تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر توسعه صنایع پتروشیمی؛
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که احداث خط انتقال اتیلن غرب دقیقا در راستای اقتصاد مقاومتی است، گفت: با اجرای این پروژه دیگر نیازی به خام‌فروشی نیست و نفت و گاز با تبدیل به مواد اولیه پتروشیمی و با ارزش افزوده بیشتر صادر خواهد شد.
کد خبر: ۳۵۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷ 08 January 2017
به گزارش تابناک تبریز، دکتر اسماعیل جبارزاده در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم استان از طریق شبکه سهند، با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط انتقال اتیلن غرب با حضور وزیر نفت، افزود: مواد اولیه پتروشیمی تبریز از طریق حمل با تانکر تامین می‌شد که این مساله مانعی برای توسعه این صنعت در استان بود.

وی با قدردانی از تلاش‌های وزیر نفت و پیگیری‌های نمایندگان استان برای اجرایی شدن این طرح، گفت: در سال‌های گذشته به دلیل این که سرمایه‌گذاری لازم برای تولید گاز انجام نشده بود با اجرای این طرح موافقت نمی‌شد تا این که اخیرا موافقت لازم را اخذ کردیم و عملیات اجرایی آن به صورت رسمی آغاز شد.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص ویژگی‌های طرح خط انتقال اتیلن غرب، گفت: اولین ویژگی این طرح این است که استان آذربایجان شرقی به وسیله خط لوله به منبع مطمئن خوراک پتروشیمی وصل شد و از این نظر، این طرح یک سرمایه‌گذاری پایدار برای توسعه صنعت پتروشیمی است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این خط که 215 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، سالانه 200 هزار تن اتیلن و علاوه بر آن 500 هزار تن نفتا به عنوان خوراک اولیه پتروشیمی تبریز انتقال داده خواهد شد و در کنار این، 10 پروژه جانبی دیگر بر اساس این خط اجرا می‌شود که مجموع سرمایه‌گذاری آن یک‌هزار و 145 میلیارد تومان خواهد بود.

جبارزاده با بیان این که با اجرای این خط، زمینه لازم برای ورود بخش خصوصی به صنعت پتروشیمی مهیا می‌شود، افزود: این پروژه دقیقا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است و اهمیت آن به حدی است که می‌توان آن را یکی از محورهای توسعه استان دانست.

وی، خواستار ایجاد صنایع پتروشیمی توسط بخش خصوصی و شهرکی برای استقرار این صنایع شد و گفت: از همه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت می‌کنم تا برای استفاده از فرصت به وجود آمده در کنار مسوولان دولت باشند.

جبارزاده با اعلام این که صنعتگران این استان توانایی ساخت و تامین قطعات و تجهیزات صنعت نفت و گاز را دارند، گفت: در سفر وزیر نفت به تبریز توافق کردیم که در یک ماه آینده قطعه‌سازان و سازندگان تجهیزات نفت و گاز استان، توانمندی‌های خود را اعلام کنند تا همکاری آنها با وزارت نفت شروع شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص طرح رونق تولید و ارایه تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی استان، گفت: تاکنون افزودن بر 563 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای مشکل‌دار استان پرداخت شده و مشکل نقدینگی این واحدها رفع شده است.

وی در خصوص تشکیل جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان نیز گفت: این شورا جزو احکام قانون برنامه پنج‌ساله توسعه کشور است که قبل از دولت یازدهم در استان تشکیل نیافته بود.

جبارزاده با اشاره به این که تاکنون 27 جلسه این شورا برگزار شده است، افزود: مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در این جلسات در کنار هم مشکلات بخش تولید و صنعت را بررسی و برای حل آنها تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند.

وی، ایجاد شهرک صنایع پتروشیمی را از مصوبات جلسه اخیر این شورا عنوان کرد و افزود: این شهرک به منظور توسعه فعالیت‌های مرتبط و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این بخش ایجاد می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی این گفت‌وگو در خصوص پروژه آزادراه تبریز- مرند- بازرگان، گفت: یکی از دغدغه‌های ما این بود که در شرایط کمبود منابع دولتی، پروژه‌های عمرانی را متوقف نکنیم و بر این اساس به جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش راه و نیروگاه رو آوردیم.

وی با اشاره به جذب یک سرمایه‌گذار خارجی برای پروژه آزادراه تبریز- بازرگان، گفت: به دلیل نوسان‌های مربوط به نرخ ارز و کاهش سود بانکی و تورم، اجرای این پروژه با وقفه مواجه شد و نهایتا سرمایه‌گذار طرح به دلیل باصرفه نبودن آن اعلام انصراف کرد.

جبارزاده اضافه کرد: در هفته گذشته با وزارت راه و شهرسازی توافق کردیم که این پروژه توسط پیمانکار داخلی و سرمایه خارجی در دو فاز اجرا شود که امیدواریم عملیات اجرایی آن با تجهیز کارگاه‌های مربوط به زودی آغاز شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :