دکتر محسن رضایی در گفتگوی ویژه خبری عنوان كرد
مبارزات آقای هاشمی بسیار طولانی است و از نزدیک ترین افراد در مبارزه امام خمینی، آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. شاید کتاب «امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار» به خوبی روحیه ایشان را نشان دهد. در دوران سخت جنگ، آقای هاشمی فرد شجاعی بود و در مواردی در معرض شهادت هم قرار گرفتند
کد خبر: ۳۵۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴ 09 January 2017
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: مجموعه ویژگی های ایشان، شخصیت ویژه و ممتازی از ایشان ساخته بود.

به گزارش تابناک تبریز دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یکشنبه شب در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفتگوی ویژه خبری که به طور زنده از شبکه دوم سیما پخش می شد گفت:  به محضر مبارک حضرت ولیعصر(عج)، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و امت شهید پرور، رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت می گویم. همچنین به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض مي كنم و از درگاه خداوند متعال براي ايشان كه  مبارزاتي خستگي ناپذير داشتند و زحماتي به يادماندني براي انقلاب و نظام اسلامي كشيدند، اجر و ثواب وافر خواستام.
 
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) در خصوص ویژگی های شخصیتی رئیس فقید مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: اولین ویژگی  بارز و مشهود حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی پرکاری فوق العاده ایشان بود. ايشان در همین سن 82 سالگی در تشکیل جلسات مجمع و کمیسیون ها،  بسیار پرکار و پر كاري ايشان حتی از جوانان مجمع  هم مشهود تر بود. البته  بخشی از این روحیه بر می گشت به انگیزه های ایشان و بخشی به علاقه او به بحث سیاستگذاري و اجرا. دومین ویژگی ایشان این بود که هم در زمان امام و هم در دوران زعامت رهبرانقلاب ، حرف های خود را صریح می زد ولی اگر  امام و رهبری، حرف ديگري می فرمودند،  می گفت من به حرف رهبری عمل می کنم.

وی افزود: سومین ویژگی آيت الله هاشمي که می توان به آن اشاره کرد این بود که دشمنان انقلاب عموما هیچ گاه از ایشان دل خوشی نداشتند. حتی امروز یکی از حامیان تحریم اقتصادی ایران، به نام  مارک دووبیت از اعضای کنگره آمریکا از اين که آقای هاشمی رفسنجانی دار فانی را وداع گفته، اظهار خوشحالي كرده است. بنا بر این همیشه دشمنان انقلاب اغلب با جناب آقای هاشمی رفسنجانی مساله داشتند. از طرف دیگر ايشان یکی از روحانیونی بود که همیشه به دنبال نوآوری و پيگير آن بود كه از روشها  و راهكارهاي جديد در صحنه اداره كشور استفاده كند. مجموعه ویژگی های ایشان، از وی شخصیتي ویژه و ممتاز ساخته بود.

دکتر محسن رضایی در پاسخ به سؤالي در باره مهمترين دلیل دشمنی دشمنان انقلاب با آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: من اینجا خاطره ای را نقل مي کنم. حدود یک هفته پیش در دهم دیماه، ایشان در جمعی گفتند که بعد از مساله آقای منتظری و اين که امام آقای منتظری را از قائم مقامی رهبری کنار گذاشتند، من از حضرت امام پرسیدم  ما مرجع دیگری نداریم. بعد از شما چه كنيم؟ امام فرموده بودند كه آقای خامنه ای هستند. یعنی تا همین یک هفته پیش هم ایشان وفاداري خود را در حمایت از آیت الله خامنه اي بيان مي كردند. آقای هاشمی رفسنجانی جزو شخصیت هایی بود که دشمنان زيادي داشت. از بیرون تا داخل این وضعیت وجود داشت. اولین درگیریی هایی که خود من هم شاهدش بودم با  بنی صدر بود. 
 
محسن رضایی: هاشمی فردی شجاع بود / ایشان تا آخرین لحظه پشتیبان مقام معظم رهبری بود
 
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس تاکید کرد: بنی صدر، شهید مظلوم بهشتی، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی را به شدت تخريب و به آنها اهانت می کرد. جو سازی می کرد.گاهي به عنوان حزب جمهوری اسلامی به ایشان حمله می کرد و گاهي به مجلس که آقای هاشمی  در آن زمان آن را اداره می کرد. زمانی که من مسؤول اطلاعات سپاه بودم، گزارشی راجع به گروهک فرقان به ایشان دادم و گفتم که در حال منهدم كردن این گروهک هستیم. ایشان به من گفتند که من از خدمت امام می آیم. در رابطه با آقای بنی صدر، ما خیلی صحبت کردیم با امام، و امام  فرمودند که شما دندان روی جگر بگذارید و صبر کنید. بعد هم خود جریان فرقان آيت الله هاشمي را هدف قرار داد و در حقیقت ترور کرد. منافقین هم با ایشان درگیر بودند. تقریبا تمام جریاناتی که در زمان امام، مخالف شهید بزرگوار بهشتی و مقام معظم رهبری و آقای هاشمی بودند، با ایشان زاویه و برخورد داشتند. اين برخوردها ادامه پيدا كرد و تا امروز هم گروه هایی که با اساس انقلاب مخالف بودند با آقای هاشمی رفسنجانی مخالفت می کردند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص شخصیت فراجناحی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به دیدار امروز خود با ایشان گفت: اتفاقا امروز در کمیسیون امور زیربنایی مجمع؛که با ایشان جلسه داشتیم، برگشتند به دوران دولت خودشان و گفتند در دوران دولت من، هر هفته خدمت مقام معظم رهبری می رسيديم و تصمیمات و کارهایی را که باید انجام مي داديم با ايشان هماهنگ می کردیم. ایشان از من کاملا حمایت می کردند و مجلس و شورای نگهبان هم با ما همسو بود. من به ایشان گفتم: در کابینه ای هم که شما تشکیل داده بودید از همه گروه ها حضور داشتند. ایشان گفتند: همین طور بود و بعد از من ديگر این موضوع رعایت نشد. همین امروز این مساله را در یک جلسه در حضور هفت هشت تن از دوستان فرمودند. ایشان همیشه سعی می کرد که به تعبیر خود مسيري اعتدالی در پیش بگیرد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به سابقه انقلابی یار دیرین امام و رهبری اشاره کرد و گفت: مبارزات آقای هاشمی بسیار طولانی بود. مبارزه را از همان ابتدا در کنار امام آغاز کرد. از نزدیک ترین افراد به امام بود. بسیاری از مردم ما با کتاب "امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار " که ایشان نوشتند آشنا هستند. تأليف این کتاب به تنهايي حکایت از روحیه مبارزاتی ایشان دارد. دوستانی از ما که با ایشان در زندان ساواک بودند نقل مي كنند كه بیشترین شکنجه را شهید رجایی و آقای هاشمی رفسنجانی  از ساواك متحمل شدند. چون آقای هاشمی رفسنجانی به بعضی از گروه های مسلح مخالف شاه، امکانات مالی می رساند و ساواک روی او حساس شده بود، شکنجه های زیادی را متحمل شد. بعد از پیروزی انقلاب هم همیشه جزو افرادی بود که تحلیل  هايي روشنگر داشت  و مبارزه  در مسير انقلاب و حفظ نظام را متن  و اساس زندگی خود قرار داده بود.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس به مهمترین دغدغه های مرحوم آيت الله هاشمی اشاره کرد و گفت: جناب آقای هاشمی حتی در دوران جنگ به فکر سازندگی بود. آبادانی ایران برایش بسیار مهم بود. در زمان جنگ ما با ایشان در مسائلی اختلاف نظر پیدا کرده بودیم، اما بعد معلوم شد ايشان به این دلیل پیگیر صلح است که  زودتر سازندگی شروع شود. گاهي ما فشار می آوریم و می خواستیم امکانات کشور را به میدان جنگ بیاوریم تا پیروزی بزرگی به دست بیايد. بحث که می کردیم، ایشان همواره جانب آبادانی و سازندگی را می گرفت. بعد از جنگ هم با تمام توان وقتش را برای احداث سد، اتوبان، دانشگاه ها و از جمله همین دانشگاه آزاد گذاشت و برای این گونه كارها هميشه روحیه داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار