دكتر محسن رضايي در سخنان پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران:
آیت الله هاشمی مشاور مقام معظم رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند که نظرات کارشناسی را خدمت امام و مقتدایمان ارائه می کردند.
کد خبر: ۳۵۹۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 13 January 2017
به گزارش تابناک تبریز دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در سخنان پيش از خطبه اين هفته نماز جمعه تهران ضمن تسليت رحلت یار دیرین حضرت امام و رفیق قدیمی و همراه مقام معظم رهبری به امت شهید پرور و نمازگزاران  گفت :لازم می دانم از طرف خود و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از مردم ایران که در مراسم وداع و تشییع جنازه یار دیرین حضرت امام شرکت کردند صمیمانه تشکر کنم
به ویژه از پیام محبت آمیز رهبر انقلاب تؤام با تاکید بر فداکارهای آقای هاشمی و سابقه طولانی رفاقت ایشان و عنایت صمیمانه ای که به این رفیق قدیمی ابراز داشتند، صمیمانه سپاسگزار باشم.


همچنین از صدا و سیمای جمهوری اسلامی که حقیقتاً به خوبی همه شبکه ها را در اختیار پخش این مراسم باشکوه قرار داده بودند تشکر می کنم و از مراجع تقلید و به ویژه از ملت شریف ایران کمال تشکر را دارم.
 دكتر محسن رضايي با اشاره به اين كه ما یکی از ارکان انقلاب را از دست دادیم، افزود :آيت الله هاشمي شخصی از همان ابتدای نهضت همراه امام بودند و تا آخرین لحظه عمر  با رهبر بزرگوار انقلاب همراهی مي کردند. 
آیت الله هاشمی مشاور مقام معظم رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند که نظرات کارشناسی را خدمت  امام و مقتدایمان ارائه می کردند.
تشییع جنازه  ملت بزرگوار ایران معانی و پيام هاي بسیار مهمی را در شرایط کنونی برای ایران به همراه داشت. از یک طرف قدرت نمایی بود؛ از طرفی تاکید بر وحدت و از سوی یگر تاکید بر محوریت ولایت و ارزشهای انقلاب بود.
تشییع جنازه ای با معانی فراوان در سراسر ایران که محور همه شعارها و گفتگوهای آن وحدت،ولایت و قدرشناسی از این شخصیت بزرگوار بود.
 سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب تأكيد كرد :  " اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم" به خوبی در اين پيام نمایان است. ما همانگونه که با دشمنانمان  به هیچ وجه سازش نمی کنیم اما با برادران و دوستانمان با صمیمیت و محبت  رفتار می کنیم  و اين نكته در سيماي پيام رهبر معظم انقلاب آشكار بود. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام سپس به ذكر  چند خاطره از آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان مقدمه مباحث مهم خود پرداخت و ادامه داد:سال 1357 ایشان به شهر اهواز آمده بودند که به اعتصاب کنندگان شرکت نفت کمک کنند که اعتصاب شکسته نشود. چند ماه به پیروزی انقلاب مانده بود که امام از علما تقاضا کرده بودند که نگذارید اعتصاب شرکت نفت شکسته شود. چون نظر امام این بود که اگر  اعتصاب شکسته شود آمریکا و صهیونیسم می فهمند که شاه  همچنان قدرت دارد و پابرجاست ولی اگر اعتصاب ادامه پیدا کند  و کارگرها بتوانند شیرهای نفت را که به روی اسرائیل بسته اند، بسته نگه دارند ، حامیان شاه خواهد فهمید که  قدرت شاه تمام شده است.
آن زمان من یک جوان 24 ساله بودم که تحت تعقیب ساوک  قرارداشتم.من برای اولین با در خانه ای با آقای هاشمی که مقداری از وجوهات را با خود آورده بود که حقوق چند ماه کارگران  را بپردازند تا بتوانند اعتصاب ها را ادامه دهند، آشنا شدم. از آن زمان لحظه مرگ با ایشان  همراه و دوست بوده ام و با تمام ویژگی های ایشان آشنا هستم.
 دكتر محسن رضايي با ذكر اين مطلب كه آقاي هاشمي  و شهید رجایی  بیشترین شکنجه های ستم شاهی را تحمل کرده  ولی از مسیر خود خارج نشدند، گفت: پس از پیروزی انقلاب  احساس کردیم که یاران انقلاب را یکی پس از دیگری به شهادت مي رسانند. لذا اردیبهشت سال 58 ما با کمک دوستان یک تشکیلات اطلاعاتی در داخل سپاه  ایجاد کردیم که گزارش هاي آن را من  مرتباً خدمت مقام معظم رهبری، آیت الله بهشتی و آقای هاشمی اعلام می كردم.
در دوران بازرگان و سپس بنی صدر، روزبه روز حلقه دور نیروهای انقلاب و این سه شخصیت فشرده تر می شد لذا بچه های انقلاب حول این سه نفر جمع شدند و این تیم سه نفره(آيت الله بهشتي ،مقام معظم رهبری و آقاي هاشمی) کانون نیروهای انقلاب شدند.
در آن دوران آقای هاشمی توجه بسیار زیادی به مسائل امنیتی داشتند .ما که اطلاعات کشور را داشتیم  حکومت وقت  با ما همکاری نمی کرد، اما به کمک این سه بزرگوار به ویژه آقای هاشمی  امکانات  در اختیار ما قرار می گرفت و ضد انقلاب  را كه  دست به ترور می زدن، تعقیب می کردیم لذا ایشان در بحث مسائل امنیتی کشور نقش بسیار موثری داشتند.
در مورد گروهک  فرقان هم  خبر رسید که قرار است آقای هاشمی را ترور کنند من چند روز قبل به ایشان موضوع را خبر دادم و ایشان هم با کمک  خانواده خود و با هوشیاری موثر خودشان از این ترور نجات پیدا کردند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام سپس به نقل خاطره اي ديگر پرداخت و ادامه داد:خاطره دیگر اینکه در 6 تیر 1360، مقام معظم رهبری درجنوب شهر مشغول سخنرانی بودند که میکروفن پیش روی ایشان منفجره شد و ایشان مجروح  و  به بیمارستان منتقل شدند. . روز بعد یعنی 7 تیر  هم شهید بهشتی ترور شدند و در همان ايام هم بنی صدر فرار کرده بود و کشور در این شرایط پر مخاطره عملاً رییس قوه مجریه و قضاییه نداشت. بنابراین ما در اتاق شهید رجایی جلسه گذاشتیم و قرار شد که ماجرای شهادت شهید بهشتی را به آقا اطلاع ندهیم؛  زیرا ایشان در بیمارستان باید تحت عمل جراحی قرار می گرفتند و ممکن بود که برای آقا نگران کننده باشد.آقای هاشمی در این شرایط بحرانی و مخاطره آمیز  تقريبا محور اداره كشور شد تا اين كه حضرت آقا حالشان بهتر شد و رياست جمهوري را به عهده گرفتند.

‎دكتر ضایی با طرح این سؤال که تشییع جنازه بزرگ و قدرشناسی ملت از آقای هاشمی چه معنا و مفهومی دارد، گفت: نزدیک 40 سال از انقلاب می‌گذرد و شاهد فشارهای بین‌المللی و مشکلات اقتصادی هستیم اما حضور پرشور مردم در مراسم‌هایی مانند روز قدس و تشییع آقای هاشمی را شاهدیم. این به دلیل آن  است که امام و یارانش دست به اقدامی زدند که شبیه معجزه است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مبارزات هفتاد ساله  ملت ايران  ادامه داد:
طي هفتادسال ملت ايران  قيام مي كرد ولي موفق نمي شد ، ايران وابسته وعقب  مانده شده بود  وژاندارم امريكا در منطقه با پول ملت ايران ،  ودرجهان اسلام به عنوان دوست اسراييل ودشمن مسلمانان تلقي مي شد .ايران دريك منجلاب سياسي واقتصادي وفرهنگي  فرو رفته بود ،ملت ايران  هفتادسال با انقلابات ونهضتهايي تلاش مي كرد اوضاع را تغيير دهد اما به بن بست مي رسيد.    دكتر رضايي با اشاره به مقطع پيروزي انقلاب اسلامي ادامه داد:امام امد وبا كمك شاگردانش وملت ايران وبويژه جوانان انقلابي ايران  معجزه بزرگي را رقم زد، استبداد را برداشت واستعمار را عقب زد ويك مكتب سياسي ونظام جديدي در اداره كشور بوجود اورد و چهل سال هم هست كه انقلاب اسلامي وجمهوري اسلامي از دهها ازمايش وحادثه ورويداد سربلند بيرون امده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این مطلب  که امام  متوجه ناكامي غرب وشرق وسرمايه داري وكمونيسم شدند واز دل اسلام پاسخي به مشكلات بشر دادند ودرايران آن را عملياتي كردند افزود:  درحقيقت آزادي ويا عدالت نمي تواند از خدا جدا باشند ازادي بدون خدا ويا عدالت بدون خدا ، به بن بست مي رسد ، شما ملت بزرگ ايران درزمان امام شكستن استخوانهاي كمونيستي را ديديد، وچند سال پيش تظاهرات در هشتصد شهر جهان را عليه سرمايه داري مشاهده كرديد. امام در ايران اين كار بزرگ را انجام داد که  بجاي انسانيت ليبرالي وسوسياليستي  بر انسانيت الهي دست گذاشت ، انسانيت الهي يعني همان فطرت  که اگر  اين فطرت در اثر عمل به احكام وفرامين وارزشهاي الهي بيدار شود انسان الهي تربيت وساخته مي شود .
دکتر رضایی با اشاره به این مطلب که اصلاح ديني حضرت امام از نواوري فلسفي وكلامي بوجود امد ، گفت: 
تغيير نگاه به انسان از مفهوم انسان اومانيستي به انسان الهي اغاز شد.  امام متوجه بود كه تمام بدبختي هاي جوامع بشري وظلم وستم جهانيوزرادخانه هاي اتمي ، مربوط به فرهنگ وتمدن سرمايه داري وكمونيستي وسوسياليستي  است و آن هم از نگاه ومعرفت غلط آنها نسبت به  انسان وانسانيت  بر مي گردد، زیرا  نظام سرمايه داري به انسان به عنوان موجود رها شده در خلقت وكنار رفتن خدا از امور انسانها و جوامع مي نگرد ؛ اورا  مطلق الاختيار و مادي و اين جهاني تصور مي كند ، و انسانيت او را به فرديت وشخص انسانها مي داند ولذا از ازادي او صحبت مي كند. 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سوسياليستها هم  وقتي ديدند كه آزادي نه تنها جواب نمي دهد بلكه ظلم سرمايه داري ناشي از ازادي بيشتر از ظلم فئودالی است، انسانيت را به جمع وجامعه نسبت  دادند وبه جاي ازادي به عدالت روي اوردند؛  ولي انها هم پس از صد سال به بن بست رسيدند ،  درحالي كه وقتی اسلام از فطرت وانسان الهي صحبت مي كند  آزادي وهم عدالت را مي خواهد  ومي بيند.

دکتر رضایی سپس به  دوران پس از ارتحال امام اشاره کرد و افزود:  همه فكر مي كردند اين انقلاب بعد از امام يا سقوط مي كند ويا منحرف مي شود ، اين انقلاب نه تنها باقي ماند ومنحرف نشد كه تبديل به لنگرگاهي در جهان اسلام ومنطقه شده است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار