کد خبر: ۳۵۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ 13 January 2017
در چند روز گذشته ارایه لایحه اصلاحات قانون اساسی ترکیه به مجلس این کشور با بحثهای داغی همراه بوده است،
طبق این قانون اصلاحاتی در قانون اساسی ترکیه ایجاد میشود که بیشتر بوی تمامیت خواهی حزب عدالت و توسعه از آن به مشام میرسد.
 
طبق این اصلاحات پیشنهادی حزب حاکم که باید به تصویب کمیسیون قانون اساسی پارلمان ترکیه برسد و در صورت تصویب و تأیید نهایی، مهم‌ترین گام عملی به‌ سوی ریاستی شدن نظام ترکیه برداشته خواهد شد.
 
مهم‌ترین تغییرات این پیشنهاد که در واقع هدف نهایی قانون اساسی جدید نیز محسوب می‌شود، حذف سمت نخست‌وزیری و تمامی ارگان‌های وابسته بدان است و در مقابلش مقام ریاست جمهوری با حیطه‌ اختیارات بسیار وسیع‌تری سر بر می‌آورد،
 
بر اساس این طرح باید هر پنج سال یک‌ بار انتخابات پارلمانی و همزمان نیز انتخابات ریاست‌ جمهوری انجام شود و شرط سنی برای کاندیداهای ریاست‌ جمهوری نیز بالای چهل سال عنوان شده است.
 
همچنین یک فرد بیش از دوبار نمی‌تواند رئیس‌ جمهور شود. اصلاحات مزبور در صورت تأیید نهایی از نوامبر سال 2019 باید اجرایی شود و در آن صورت اردوغان می‌تواند برای دو سال پیاپی کاندیدا شود.
 
این طرح باید به رفراندوم گذاشته شود و در آن نیازی به رای اعتماد مجلس نیست و خیال اردوغان از بابت رای ندادن احزاب مختلف و یا به قدرت رسیدن احزاب کرد درپارلمان را به کلی راحت میکند و زمینه برای ریاست طولانی اردوغان را فراهم میکند.
 
با این حال باید منتطر بود و دید که بینش سیاسی مردم ترکیه این اجازه را به حاکمان حزب عدالت و توسعه خواهد داد تا با تصویب این اصلاحات راه را برای اقتدار قرایی خود باز کند یا ترکیه همچنان در مسیر دموکراسی خواهی گام خواهد برداشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :