناب عالی اعلام می‌دارم. در صورت پذیرش مناظره، این فرصت، مغتنم بود که مبانی فلسفی و کلامی قرائت جدیدتان از کتاب و سنت، مورد ارزیابی نقادانه قرار می‌گرفت و از این طریق به نقایص احتمالی، آگاه و سپس به اصلاح و ترمیم آن‌ها همت می‌گماشتید. شما که براساس دیدگاه هرمنوتیکی خود، «هیچ قرائتی را از دین، قطعی الانطباق نمی‌دانید و معتقدید که هیچ کس نمی‌تواند بگوید قرائت من قطعی الانطباق با قرائت پیامبر و ائمه است»، در عجبم که با این معیار شکاکانه، چگونه با قرآئت مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) از دین مخالفت می‌ورزید و تنها قرائت خود را از دین انسانی و اخلاقی و سازگار با قرائت پیامبر و ائمه می‌دانید و از مسلمات تاریخ شیعه به زعم خود سخن به میان می‌آورید.

و نیز جناب آقای دکتر شبستری، جناب عالی در انتهای پیام خود به آیه‌ای از قرآن مجید تمسک کرده‌اید:
إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ (هود:۸۸)
من قصدی جز اصلاح [جامعه] تا آنجا که بتوانم ندارم

این مناظره می‌توانست تا حدی اصلاح مورد نظر شما را عملی سازد، زیرا در این قبیل مناظره‌ها، افکار، عقاید دو طرف مطرح و مخاطبین خود به قضاوت و گزینش می‌پردازند. علاوه بر آن جناب عالی از این آیه برداشت کرده‌اید که تنها راه اصلاح جامعه (که لغو نیست) مناظره با مراجع عظام تقلید است. لذا بقیه مناظره‌ها لغو است و شما هم که کار لغو به انجام نمی‌رسانید: آیا کمی تأمل نموده‌اید که این مدعای جناب عالی با مبنای هرمنوتیکی قرائت جدید شما از دین ناسازگار است، زیرا براساس آن مبنا، «هیچ قرائتی را یقینی و قطعی الانطباق ندانسته و همه قرائت‌ها را ظنی تلقی می‌کنید». حال چه شده است که به قطع از این آیه برداشت کرده‌اید که تنها راه اصلاح جامعه که لغو نسیت، مناظره با مراجع است. از این‌رو پیشنهاد می‌شود جناب عالی، قبل از اصلاح جامعه به اصلاح و سازواری افکار و عقاید خود بپردازید یعنی نتایج را با مبنای اندیشه خود سازگار نماید.

اینجانب به عنوان نماینده مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی (دام عزه) اصرار شما را بر عدم مناظره درک نمی‌کنم. به هر حال تقاضای مناظره از جانب شما و اصرار بر عدم مناظره نیز از جانب شما است.

در پایان، ذکر دو نکته را شایسته می‌دانم:

۱- جناب عالی در بیانیه خود تحت عنوان «چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند» یکی از احتمالات نیامدن مراجع را چنین مطرح کرده‌اید: «برای آقایان محترم (مراجع) معلوم نیست که من چه می‌گویم و مبناهای من چیست تا بتوانند درباره صحت و سقم استدلال‌های من داوری کنند». در جواب آن به اجمال می‌گویم که برخی از مراجع از جمله حضرت استاد، آیت الله العظمی سبحانی در حوزه کلام جدید، هرموتیک، زبان دینی، تجربه دینی، پلورالیسم و قرائت‌های مختلف از دین و .... چهار جلد کتاب تحت عنوان «مدخل مسائل جدید کلامی» نگاشته‌اند که در آن‌ها این موضوعات مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. از این رو، ادعای ناآگاهی و عدم اطلاع آقایان از مسائل جدید کلامی، ادعای بدون دلیل است.

وَلَا تَقْفُ مَا لَیسَ لَک بِهِ عِلْمٌ (اسراء: ۳۶)
و چیزی را که بدان علم نداری دنبال مکن.

۲- جناب عالی در بیانیه دیگر خود تحت عنوان «بار دیگر می‌گویم اسلام کلیسا ندارد» (مورخ ۲۱/آذر/۱۳۹۵)

مطرح کرده‌اید که آقایان مراجع هیچ گونه پاسخی به مقالات من از جمله مقاله «چگونه مبانی کلامی و فقهی فرو ریخته است». نداده‌اند. لازم به توضیح است که به خبرگزاری مهر (شناسه خبر ۲۵۸۵۹۹۸ چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴) و دیگر خبرگزاری‌ها مراجعه تا مشاهده نمایید که چگونه این مقاله توسط حضرت استاد، مورد نقد و بررسی قرار گرفته و جواب مدعیات آن داده شده است.

از این رو خواهشمندم که بیانات خود را واقع گرایانه و با تأمل و تانی بیشتر مطرح نمایید.

امید آن دارم که خداوند منان، توفیق فهم صحیح معارف حقه اسلامی را به همه ما عنایت فرمایید.

والسلام
با احترام و عرض پوزش
محمد محمدرضائی
۱۱/دی/۱۳۹۵
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار