کد خبر: ۳۵۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶ 03 January 2017
قطع گاز ورودی از کشور رکمنستان که برای تامین نیاز انرژی مردم سالکن در شمال شرق کشور مورد استفاده قرار می گیرد چند روزی است که بخش از فضای ذهنی مردم و نیز فضای رسانه ای را به خود اختصاص داده است.
 
آنچه از بادی امر می توان آن را دلیلی موجه برای این قطع گاز دانست همانا فصل زمستان و سرمای بی سابقه هم در ایران و هم در ترکمنستان به عنوان یک کشور سردسیر می باشد. اما اخیرا الکساندر کنیازف کارشناس سیاسی روس در یادداشتی عوامل پشت پرده این اقدام را طوردیگری بیان نموده است.
 
وی در این یادداشت مدعی است که این ماجرا به نفوذ عربستان و رژیم صهیونیستی در منطقه مربوط می گردد.
 
این فرد ادعا می کند نشانه هایی از رفتارهای خارجی تاجیکستان و ترکمنستان بعنوان دو کشور مسلمان سنی نشین در دست است که نشان می دهد این کشورها در حال چرخش به سمت عربستان هستند. اخذ وام های کلان توسط این دو کشور از عربستان یکی از نمونه های این استناد است.
 
اگر این مساله را بعنوان فرضیه ای قابل قبول بپذیریم می توانیم مواردی چون تلاشهای تجزیه طلبان بلوچ را که مانع از تحقق خط لوله صلح(انتقال گاز ایران به هند)را هم به این سیاهه اضافه نمائیم.
 
هرچند تلاش اخیر روسها در خلق یک دوقطبی بین کشورهای شیعه و سنی را هم نباید از خاطرها دور نگه داشت چرا که در صورت بروز این محور تلاقی و برخورد بیشترین نفع را روسها از منطقه خواهند برد چراکه امریکای ترامپ علاقه چندانی بر مداخله در مرزهای ناشناخته ای ندارد که در صورت سرمایه گذاری در آن امید چندانی برای استحصال منافع ملی و جیبی سرمایه داران امریکایی وجود نداشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار