گزارش اقتصادی تابناک تبریز؛
آنچه از مساله کاهش 19درصدی بودجه عمومی استان و از آن طرف هم افزایش 13درصدی نرخ مورد مطالبه از محل دریافت مالیات از درآمدهای عمومی استان به ذهن متبادر می گردد را می توان در قالب دو تصویر بیان نمود.
کد خبر: ۳۵۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۶ 14 January 2017
تخصیص بودجه در ایران تابع دو امر مهم است
1-چالاکی دستگاه های اجرایی و متعاقب آن تعریف یا بازتعریف پروژه های اجرائی یا خدماتی سرمایه پذیر
 
2-لابی مجموعه وسیعی از مسئولین استانی شامل مدیران دولتی، نمایندگان مجلس و مدیران نهادهای انقلابی(نیروهای مسلح و صداوسیما و ..) و عمومی (کمیته امداد و شهرداری و ...)
 
آنچه از مساله کاهش 19درصدی بودجه عمومی استان و از آن طرف هم افزایش 13درصدی نرخ مورد مطالبه از محل دریافت مالیات از درآمدهای عمومی استان به ذهن متبادر می گردد را می توان در قالب دو تصویر بیان نمود.
 
ادعای آمارهایی مثلا کاهش بیکاری به 6.7 درصد از سوی مسئولین استانی به هنگام دیدار مسئولین ارشد دولتی از استان این برآورد عمومی را در ذهن آنها ایجاد می کند که این استان نیاز کمتری به کمک مرکز دارد و این در حالی است که بارها این آمار از سوی کارشناسان نقض و رد شده است. حتی معاون برنامه ریزی استاندار نیز این آمار بیکاری را به نوعی زیر سوال برد.
 
معقول تر است که به هنگام بازدید مسئولین اثرگذار در تخصیص بودجه ، بیشتر بر روی مشکلات موجود استان تمرکز گردد نه اینکه برای انعکاس عملکردها به مرکز آمارهای نه چندان کارشناسانه ارائه گردد.چرا بودجه آذربایجان شرقی کاهش یافته است؟
دومین مساله مهم در بحث کاهش تخصیص بودجه را شاید بتوان در ارتباط با عدم توان در  تزریق مناسب  تسهیلات صنعتی و تولیدی به  واحدهای تولیدی در قابل کارگروه رفع موانع تولید در استان دانست. آنچه مسئولین اظهار می نمایند چنین است که  فقط 40درصد مبلغ اختصاص یافته به استان، برای اختصاص به  بنگاه های هدف تعریف شده است و این در حالی است که بسیاری از واحد های مشمول این تسهیلات بدلیل وجود مشکلات غیر مالی از دریافت این تسهیلات امتناع نموده اند.
 
شاید اگر واحدهایی که برای برگزاری جلسات کارگروه از طرف ستاد کارگروه معرفی می گردید، مستحق این برخورداری ها بودند و  وضعیت تزریق این تسهیلات بسیار بهتر از وضع موجود بود.
 
این عملکرد ضعیف در تزریق منابع نیز می تواند یکی از دلایل مهم عدم تخصیص بودجه های عمومی برای ارتقای وضعیت خدمت رسانی در استان باشد.
 
سومین دلیل نیز حتما عبارت است از کم کاری عمومی در باب جذب بودجه برای تبریز 2018.
 
لازم بود از همین ابتدای سال تلاش های مهمی برای جلب اعتبار لازم برای میزباینی از گردشگران اسلامی در تبریز 2018 صورت گیرد که تا کنون این امر مهم روی نداده است.
به هر ترتیب ممکن این وظیفه تمامی مسئولین و نمایندگان استانی است تا با تلاش خود که امری جز لابی کردن با رده های بالادستی خود در پایتخت نیست هر انچه در ید دارند بکار گیرند تا ضمن کاهش نرخ مالیات بر درآمدهای عمومی استان بودجه اختصاص یافته نیز در خور شان استان و نیاز این خطه ارزشمند کشور افزایش یابد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عزیز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
بزرگترین علت عدم تخصیص بودجه مناسب 1. عدم تعریف طرحهای صنعتی و طرحهای گردشگری و سایر برای استان 2. سکوت و نداشتن برنامه مناسب و تاثیر گذار صداو سیمای آذربایجانشرقی که باید معرفی کننده و در واقع مشوق سرمایه گذاری و گردشگری باشد 3. نداشتن مسئولین کارآمد که منعکس کننده مشکلات و کاستی های استان را نشان دهد 4. فقر فرهنگی و اقتصادی مردم و مسئولین استان که درواقع طرحهای کوچک را بزرگ و نداشتن برنامه توسعه و پیشرفت برای استان برای سالهای آینده 5. نداشتن جدیت کافی مسئولین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :