کد خبر: ۳۵۸۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ 10 January 2017
به گزارش سرویس سیاسی تابناک تبریز، مراسم تشییع جنازه آیت الله هاشمی رفسنجانی که با حضور انبوه مردم ایران اسلامی در تهران برگزار گردید، مورد توجه اغلب رسانه های داخلی و خارجی قرار داشت.
 
در حاشیه این مراسم اما وجود برخی عکس نوشته ها و یا شعارها را می توان نوعی تلاش نامرئی برای تصاحب جایگاه معنوی هاشمی در دوران پساهاشمی انقلاب اسلامی ایران توسط هواداران شخصیت های سیاسی دانست.
 
هر چند هاشمی دو جایگاه حکومتی داشت که با رفتن وی یکی باید توسط رهبری معظم و دیگری توسط مردم تعیین تکلیف گردد. اولی ریاست مجمع تشخیص مصلحت و دومی کرسی عضویت در مجلس خبرگان رهبری .
 
اما نکته اینجاست که میراث دار سیاسی و یا به اصطلاح معنوی این شخصیت برجسته انقلاب اسلامی چه کسی خواهد بود؟
 
اگر مروری به اندیشه ها و بالاتر از آن عملکردهای هاشمی داشته باشیم بی شک می توانیم چند مولفه اساسی را برای هاشمی شاخص بدانیم.
 
نخستین مساله عبارت است از مصلحت گرائی وی
 
او که در دوران قبل از انقلاب جزو تجار محسوب می گردید در محاسبات خود همواره سود و زیان را در نظر داشت و همین روحیه شخصیت وی را بنوعی به اقتصاد گرائیده بود که از این منظر می توانست تمامی مسائل را از این دریچه محاسبه نماید. البته مصلحت همواره به معنای اقتصاد گرایی نیست. چه بسا تشخیص مصالحی که توسط هاشمی انجام پذیرفته و موجب پیشرفت و یا ممانعت از متضرر شدن ایران اسلامی شده است.
 
دومین شاخص هاشمی را شاید بتوان عملگرائی او دانست
 
او در بسیاری از مواقع ، بر همین اساس از اندیشه های دیروزین خود به اندیشه های جدیدی قدم نهاد. او که در سالهای ریاست جمهوری خود مدل دنگ شیائوپنگ چین را می پسندید که مبتنی بر یک حکومت متمرکز اقتدارگرا اما توسعه خواه اقتصادی بود، در دورانی که نیازمند مجدد رای مردم تهران و یا کشور شد خود را با اندیشه هایی چون آزادی خواهی و .. تطبیق داد و بالکل مسیر خود را در داخل خانواده انقلاب تغییر داد.
 
سومین شاخصه وی سیاست مداری هاشمی بود
 
او بر اساس تجارب ارزنده خود ، این عالم را از دریچه مبارزه با استبداد شناخته بود. او روحیه مبارزه جوئی داشت و در مقابل رقبا هرگز تسلیم نمی شد. چه اینکه صریح ترین منتقد علنی او (احمدی نژاد) که قدرت را بخاطر نقد هاشمی به چنگ آورده بود را رها نکرد و مبارزه را تا کسب دوباره قدرت ادامه داد. او منتقد خود را در صندوق رای شکست داد.
 
حال اگر این میراث معنوی هاشمی را مبنای تشخیص میراث دار او بدانیم به نظر میرسد جایگزین وی حسن روحانی نخواهد بود. چرا که روحانی بغیر از پراگماتیسم نمی تواند خودرا با سه شاخص مهم هاشمی تطبیق دهد.
اما به هر ترتیب برخی ها تلاش داشتند در این مراسم با نشان دادن عکس های روحانی با هاشمی اینگونه القا کنند که روحانی جانشین معنوی هاشمی است. شاید البته این عده بخاطر ازدست دادن حمایت هاشی در انتخابات 96 از هم اکنون تلاشهای تبلیغاتی خود به نفع روحانی را آغاز کرده باشند. اما آنچه مهم است اینکه مردمی که به احترام هاشمی به تشییع جنازه آمده بودند در شعارهای خودجوش خود میراث دار هاشمی را صدا می زدند. البته اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد کشف این حقیقت برایش چندان سخت نخواهد بود
برچسب ها: هاشمی رفسنجانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار