اما بعد از بر سرکار آمدن پوتین اوضاع متفاوت شد. روسیه نوین به رهبری پوتین اقتدار گذشته شوروی سابق را هدف نخست خود قرار داد و شروعی مجدد در روابط با جهان را تجربه نمود. حال دامنه نفوذ روسها از خاورمیانه تا قلب اروپا کشیده شده است و این گونه است که پوتین عملا از سال 2001 به این سوی قدرتمندترین رهبر این کشور بوده و هست
کد خبر: ۳۵۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰ 07 January 2017
به گزارش سرویس بین الملل تابناک تبریز، کشور روسیه بعد از فروپاشی شوری سابق میراث دار این امپراتوری شد. سالهای سال تحت ریاست جمهوری بوریس یلتسین این کشور شاهد بروز بحران های برزگ اقتصادی و اجتماعی خاص خود بود بطوریکه این کشور از پرداخت حقوق نظامیان خود عاجر بود. و در این مقطع زمانی بود که برخی ها نگران فروش تسلیحات هسته ای به کشورهای فاقد این سلاح مخرب نیز بودند.


 اما بعد از بر سرکار آمدن پوتین اوضاع متفاوت شد. روسیه نوین به رهبری پوتین اقتدار گذشته شوروی سابق را هدف نخست خود قرار داد و شروعی مجدد در روابط با جهان را تجربه نمود. حال دامنه نفوذ روسها از خاورمیانه تا قلب اروپا کشیده شده است و این گونه است که پوتین عملا از سال 2001 به این سوی قدرتمندترین رهبر این کشور بوده و هست.


نموداری که معمولاً "سطح محبوبیت ولادیمیر پوتین" نامیده مي‌شود در ماه دسامبر 2015 در حدود 85% و در دسامبر سال جاری 84% است. یعنی این نمودار تغییر نکرده است. استواری این نمودار به اندازه نوسان واقعی یا تخیلی آن باعث بحث مي‌شود.


به گفته مدیر مرکز آمار و نظرسنجی لوادا سنتر، محبوبیت رئیس‌جمهور بدون تغییر است، اما دیگر پارامترهای مربوط به نظر مردم در مورد حکومت نوسان دارد. بخشی از این نوسان­ ها ماهیت طبیعی داشته، بخشی نتیجه اشتباه فنی بوده و بخشی هم نتیجه نوسان واقعی افکار عمومی است. این ارقام نوسان می‌کند، اما محبوبیت پوتین سرجایش است.


موضوع اصلی که باعث تعجب مي‌شود، تضاد سطح بالای محبوبیت با عمق بحران اقتصادی جاری در کشور است. مردم می‌گویند وضع زندگی آنها بدتر مي‌شود اما محبوبیت رئیس‌جمهور از جایش تکان نمی‌خورد. ناظران نمی‌توانند درک کنند: چطور مي‌شود که مردم از زندگی خود ناراضی ولی از رئیس‌جمهور راضی هستند؟


در واقع محبوبیت پوتین نشانه امر دیگری است. نشانه امری است که مردم می‌خواهند حین نظرسنجی بیان کنند. این محبوبیت نشانه بخشی از فعالیت پوتین است که مردم از آن راضی هستند. آنها می‌خواهند نشان بدهند که در دوران پوتین روسيه دوباره به کشور مورد احترام جهانیان تبدیل شد. روسيه دوباره چون شوروی ابرقدرت شده است. این امر وخامت اوضاع زندگی را جبران می‌کند. احساس عظمت کشور برای مردم مهم‌تر از اوضاع دستمزدها و قیمت‌ها است. آنها با حمایت از پوتین این واقعیت را بیان می‌کنند.


این مساله نشان می دهد که سیاستگذاری های دولتی تا چه میران می تواند افکار عمومی یک ملت را تغییر داده و مبتنی بر خواست های حاکمان کشور منطبق نماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :