امام جمعه تبریز:
امام جمعه تبریز از وضعیت آلودگی هوا در این شهر ابراز نگرانی کرد و گفت: آیت‌الله رفسنجانی ذوب در امام و امت بودند و بعد از ارتحال امام، در مصاحبه‌های مختلف از عشق خود به امام و مقام معظم رهبری گفته‌اند.
کد خبر: ۳۵۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷ 13 January 2017

به گزارش تابناک  تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز در مصلای امام خمینی(ره) این شهر، با عرض تسلیت درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، مجاهد انقلاب و یار دیرین رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری، اظهار داشت: اواخر دی ماه به عنوان هوای پاک اعلام شده و این نامگذاری در کشورهای دیگر نیز مرسوم بوده و برای استفاده فرهنگی محیط زیست ارائه می‌شود تا با همکاری مردم به محیط زیست کمک شود.

وضعیت آلودگی هوای تبریز نگران‌کننده است

وی با بیان اینکه متاسفانه آلودگی هوا در کلانشهرها یک معضل بزرگی شده است، گفت: دلیل آن شاید انقلاب صنعتی و تحول تکنولوژی است و مصرف زیاد انرژی و بنزین موجب تهدید هوا و جان موجودات زنده شده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته در این مورد و راهکارهای مناسب اقداماتی صورت گرفته گفت: متاسفانه ار کشورهای در حال توسعه  طرح‌های مناسبی نیست.

وی خاطرنشان کرد: چنین آلودگی در تبریز که بیست و دومین روز خود را سپری کرد و همچنین ادامه داشته و این نیاز به تذکراتی جهت آگاه‌سازی مردم دارد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی افزود: تحقیقات و معالجات علمی در زمینه آلودگی هوا جای خود دارد ولی چند نکته از قبیل کنترل خودروهای فرسوده و ناوگان فرسوده در شهر است و مردم بر خود وظیفه بدانند بیشتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان باید ناوگان عمومی جدید وارد بازار کنند، ادامه داد: باید مردم بیشتر گرایش به استفاده از خودروهای عمومی داشته باشند.

عضو خبرگان رهبری به مناسبت دیگر که سالروز فرار شاه خائن است، اشاره کرد و گفت: فشار نیروهای مخالف رژیم و هماهنگی نیروهای مردمی با رهبری امام راحل و کشتار 17 شهریور، قیام 19 دی ماه و برگزاری مراسم‌های مختلف، 29 بهمن تبریز و قیام تاریخی مردم تبریز، اعتصاب کارگران شرکت ملی نفت از جمله کارهایی بود که منجر به خارج شدن کنترل رژیم بود و شخص اول مملکت فرار را بر قرار ترجیح داد و به مصر رفت.

وی افزود: در لحظه فرار، شاه با بغض گفت که احساس خستگی کرده و فعلا نمی‌دانم کی بر می‌گردم و بعد از خود مرغ طوفان یا همان شاپور بختیار را جای خود گذاشت ولی فشار مردم و درایت رهبر کبیر و انفاس قدسیه ایشان انقلاب بزرگ اسلامی رخ داد.

مجتهدشبستری سالروز شهادت نواب صفوی را نیز در 27 دی ماه یادآور شد و گفت: ایشان فضائل و شهامت زیادی داشته و البته در فیلم معمای شاه نیز شهامت و قیام آنها در زمینه امر به معروف و نهی از منکر را نشان داده است.

وحدت در تشییع آیت‌الله هاشمی

عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد ارتحال جانگداز آیت‌لله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: درگذشت ایشان اسباب ناراحتی خیل عظیم مردم بود و همچنین مقام معظم رهبری که رفاقت 59 ساله داشتند و ما درگذشت این مبارز دلسوز و مجاهد انقلابی را تسلیت می‌گوییم.

وی ادامه داد: ویژگی‌هایی در این مرحوم بوده که بعضی از ویژگی‌ها در پیام مقام رهبری آمده که از جمله آنها هوش وافر مرحوم بوده که نبوغ و ذکاوت و تیزهوشی وی در کلاس‌های درس امام راحل که حضور داشتند دیده می‌شد.

خطیب جمعه تبریز افزود: مجاهدت‌های این بزرگوار در  زیرشکنجه‌های ساواک و دلسوزی و مجاهدت‌هایی که برای انقلاب انجام داده بود و امتیازات بیشتری نسبت به افراد عافیت‌طلب داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه  مدیریت قوی در عضویت شورای انقلاب، اداره مجلس اول که بسیار کار مشکلی بود زیرا با افراد مختلف ملی مذهبی در مجلس روبه‌رو بودند ولی بسیار عالی مدیریت کرد از جمله امتیازات ویژه ایشان است، افزود: در دوران بنی‌صدر نیز حضور داشته و مدیریت آن اتفاقات نیز از جمله امتیازات ویژه این روحانی بزرگ بود.

وی تاکید کرد: دوران ریاست جمهوری بعد از جنگ تحمیلی که خسارت‌های فراوانی به کشور وارد شده بود را به نحو احسن جبران کرد را هیچ گاه از یاد نخواهیم برد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی ویژگی بارز دیگر مجاهد انقلابی و یار امام راحل را خوش‌بینی به همه افراد دانست و گفت: ایشان توانایی جذب افراد را به صورت مغناطیسی داشتند.

شاخص ویژه آیت‌الله هاشمی ذوب در ولایت و امت بود

وی شاخص دیگر ایشان را ولایت پذیری عنوان کرد و افزود: آیت‌الله رفسنجانی ذوب در امام و امت بودند و بعد از ارتحال امام، در مصاحبه‌های مختلف از عشق خود به امام و مقام معظم رهبری گفته‌اند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه مقام عظمی ولایت نیز فرموده‌اند اختلاف و اجتهادها و اختلاف نظرها هیچ وقت پیوند رفاقت را از بین نخواهد برد، تصریح کرد: همیشه کار خناس‌ها ایجاد اختلاف بین انقلابیون است که نمونه آن در زمان شهید بهشتی بوده می‌خواستند ایشان را از انقلاب دور کنند ولی هیچ گاه موفق نشده است.

وی موج جمعیت در تشییع جنازه آیت‌الله رفسنجانی و مراسم‌هایی که برای بزرگداشت این شخصیت در سراسر کشور و در استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد اشاره کرد و گفت: این حضور نشانگر وحدت مردم بوده و نماد و مصداق و وحدت مردم و پایداری آن در بین مردم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه هر کسی در کنار نقاط قوت می‌تواند نقاط ضعف داشته باشد و فقط چهارده معصوم نقاط ضعف ندارند، افزود: آیت‌الله رفسنجانی هم نقاط قوت بیشتری از نقاط ضعف داشته‌اند و مقام معظم رهبری نیز به اختلاف‌نظرها اشاره کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باید این وحدت در بین مردم انقلابی موج بزند و شخصیت‌ها نباید اجازه بدهند اسم و شخصیت آیت‌الله رفسنجانی به افراد و گروهک خاصی اختصاص داده شود؛ زیرا ایشان به همه مردم تعلق داشته‌اند.

مجتهدشبستری با اشاره به اینکه آیت‌الله رفسنجانی خط قرمز خود را انقلاب و رهبری دانسته و در مراسم آیت‌الله اردبیلی گفته است که ای جوانان ما رفتنی هستیم و شما باید ادامه دهنده راه انقلاب باشید، گفت: مصداق این خطوط قرمز در شعار معروف مردم آذربایجان دیده می‌شود.

وی در بخش دیگر خطبه‌ها به عوامل تفرقه اشاره کرد و گفت: اسلام در این زمینه و از تفرقه‌ای که منجر به از بین رفتن وحدت مسلمان شود را نهی کرده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه خداوند مرزهایی بین حلال و حرام مشخص کرده است و آن را حدود الهی نام برده است، گفت: اگر انسان از این حدود فراتر رود مضرات مختلف گریبانگیرش خواهد شد.

حقوق‌های نجومی نمونه بت‌پرستی زمان حال است

وی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم( ص) در خصوص اینکه ایشان به بت‌پرستی در آخر الزمان اشاره کرده‌اند، گفت: منظور ایشان همان پول‌پرستی، رباخواری، رشوه‌خواری، حقوق‌های نجومی، کم فروشی، هواپرستی، حب مقام که سبب چه جنایت و تهمت و تخریب‌هایی شده است نمونه‌ای از بت‌پرستی امروزی است.

وی افزود: دو نوع شرک وجود دارد که یکی همان شریک قرار دادن برای خدا است و شرک دوم همان ریاکاری در عبادت است که تظاهر می‌کنند و خداوند این نوع کار خیر را بدون اجر دانسته و فرموده‌اند اجر چنین کارها را از افرادی که برای آنها خودنمایی کرده‌اید، بگیرید.

تجاوز به حقوق دیگران مصداق ظلم است

مجتهدشبستری تصریح کرد: تجاوز به حقوق دیگران مصداق ظلم است و البته تحت عناوین دیگر در اسلام آن را مذمت کرده، ولی در مجموع ظلم به دیگران همان تجاوز به حقوق آنها است و در قرآن به صورت گسترده به آن اشاره و تاکید شده است.

با اعتماد به اسرائیل و آمریکا در این دنیا مضرات آن گریبان‌گیر خواهد شد

وی خاطرنشان کرد: در قرآن آمده است نه تنها خود در دنیا حقوق دیگران را پایمال نکرده بلکه به ظالم نیز نباید اعتماد شود و مصداق آن همان اعتماد به آمریکا و اسرائیل است که باعث از بین رفتن استقلال شده و مضرات آن در این دنیا احساس خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ملت ایران سالیان سال به حمایت از مردم فلسطین پرداخته است، گفت: علت آن اطاعت از دستور اسلام است که تأکید بر کمک به مظلوم دارد و کلید بهشتی شدن را وعده داده است.

مجتهدشبستری بالاترین ظلم به انسان را اهانت و تهمت به افراد بزرگواری در جامعه دانست و گفت: همچنین ظلم به مظلوم که هیچ قدرتی ندارد نیز اشد ظلم‌ها از نظر پروردگار است و خداوند در این دنیا فرد ظالم را مجازات خواهد کرد./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :